narex beitels aangeschaft...

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
2 daagjes praag moeten natuurlijk bekroond worden met een setje narex beitels
Met een bezoekje aan hornbach had ik al snel 10 stuks gescoord
6, 8, 10, 14, 16, 18 20, 26, 30, 40



Totaal af te rekenen 1580 kroon
Dit.tegen een koers van 27, 5 kroon tegen 1 euro maakt dat een bedrag van 57,50 euro
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
2 daagjes praag moeten natuurlijk bekroond worden met een setje narex beitelsMet een bezoekje aan hornbach had ik al snel 10 stuks gescoord6, 8, 10, 14, 16, 18 20, 26, 30, 40Totaal af te rekenen 1580 kroonDit.tegen een koers van 27, 5 kroon tegen 1 euro maakt dat een bedrag van 57,50 euro
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Helemaal mee eens Emilio
Ik wilde eigenlijk de variant met donkere handvaten maar die kon ik helaas niet krijgen (nergens op voorraad)
Voor de prijs wilde ik ze toch niet laten liggen (5.70 gemiddeld lijkt me een hele goede prijs)


Kan even geen plaatje schieten, de beitels liggen in de auto, maar het is dit type/model

dsc6571.jpg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Ben benieuwd hoe ze gaan bevallen, heb ze ook op mijn verlanglijstje staan naast een setje MHG's.
Lees veel goede berichten over de beitels en voor die prijs kun je ze echt niet laten liggen!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Geen idee, ik heb ze gekocht vanwege de goede reacties
Ik ben niet echt een beitelaar, zal ze wss niet zo heel vaak gebruiken (werk graag met machines) maar soms kan je niet zonder
Heb dus ook niet echt ervaring met beitels en kan dus ook niet goed vergelijken

Gezien de goede reacties op de narex beitels zullen ze mij goed genoeg zijn denk ik ?!

Nu nog even het draadje slijpen doorneuzen en ik vermoed dat ik en set beitels heb die boven mijn verwachting zullen zijn

Zoniet dan staat zo een setje natuurlijk altijd nog leuk aan de muur :D
 

Mac

Actieve deelnemer
Toevallig. Ik heb twee weken gelden een paar MHG beitles gekocht. Een 3 tal korte (butt) , en een lange.
Ben erg benieuw naar de kwaliteit maar het ziet er lovend uit, en ze zien er inderdaad gewoon erg goed uit. Ik moet echter eerst "even" verhuizen voordat ik ermee kan gaan experimenteren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Inmiddels weer thuis en de beitels liggen boven op de werkbank

Nu is de vraag hoe ga ik het eea aanpakken...
Als ik de draadjes hier op het forum zo een beetje gevolgd heb zou ik nu aan het slijpen moeten gaan
Aangezien ik geen geoefend beitelaar ben en niet zo heel goed kan/weet te beoordelen of dit echt zo is, leg ik deze vraag bij jullie neer.

Slijpen (en hoe), of nog niet ?
Ik bezit een paar wetstenen (tm korrel 5000)

Indien ja zal ik mij nog eens goed op het slijpdraadje storten en dan weer terugkomen met vervolg vragen die daar zeker uitkomen
Ps. ik heb geen hulp stuk om te slijpen (wetten) onder de juiste hoek (ik heb die dingen wel eens gezien) welke type is daarvoor een goede ?
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Geen hulpstuk? Da's dan een mooie gelegenheid om het zónder te leren ;) Kijk even naar de slijpfilmpjes van Paul Sellers. Hij gebruikt dan weliswaar schuurpapier, maar zijn aanpak werkt op waterstenen ook. In mijn ervaring is het allemaal niet zo kritisch als de achterkant van de beitel maar vlak is bij de punt, je de beitel niet scheef slijpt en je nergens in je beweging te steil slijpt. Dus zet er een zweihaak op 25° naast en probeer het maar. Bij elke fijnere korrel doorgaan totdat je geen krassen van de grovere meer bij de snede ziet.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Slijpen van is een ritueel op zich en een manier die je eigen moet maken. Zelf gebruik ik een veritas slijptool. Een prima hulpstuk voor steekbeitels en schaafbeitels. Bijkomstig is dat je met een handomdraai ook een micro bevel kan slijpen. Na meer slijp ervaring kom je er achter dat uit het handje ook prima gaat. Slijpen vraagt wel om een extra investering. Aanschaf hang af van het te slijpen staal. Voor het veritas pm-vm11 steel gebruik ik de aanbevolen Shapton waterstones 1000/8000 grid (Dieter Schmid). Daar worden je beitels eng scherp van en eventueel te gebruiken voor overtollig baardhaar. Daarnaast de set diamond 400/1000 (Baptist). Had totaal geen ervaring met slijpen maar door eerdere post om dit forum genoeg info om tot goede resultaten te komen.

Veritas slijp tool en diamant...
 

Bijlagen

  • veritashoning.jpg
    veritashoning.jpg
    22,9 KB · Weergaven: 261
  • diamant4_1000.jpg
    diamant4_1000.jpg
    84,5 KB · Weergaven: 260
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zie dat ik per ongeluk 2x hetzelfde draadje heb gestart, misschien kan een mod ze samen voegen
In ieder geval om aan rick zijn behoeften te voldoen een paar plaatjes

20140105_132209.jpg

20140105_132225.jpg

20140105_132236.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.