Mysterieus metaal in eikenhout?

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.624
1.143
Fryslân
Ik ben een tafel van eikenhout aan het maken, en bij het uitzoeken van het hout viel me dit plekje al op.
Ik vermoed aan de kleur dat het lood is, en ook omdat het niet magnetisch is. Het is voor een gedeelte doorgezaagd, maar voor zover ik kan zien, lijkt het rond/ronde vorm.

Het hout komt oorspronkelijk uit Frankrijk. De regio is me niet bekend.
Iemand een idee wat het kan zijn? (Al heb ik zelf wel een vermoeden)


20220501_211112.jpg20220501_211127.jpg
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Hagel van jacht.
Niet abnormaal in eikenhout. Ben dit ook al enkele keren tegen gekomen . Zolang het lood is, is er niets aan de hand. Geeft geen schade aan snijgereedschap.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Ik ben een tafel van eikenhout aan het maken, en bij het uitzoeken van het hout viel me dit plekje al op.
Ik vermoed aan de kleur dat het lood is, en ook omdat het niet magnetisch is. Het is voir een gedeelte doorgezaagd, maar voor zover ik kan zien, lijkt het rond/ronde vorm.

Het hout komt oorspronkelijk uit Frankrijk. De regio is me niet bekend.
Iemand een idee wat het kan zijn? (Al heb ik zelf wel een vermoeden)


Bekijk bijlage 119249Bekijk bijlage 119250
Kogel
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.624
1.143
Fryslân
Mijn vermoeden is waarschijnlijk dus juist. Al ben ik wel benieuwd hoe oud zo'n kogel is.

Ach, ik kan er ook gewoon een spannend verhaal van maken. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Woodenal

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.624
1.143
Fryslân
ik weet niet hoe oud de eik is, en daar is ook niet achter te komen. Ik heb het geschaafd gekocht.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.095
404

je kan een heel eind komen indien gewenst
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
305
120
Zuid Holland
Ik denk dat er veel hout wat WW1 / WW2 heeft doorstaan in het bezit is van be- en onbekend metaal.

Beuk met een verhaal

Groet Edwin.
Gezien het een perfect rond stukje metaal is van 6mm lijkt het mij geen kogel, maar hagel.

De meeste kogels uit wo2 waren ruim 7 mm (30-06 is 7.8mm, 8x57 is 7.92mm). Bij inslag wordt het projectiel veel breder omdat het vervormt op het hout, een kogel van 8mm wordt dan een stuk platter en breder. Ook vaak minder 'mooi cirkelvormig'.
Ik denk dus dat dit gewoon loodhagel is , die bolletjes zijn ook netjes bolvormig en in allerlei maten te krijgen (in NL mag je tot en met 3.5mm diameter hagel jagen op dit moment, maar in fr met veel grotere kalibers). Zelfs in een haas vervormt staalhagel (veel harder dan loodhagel) al. Laat staan in hard eikenhout.


Disclaimer:
Ik ben geen lood-in-bomenkenner, maar wel actief als jager dus houd aub enige reserveringen bij mijn tekst :)
 
Laatst bewerkt:

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Zo te zien een een een kogel tussen de 7a8 mm kan van zoveel landen afkomstig zijn, zou hem er uit wippen met een smalle bijtel en een ondersteunende plaatje en het gat met hout opvullen , tis maar wat je zelf mooi vind
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
946
323
Prov. Groningen
Ik ben eens gaan zoeken en denk dat de boom een behoorlijke leeftijd zal hebben gehad toen hij werd geveld.
Het heeft veel weg van een musketkogel. Vaak waren die van rond de 17 tot 20 mm, maar er waren ook van kaliber 12 en 13.5. Halverwege de 19e eeuw raakten musketten uit de gratie en werden vervangen door de modernere geweren.
(afbeelding van internet)
73_musketkogels,_van_drie_verschillende_kalibers._-_Aanloop_Molengat_-_60023712_-_RCE.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.