"Natuurlijke" uitstraling met hout

Cyriel

Nieuw lid
18 jan 2024
6
0
Nederland
Hallo allemaal,

Ik ben totaal nieuw in hout bewerking, maar ik ben redelijk handig. Dus ik wil de uitdaging aan gaan om zelf een tafel te maken. Echter wil ik echt een hele grove natuurlijk uitstraling hiervoor. En ik kom op het internet dingen tegen zoals dit:


of misschien dit:

Maar ik vraag me af of de ruwe "nerven" in het hout echt zo zijn. Of dat ze met een effect zijn gemaakt, vooral de eerste link.
Is er een manier om dit effect te maken? Of zou dit gewoon echt een ruw stuk hout zijn? In het laatste geval, weet iemand dan ook waar ik dit soort hout kan kopen?
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Weet het niet zeker maar dacht dat je dat effect (van je 1e vb) krijgt door het hout met een staalborstel te bewerken: met de nerf mee 'schuren'. Daardoor worden de zachtere delen verwijderd.
 

Cyriel

Nieuw lid
18 jan 2024
6
0
Nederland
Weet het niet zeker maar dacht dat je dat effect (van je 1e vb) krijgt door het hout met een staalborstel te bewerken: met de nerf mee 'schuren'. Daardoor worden de zachtere delen verwijderd.
Oh dat is zou best eens kunnen werken. En dan daarna een beschermlaag er overheen? :)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dat effect word gedaan met een satineermachine. Vaak zitten daar kunststof borstels op. Hiermee word het zachtere hout in de nerven verwijderd.

Als je een staalborstel gebruikt op bijv. eiken, dan krijg je gegarandeerd zwarte vlekken na behandelen door de tanine in het hout. Pas hiervoor dus op!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
het eerste voorbeeld is kunstmatig
de tweede zou heel goed een tafel van echte gebruikte verweerde balken kunnen zijn.

er zijn heel wat manieren om het uiterlijk op te ruwen en versneld te laten verweren.
zowel mechanische als chemische .
je kan de nerven ook uitstekend ophalen door het te stralen het effect hangt af van de toegepaste korrels
en het hardheidsverschil tussen de zomer en winter delen van de jaarringen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik heb in het verleden een tafel gemaakt van eikenhouten wagondelen. Die hebben ongeveer zo'n uitstraling.
Werden daar terpleke schoongezaagd en bewerkt met een satineermachine. Ik heb er behoorlijk aan moeten schaven om een redelijk passend geheel te krijgen. Omdat er in de wagondelen behoorlijk wat steen zat en door het schaven redelijk wat relief verloren ging heb ik een forse staalborsten om een haakse slijper gezet.
Het werd een hoge tafel waar mijn vrouw blij mee was. In middels is deze tafel verzaagd en is er een buitentafel voor mijn dochter van gemaakt.

Hier een foto hoe deze tafel er nu uit ziet.
20230822_112709.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Cyriel en Handtools only

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Een techniek die in de 17e eeuw veel werd gebruikt is het zogenaamde ceruseren
Hierbij werd Dosse gezaagd eiken uitgeborsteld met een bronsborstel, vervolgens gebeitst in een donkere kleur, of gerookt met ammoniak. Daarna werd er een krijtlaag overheen gesmeerd die in de uitgeborstelde nerven bleef zitten. Tenslotte licht opgeschuurd en afgewerkt zodat je een donkere houtsoort overhield met witte nerven.

Gelukkig is er tegenwoordig een moderne variant van deze techniek met alle benodigdheden: https://www.colora.nl/doe-het-zelf-advies/stappenplannen/hoe-eiken-meubels-ceruseren
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Zandstralen met zand of iets anders zoals gemalen walnootschalen. Met druk en afstand spelen geeft meer of minder effect. Staalborstel kan ook, eiken wordt dan zwart, kan mooi zijn. Beschermlaag, waarom?
 

Cyriel

Nieuw lid
18 jan 2024
6
0
Nederland
Zandstralen met zand of iets anders zoals gemalen walnootschalen. Met druk en afstand spelen geeft meer of minder effect. Staalborstel kan ook, eiken wordt dan zwart, kan mooi zijn. Beschermlaag, waarom?
Ja ik dacht misschien als er een keer water of koffie overheen gaat. Worden dit soort tafels nooit afgewerkt met een meubelbeschermer of nanocoating? Of doet eigenlijk niemand dat?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.