Nauwkeurig binnenmaten meten

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.288
639
Vreemd vind ik wel dat de fabrikant de bedrukking voor binnenmaten omgekeerd heeft geprint.
Bekijk bijlage 157370
Ik denk dat de fabrikant dit zo doet om het lint naar rechts oplopend te kunnen maken (zoals gebruikelijk).

In de rode rolmaat van @Bert Vanderveen is een naar links oplopend lint gebruikt. Hier ligt een afleesfout op de loer, je zou heel gemakkelijk 17,25 in plaats van 16,75 kunnen aflezen.
1749399279390.png

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort en Rik Hechtel

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.126
2.550
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik denk dat de fabrikant dit zo doet om het lint naar rechts oplopend te kunnen maken (zoals gebruikelijk).

In de rode rolmaat van @Bert Vanderveen is een naar links oplopend lint gebruikt. Hier ligt een afleesfout op de loer, je zou heel gemakkelijk 17,25 in plaats van 16,75 kunnen aflezen.
Bekijk bijlage 157380
het is inderdaad verwarrend
even opletten, kijken waar het rode streepje staat, dat is tussen de 17 en de 16, dus is de afstand kleiner dan 17

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
599
17
0-33-932_1-1.JPG

Ik heb deze, aflezen op het venster doe ik overigens nooit. Ik neem de maat, zet de rolmaat vast en teken gelijk af op het werkstuk. Bij langere maten vouw ik het lint even dubbel zodat ik naar mijn werkstuk kan lopen zonder dat de maat verschuift. Werkt behoorlijk nauwkeurig.

Let wel op, je hebt twee soorten van de powerlock, je moet wel opletten dat je er een neemt zonder afgeronde hoek.

Voor het opmeten van interne maten neem ik meestal de lasermeter.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.254
659
Noord-Veluwe
Yep. Je klemt het op het lint. Dan duw je het einde van het lint in de ene hoek en dit ding in de overliggende hoek. Je telt de lengte van de clip op bij de waarde die je ziet op de plek waar de andere zijde clip op de tape uitkomt (in mijn geval 60 mm, want ik heb 'm ingekort omdat ik 65 mm onhandig vond). De bovenkant van de clip is korter dan de onderkant, zodat je zonder problemen tot in de hoek komt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.