Nat kops hout damp-open sealen

Valentijn

Nieuw lid
5 jan 2013
14
0
Dag houtjesmensen! :)

Ik zoek naar een product om nat kops hout van een zegellaag te voorzien, die veel vochttransport mogelijk maakt.

Klassiek is het gebruik van paraffine, maar ik vermoed dat dit een te dichte seal geeft voor vlotte droging (en ja, ik snap dat sneller drogen wat haken en ogen met zich meebrengt...maar toch ga ik het verder onderzoeken).
Ik maak grote schalen van kops hout, en wil ze zo snel mogelijk op een egale manier laten drogen, waarbij het vochtverlies heel gelijkmatig over de totale oppervlakte gelijk blijft (en dus zo min mogelijk kans op krimpscheuren). De eenmaal gesealde schaal ga ik op verschillende manieren proberen te drogen: ingepakt in een verwarmingsdeken met hele lage constante temperatuur, en gewoon in een schuur met constante temperatuur met langzame luchtcirculatie door een ventilator.

Ik denk nu aan producten als ouderwetse krijtverf, zoals deze:

Of juist krijt-caseïne verf, zoiets als dit:

Ik geloof dat de zogenaamde SD-waarde een maat is voor de dampdoorlaatbaarheid, voor bovenstaande witkalk zie ik in het technisch datablad een SD van <0,05, en de krijt-caseineverf heeft een zogenaamde dampdiffusieweerstand van 0.008 m(ISO/DIN 7783-2, klasse I)... maar ik wordt niet echt wijs uit deze getallen en kan ze niet relateren aan iets wat ik ken ;)

Allicht is zelf pure caseine mengen met water nog wel beter, het zal wat experimenteren worden, maar ik ben benieuwd naar jullie ideeën!
Wie weet zijn er dingen mogelijk met een leempap, zeep, of allicht iets als maizena zelfs...
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Volgens mij kun je twee kanten op: sealen en vochttransport tegenhouden, of niet sealen en vochttransport niet tegenhouden. Wel sealen maar toch vochttransport komt op mij niet heel logisch over.

Maar als je toch gaat proberen, hou ons op de hoogte van je ervaringen.

Persoonlijk denk ik bij kopshout aan

1) de geschikte houtsoort (iets wat niet veel werkt, taxus bijvoorbeeld)
2) de geschikte dikte (dun)
3) de geschikte vorm (geen grote platte vlakken)

Overigens kun je ook nog experimenteren met stomen of koken van de schalen.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Een oorzaak van scheuren is het verschil in krimp tussen hout bij de kern en jonger hout verder naar buiten. Het hele oppervlak insmeren vertraagt het proces maar er blijven verschillen. Je zou dus kunnen denken aan een verschil in dekking, bijvoorbeeld de rand vol insmeren en rond de kern niet of minder spul erop.
Verder regelmatig inspecteren en repareren. Een scheur opent extra droogoppervlak en versnelt daardoor de vorming van de scheur. Tijdig vullen met elastisch materiaal zou dus kunnen helpen.
 

Valentijn

Nieuw lid
5 jan 2013
14
0
Dank voor de reacties zover. Het is inderdaad een kwestie waar veel factoren samenkomen, maar ik geloof dat deze code gekraakt kan worden. Het klopt dat de omtrekt van een schaal kan kops hout sneller droogt dan de kern, en daarbij is het ook zo dat het hout verschillen heeft in de hoeveelheid krimp in het dosse (tangentiale) vlak en het kwartierse (radiale) vlak... hoe dichter deze bij elkaar liggen des te minder kans op ongelijkmatige spanning en scheuren dus.

Het sealen van het hout heeft de functie de hoeveelheid verdamping overal gelijk te maken, maar het moet wel vocht transport mogelijk maken, dus houtlijm en paraffine achtige lagen zijn geen goede keuze.

Een andere manier is het hout inpakken in een plastic zak of alu folie, en dan in de hitte plaatsen (hetzij zon of versneld in een oven), en dan laten zweten. Door de laag eromheen zie je dat het homogeen vocht verliest.
Dit kan worden versterkt en versneld door het werkstuk in een vacuumkamer te plaatsen, en dan hitte toe te voeren. Door het vacuum krijgt het water in het hout een veel lager kookpunt, en het vocht wordt echt vanuit de diepere delen in beweging gezet. Om dit te testen ga ik de schaalvorm van nat kops hout inpakken in een dunne laag absorbtiemateriaal (katoenen molton), dan in een vacuumzak plaatsen, en dit geheel werk inpakken met een elektrische deken. Dan is het spelen met de temperatuur en de frequentie van het wisselen van het absorbtiemateriaal...

Als je het interessant vindt: hier zie je het effect van het inpakken van hout in alu folie terwijl het wordt verhit

En hier de ultieme droogtechniek waar iedere houtdraaier van zou moeten weten: vacuumdrogen
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395

vacuüm drogen is tegenwoordig niets bijzonders meer dat wordt ook op grote schaal gedaan
bijvoorbeeld door de bovenstaande drogerij

Het verzegelen van kops hout is bedoeld voor stukken hout met veel langs hout (planken en balken)
als je een schaal hebt die grotendeels uit kopshout bestaat lijkt mij dat niet de optimale methode

ik vermoed dat een combinatie van stomen en daarna vacuüm trekken heel snel gaat
maar dat gaat je hout wel van structuur veranderen.
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Je voornemen klinkt een beetje als een eindwerk ‘optimalisatie van het drogen van hout’. Daar bestaat toch al veel literatuur over, vertrouw je dat niet ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.