Nauwkeurig binnenmaten meten

G73

Nieuw lid
13 jan 2024
2
0
NL
Hallo forumleden,

Ik zoek een oplossing / gereedschap om nauwkeurig binnenmaten te kunnen meten. Ik denk bijv. aan kastjes / lades/ kleine meubelen / montagewerk. Kunnen jullie je ervaring delen met welk gereedschap jullie nauwkeurige resultaten behalen?

Zelf werk ik tot nu toe met een rolmaat en tel daarbij de lengte van de behuizing (50mm) er bij op, maar merk toch dat dit dan vaak nog 1-2mm verkeerd is (vanwege moeilijke afleesbaarheid en niet perfect vlakke behuizing). Nu zijn er ook rolmaten met kijkvenster voor dit doel. Zijn die in de praktijk wel nauwkeurig? Hoor graag jullie ervaring voordat ik zoiets aanschaf.

Er zijn ook zgn ' telescopische meetlatten' , m.n. bedoelt voor opmeten van bijv kozijnen en maten groter dan ca. 50cm, dus voor mijn doel niet geschikt.

Bedankt voor jullie tips!
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Als je een oplossing wilt hebben voor meer dan 1 keer, dan kun je wat rondstaf nemen. Maak daar 2 even lange stukken van en maak aan een zijde van beide stukken een punt. Neem daarna een blokje hout en boor daarin 2 gaten met de diameter van je rondhout. Steek de stukje rondhout met de punten naar buiten door de gaatjes en zet zet ze vast met een vleugelmoer in het blokje. Op die manier kun je de binnenmaat aftasten en daarna met een liniaal of rolmaat opmeten. Maar je kunt de maat natuurlijk ook gelijk overnemen, zonder deze op te meten.

Verschillende leveranciers (Veritas et al) hebben trouwens ook kant-en-klare houders voor zulke meetstokjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Voor het echt nauwkeurig bepalen van maten moet ook de vlakheid en het haaks zijn een onderdeel van je meting zijn.

in zijn algemeenheid is het praktischer iets ruimte te houden en een goede oplossing te verzinnen om dit weg te werken
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Een kleine lasermeter of de 3m Talmeter, die is prima afleesbaar omdat er bij de behuizing een metalen maatstrip zit.
31RSyqk-TbL.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
je gebruikt de rolmaat overigens wel op de juiste manier?
het haakje zit los dat is geen defect maar zorgt er voor dat je kunt meten met de haak achter het materiaal en tegen het materiaal
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Een kleine lasermeter of de 3m Talmeter, die is prima afleesbaar omdat er bij de behuizing een metalen maatstrip zit.
31RSyqk-TbL.jpg

Bij een betere rolmaat staat ook de lengte van huis op. Als de de kastje van rolband tegen het te meten oppervlak houd moet je er een maat ( breedte van huis ) bijop tellen. Deze maat staat meestal op het huis waar rolband inzit.
Anders helft meten aftekenen en andere zijde meten
 

G73

Nieuw lid
13 jan 2024
2
0
NL
Ik heb inmiddels een talmeter gekocht. Wat me opviel was dat het winkelhaakje aan het uiteinde niet 1mm naar voren/achter kan bewegen zoals normaal bij rolmaten om correct zowel binnen- en buitenmaten te kunnen meten. Blijkbaar is het alleen bedoeld voor binnenmaten.
Verder even wennen om de metalen maatstrip aan de beuizing recht te houden.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Ik heb inmiddels een talmeter gekocht. Wat me opviel was dat het winkelhaakje aan het uiteinde niet 1mm naar voren/achter kan bewegen zoals normaal bij rolmaten om correct zowel binnen- en buitenmaten te kunnen meten. Blijkbaar is het alleen bedoeld voor binnenmaten.
Klopt wat je zegt.
Met dat haakje kun je buitenmaten meten, die lees je dan af op de schaal. Ook kun je bijv. 150 mm van de buitenkant aftekenen.
Binnenmaat kun je alleen de volledige binnenmaat meten met het extra stukje uitgeklapt, aflezen op de schaal bij de twee puntjes tegen het huis, rekening houden met rode 10 cm aanduiding.
Je kunt niet 150 mm van de binnenkant aftekenen, dan zit je 1 mm fout omdat het haakje niet kan bewegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.