Tafel ombouwen tot tuintafel.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik heb in 2015 een hoge tafel gemaakt uit wagondelen. Deze is nu overbodig geworden en mijn dochter wil deze gaan gebruiken als tuintafel. Ja papa de tafel moet wel lager en er moeten wielen onder. Die laatste 2 is eenvoudig, echter een tafel die voor binnen is buiten gebruiken is wat anders. Nu zijn het wel wagondelen (kijk hier voor een deel van de uitvoering in 2015) maar er zit een matte twee componenten coating op. De vraag is wat gaat het een en ander doen buiten. Ik kan er een buitencoating opzetten maar niets is glad op het blad. Er blijft dus altijd water in de kieren zitten. De tafel in delen zagen en dan door de vvd bank is niet fijn voor de messen van mijn chinese koektrommel.
Enige aanbevelingen?
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Wat ik steeds tegenkwam bij het zoeken naar tuintafel ontwerp tips is: zorg dat je geen groot horizontaal aaneengesloten oppervlak hebt, want daar blijft water op staan. Water+zon = dodelijk voor elke afwerking die je kiest.

Het kan dus zijn dat je sowieso wat aan het ontwerp moet doen?

Persoonlijk zou ik kiezen voor epoxy in de kieren te doen, even met de schaaf erover om de vorige lak eraf te halen en dan te olien. Is wel wat meer werk dan alleen een laagje lak.

Dan is hij niet te strak, mooi robuust qua uiterlijk, maar wel redelijk eenvoudig te onderhouden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Het blad is nu weer tot planken gezaagd. Ik had eerst het plan om het blad met de frees te vlakken. Dan werd het te dun. Dus nu probeer ik het te vlakken op dat kleine woodstar pt 85 bankje maar dat is erg moeilijk.
Eiken 160 cm lang erover is wel een uitdaging. Veel afnemen lukt niet i.v.m vermogen. Ook wil ik de bank niet te lang achter elkaar laten aanstaan. Het plan is om de kieren met zwarte epoxy op te vullen en het blad te lijmen met woodmax. Ook moet ik de poten door de vvd bank halen. 12 cm vierkant eiken moet naar 10 cm vierkant.
Het moet allemaal wel in proportie blijven. Voor de afwerking kies ik voor epifanes bootlak. Ik heb een eikenblad voor mijn bbq meubel ermee gedaan en dat werkt prima (2 jaar tot op heden) Nou prima niet helemaal de lak kan niet tegen vonken.
 
  • Haha
Waarderingen: henkverhaar

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Henk,
Nee volgens mij geen epoxy. Dit is het LAB Houtcoating Transparant
Het zou ook zonder de harder werken alleen duurt het dan erg lang. Wat bedoel je met Epoxy ook niet?
Het hout gaat nu door de vvd bank en dan wil ik de scheuren dichten met epoxy 30 minuten zwart.
Hierna nog een keer glad schuren en dan de bootlak erop. Of gaat dit verkeerd?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
897
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Epoxy kan ook niet tegen vonken 😉

Die lab coating is 2K op waterbasis. Ik kan zo snel geen chemische info vinden. Het staat me bij dat ik voor mijn zoon ook ooit heb gezocht en er toen niet helemaal uitkwam. Maar een 2K systeem suggereert vrijwel altijd een hars die uiteindelijk een hoog molekuulgewicht 10 tot 100000 of nog meer ) oplevert en meestal goed watervestendig is; zelfs als de komponenten wateroplosbaar zijn. Mijn eerste gedachte zou een amino (ureum, melamine) of fenol (fenol, resorcinol) - formaldehydehars zijn. Melamine en resorcinol versies zijn compleet waterbestendig. Maar er zijn ook andere opties.

in dit geval lijkt het een systeem met oligomeren en een katalysator, in plaats van een systeem met 2 echte komponenten. Dat volgt uit de korte houdbaarheid van een van de komponenten (dat zou dan de oligomere hars zijn).
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Er is ook een versie van die als badkamercoating word gebruikt deze is wel waterbestendig. Bij deze tafel heb ik geen last van vonken. Ik ben wel fan van dat epifanes bootlak. Als er nog wat oneffenheden in zitten dan strijk ik er wel overheen met een plamuurmes werkt bij mij prima.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Het blad is inmiddels bijna klaar voor de aflak. Is wat dunner geworden dan gepland. Nu weet ik ook weer waarom ik mij triton tra001 heb vervangen voor een andere freesmotor. Ik zet de triton niet altijd vast genoeg vast of de verstelling loopt los. Er is dus bijna een cm meer afgegaan dan ik voor ogen had. Hierdoor is er een hoekje aan de onderzijde niet echt vlak.
20230801_171819.jpg
Hier het verschil met het hout voor het frezen en erna
20230802_164015.jpg
Blad was na het frezen mooi vlak de volgende dag niet meer. Stond 5 mm bol. Dus aan de onderkant drie balkjes geplaatst en de boel rechtgetrokken.
Wordt vervolgt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.