Nieuw dak oude garage

maiello

Actieve deelnemer
9 sep 2014
72
2
Hoi;

ik wil het dak vervangen van mijn garage en heb wat hulp nodig voor het bepalen van de balken.
De garage is een oud gemetst gebouw waarop nu golfplaten liggen.
ik wil een houten structuur maken waarop ik dan geisoleerde dakplaten kan leggen.
kan iemand mij vertellen hoe mijn houtstructuur er het best kan uitzien?
de garage heeft de volgende afmetingen :
640cm breed en 1200cm lang
hoogte gaat van 300cm links aflopend naar rechts onder een hoek van 8'.

ik had gedacht om gewoon balken te leggen om de 50cm (in de breedte, overspanning 640cm) van links naar rechts en deze klossen zodat het 1 geheel wordt maar ik heb geen idee wat voor balken ik moet gebruiken.

alvast bedankt
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
52
24
Zuid Holland
Die overspanning kan je wel doen met Finn joist i-liggers. Hier wat info en gelijk het adres waar je ze kunt krijgen: Finnjoist - I-liggers | Houten balken | Houthandel Looijmans & VH

Ik heb ze gebruikt voor het platte dak van mijn aanbouw, al heb ik maar 5.2 m overspanning. Ik vind het een mooi product en het werkt ook heel fijn door het lage gewicht.

Er is ook een rekentool voor de balk laag met i-liggers: Kerto / Finnjoist tool

1654242838729.png

Het advies is een balk van 300 hoog en 45 mm breed en hart op hart afstand van 600, dat valt heel erg mee denk ik.

Voor de zekerheid zou ik de balkmaat nog wel even checken met de leverancier en/of constructeur.
 
Laatst bewerkt:

maiello

Actieve deelnemer
9 sep 2014
72
2
Dat is de situatie zoals hij nu is.
op de 2de foto zie je rechts nog een overkapping die komt er dan ook.
Hoe zouden jullie dit oplossen?
 

maiello

Actieve deelnemer
9 sep 2014
72
2
20220513_120627.jpg
dit is het rechtste deel, hier mets ik de muren op zoadt het dak gewoon kan doorlopen en in t midden vooraan plaats ik nog een paal van 15 op 15.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Ik denk dat foto's van de huidige draagconstructie meer toevoegen dan een plaatje van de buitenkant. Zoals casselt al vroeg, hoe zitten de huidige golfplaten vast? is het een grote ruimte, of staat er iets van een muur in de lengte. Of andere ondersteuning, zoals bijvoorbeeld een stalen ligger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.