"Natuurlijke" uitstraling met hout

Cyriel

Nieuw lid
18 jan 2024
6
0
Nederland
Hallo allemaal,

Ik ben totaal nieuw in hout bewerking, maar ik ben redelijk handig. Dus ik wil de uitdaging aan gaan om zelf een tafel te maken. Echter wil ik echt een hele grove natuurlijk uitstraling hiervoor. En ik kom op het internet dingen tegen zoals dit:


of misschien dit:

Maar ik vraag me af of de ruwe "nerven" in het hout echt zo zijn. Of dat ze met een effect zijn gemaakt, vooral de eerste link.
Is er een manier om dit effect te maken? Of zou dit gewoon echt een ruw stuk hout zijn? In het laatste geval, weet iemand dan ook waar ik dit soort hout kan kopen?
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Weet het niet zeker maar dacht dat je dat effect (van je 1e vb) krijgt door het hout met een staalborstel te bewerken: met de nerf mee 'schuren'. Daardoor worden de zachtere delen verwijderd.
 

Cyriel

Nieuw lid
18 jan 2024
6
0
Nederland
Weet het niet zeker maar dacht dat je dat effect (van je 1e vb) krijgt door het hout met een staalborstel te bewerken: met de nerf mee 'schuren'. Daardoor worden de zachtere delen verwijderd.
Oh dat is zou best eens kunnen werken. En dan daarna een beschermlaag er overheen? :)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dat effect word gedaan met een satineermachine. Vaak zitten daar kunststof borstels op. Hiermee word het zachtere hout in de nerven verwijderd.

Als je een staalborstel gebruikt op bijv. eiken, dan krijg je gegarandeerd zwarte vlekken na behandelen door de tanine in het hout. Pas hiervoor dus op!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
het eerste voorbeeld is kunstmatig
de tweede zou heel goed een tafel van echte gebruikte verweerde balken kunnen zijn.

er zijn heel wat manieren om het uiterlijk op te ruwen en versneld te laten verweren.
zowel mechanische als chemische .
je kan de nerven ook uitstekend ophalen door het te stralen het effect hangt af van de toegepaste korrels