Mysterieus metaal in eikenhout?

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
912
765
Nootdorp
Als je kan achterhalen waar de boom vandaan komt, dan kan je je eigen verhaal maken.

Ik heb hier een boomstam van een kastanje staan die 30 meter naast twee bominslagen heeft gestaan bij de slag om Ypenburg. De hovenier heeft twee keer zijn kettingzaak 'opgeofferd' omdat hij geen metaaldetector had.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.624
1.143
Fryslân
De kogel die ik heb, zit een vage, maar zichtbare gietnaad in. Dus een grote kans dat het dus wel een musketkogel is. De diameter klopt ook met wat sommige sites aangeven.

Ik zal eens horen bij degene waar ik het hout vandaan heb, of hij weet welke regio het hout komt. Ik begin nu wel erg nieuwsgierig te worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en Henk H
https://www.woodworking.nl/attachments/img_7656-jpg.83562/


Kijk maar eens naar deze afbeelding. Deze kogel is ogenschijnlijk afgeketst.
Het spoor komt op de afbeelding van rechts , hij is dus achterwaarts de boom in geslagen . :p

Prachtig toch dat alleen al een deel wat niet behoorde tot de boom een verhaal kan maken laats staan welk verhaal zo'n boom in totaal heeft.

Dat is ook wat ik met de titel: Beuk met een verhaal wilde aangeven. Zo een vondst leid bijna altijd tot fantastische verhalen. Hoewel er menig houtzager niet gelukkig van wordt en al dat ijzerhoudend hout zal vervloeken.

Gr Edwin
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik was enkele jaren geleden een stuk Zwarte Es (Black Ash) aan het draaien dat aan de buten kant aangaf dat er iets mis was, het was van een boom die Ik omgedaan had om plaats te maken voor een parkeer plaats by een jagers kamp, dat wat verderop stond maar slecht bereikbaar was in de winter door de stijle weg er naar toe.

Altijd interessant om uit bevinden wat er met een boom gebuisd is, Ik was er een schaal van aan het draaien, stopte de draaibank en zag wat blinkend, verwonderde me wat dit kon zijn omdat Ik niets gemerkt had met het draaien, verder draaien en vond meerdere keren wat metaal, ook aan de binnen kant.

Je kan in de foto zien dat er in de boom een nieuwer stuk hout gegroeid is, er zit dus nog lood schot in dat je kunt zien zitten, maar het meeste schot is weg gedraaid on de schaal vorm te draaien.

Het was dus in het bos en laag by de grond, niet een shot op wild, het was te hoog voor konijn of patrijs en te laag voor hert of moose of beer, en Ik denk de Es was niet gevaarlijk voor de jager, zo wel ??? je weet nooit wat je vind op plaatsen waar je het niet verwacht.

Black Ash.jpg
Black Ash with lead shot.jpg
 

kibling

Actieve deelnemer
12 jul 2021
50
10
Zandhoven
Ik ben eens gaan zoeken en denk dat de boom een behoorlijke leeftijd zal hebben gehad toen hij werd geveld.
Het heeft veel weg van een musketkogel. Vaak waren die van rond de 17 tot 20 mm, maar er waren ook van kaliber 12 en 13.5. Halverwege de 19e eeuw raakten musketten uit de gratie en werden vervangen door de modernere geweren.
(afbeelding van internet)
Bekijk bijlage 119297
Denk ook eerder aan een musket kogel, gezien het feit dat de zogenaamde balletten, zijnde hagel patronen met 9 tot 12 loden bolletjes er in eerst na de tweede oorlog in gebruik kwamen, ( dacht ik ) voor de grofwild jacht, en zo een eiken boom toch wat jaartjes moet groeien voor hij kaprijp is! Indien het een jonge boom was zou het ook nog kunnen dat het een Brenneke is, dat is een hagelpatroon waarin 1 loden bol zit en veel in de Ardennen en Frankrijk gebruikt werd vroeger om op Everzwijnen te jagen.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Een brenneke is geen ronde kogel ,brenneke ziet er wel heel anders uit hoe wel er genoeg vormen bestaan ik vezamel kal 12 en ook brenneke
Alles op vergunning, maak doorsnee van de patronen, hoe wel ik niet meer zo actief ben op dat gebied,
Denk dat dit een kogel is uit een gladloop voor laad wapen, leeftijd moeilijk te zegen
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Een brenneke is geen ronde kogel ,brenneke ziet er wel heel anders uit hoe wel er genoeg vormen bestaan ik vezamel kal 12 en ook brenneke
Alles op vergunning, maak doorsnee van de patronen, hoe wel ik niet meer zo actief ben op dat gebied,
Denk dat dit een kogel is uit een gladloop voor laad wapen, leeftijd moeilijk te zegen
Mijn vader schoot een groot wild varken met een speciale loden kogel, dat is een misnomer, het was meer een cylinder die aan de voorkant een grotere opening had dan in de rest van het projectiel, aan de binnenkant zaten 4 lage vinnen die wat gedraaid waren om het projectiel de laten draaien in de vlucht en dus recht te houden, en gezien dat de opening in het varken de grote had van een vinger het uitwijst dat did dus gebeurde, het projectiel opende op in het varken en deed veel schade, maar geen onmiddellijke dood, het varken liep nog een goede honderd meter voordat het stopte.

Een ander lood kogel geweer was de Beaumont, wij gebruikte dat voor het schieten op de schutsboom, het gebruikte een messing huls (cartridge) en black powder, dat was niet meer verkrijgbaar toen en we hebben toen nieuwe hulzen gemaakt met een veel kleinere volume zodat het nieuwe kruit er in gebruikt kon worden, en wij goten ook de loden kogels er voor, Ik ben vergeten wat de doorsnede was van die kogels, Ik denk van rond de 8 of 9 mm, die geweren zijn dus ook voor het jagen gebruikt ooit.
 
Laatst bewerkt:

Kaaz

Nieuw lid
11 jul 2020
11
0
Een ander lood kogel geweer was de Beaumont, wij gebruikte dat voor het schieten op de schutsboom, het gebruikte een messing huls (cartridge) en black powder, dat was niet meer verkrijgbaar toen en we hebben toen nieuwe hulzen gemaakt met een veel kleinere volume zodat het nieuwe kruit er in gebruikt kon worden, en wij goten ook de loden kogels er voor, Ik ben vergeten wat de doorsnede was van die kogels, Ik denk van rond de 8 of 9 mm, die geweren zijn dus ook voor het jagen gebruikt ooit.
De overgang van zwart kruid naar rookloos nitrokruit, ik heb meerdere malen gezien dat mannen hiermee de fout zijn ingegaan door zwart kruid gewoonweg te vervangen met nitrokruid.
met soms onherstelbare schade aan het wapen.
Zwart kruid is overegens nog steeds te koop, alhoewel je deze dagen wel je vergunning moet tonen en dat je aan een "herlaadcursus" heb voldaan.

Tevens deel ik de mening dat het lijkt te gaan om een musket kogel, geweldige vondst in het hout! Ik hoop het ook ooit nog eens tegen te komen in een van de slabs
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
305
120
Zuid Holland
Mijn vader schoot een groot wild varken met een speciale loden kogel, dat is een misnomer, het was meer een cylinder die aan de voorkant een grotere opening had dan in de rest van het projectiel, aan de binnenkant zaten 4 lage vinnen die wat gedraaid waren om het projectiel de laten draaien in de vlucht en dus recht te houden, en gezien dat de opening in het varken de grote had van een vinger het uitwijst dat did dus gebeurde, het projectiel opende op in het varken en deed veel schade, maar geen onmiddellijke dood, het varken liep nog een goede honderd meter voordat het stopte.
De zoekterm voor zo'n projectiel is "Brenneke" (naar de fabrikant), in de VS "slug" genoemd. In NL mag je er niet mee jagen maar in .de en .fr wel. Je verschiet ze vanuit een gladloop ("hagelgeweer"). Leuk speelgoed, tot een meter of 50.
 

Kaaz

Nieuw lid
11 jul 2020
11
0
De zoekterm voor zo'n projectiel is "Brenneke" (naar de fabrikant), in de VS "slug" genoemd. In NL mag je er niet mee jagen maar in .de en .fr wel. Je verschiet ze vanuit een gladloop ("hagelgeweer"). Leuk speelgoed, tot een meter of 50.
En een blauwe schouder als je de kolf niet goed aanzet, dit is mij overkomen na een jachtuitje in het buitenland na wat doosjes verschoten te hebben met een semiautomaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.