Muur-tot-muur tv meubel: hoe opdelen in stukken?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Persoonlijk maak ik weinig kasten meer zelf, althans niet de corpussen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik zelden non-standaard maten nodig heb en dat het maken van corpussen in plaatmateriaal me weinig voldoening geeft. Ik besteed mijn, altijd schaarse, tijd dan liever aan het ontwerp en de zichtbare afwerking :).

Als ik weer eens een kast of ladeblok nodig heb dan is tegenwoordig mijn eerste keuze om de corpussen van het IKEA Metod (keuken)systeem te gebruiken. Staand op een eigen plint of hangend aan hun railsysteem, of een combinatie ervan. Eigenlijk is met de standaard maten van 20/40/60/80 altijd wel een goed passende oplossing te bedenken net zoals met de keuze voor een wit of zwarte corpuskleur. En dan maak ik de deuren/lades zelf uit plaatmateriaal met een fineer of zelfs massief. Net zoals de bekleding voor de open vakken en/of afdek delen in het zicht. Daar ga ik dan lekker op los met mooie materialen.....

Ook qua prijs haast onverslaanbaar en net zo stevig als dat je zelf met plaatmateriaal aan de slag gaat. En bij een beetje zorgvuldige montage ook gegarandeerd haaks wat zoveel prettiger is voor het lopen van je lades :).

Maar zoals gezegd, een persoonlijke keuze en de conclusie dat standaard maten nagenoeg altijd ook gewoon passen. En met een mooie afwerking zie je de corpussen niet.....
Hier had ik eigenlijk nog niet aan gedacht, maar het klinkt wel erg aanlokkelijk.
In mijn geval zou ik beter met de 'Besta' basisdelen kunnen werken.

Als je dan zo'n [insert naam van Zweedse internationale meubel-gigant]-hack doet, VERVANG je dan de bovenkant van zo'n corpus door er iets in de gewenste houtsoort of behoud je het corpus in zijn geheel en leg je er iets ander OP?
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
In principe maak je dan toch een ombouw in de gewenste houtsoort/fineer. Corpussen van de Ikea kasten kun je verven, bekleden of gewoon zo laten, zullen weinig mensen over vallen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Hier had ik eigenlijk nog niet aan gedacht, maar het klinkt wel erg aanlokkelijk.
In mijn geval zou ik beter met de 'Besta' basisdelen kunnen werken.

Als je dan zo'n [insert naam van Zweedse internationale meubel-gigant]-hack doet, VERVANG je dan de bovenkant van zo'n corpus door er iets in de gewenste houtsoort of behoud je het corpus in zijn geheel en leg je er iets ander OP?
Ik heb een voorkeur voor de Metod (en Pax ook trouwens) kasten omdat die in mijn optiek van een betere kwaliteit zijn dan de Besta variant. Ook is je keuze in afmetingen een heel stuk groter (ze gaan van 20 breed tot 80 en in verschillende hoogtes), Besta is 60 breed.

En ook de indelingen zoals de lades zijn veel beter dan wat Besta heeft. Ander frontje ervoor en het lijkt allemaal een stuk beter :). Zo'n metalen lade (van Blum) moet alleen wel je smaak zijn, maar je ziet ze toch alleen als ze open gaan. Maar Besta werkt natuurlijk ook.

Ik heb inmiddels een paar kasten (en een keuken) gemaakt en de kwaliteit vs prijs is wat mij betreft niet te overtreffen. Oa. een lange kast afgewerkt met een massief houten blad wat erop ligt (dan zie je ook de schroefgaten aan de bovenkant niet). Wat je ook heel veel ziet is dat mensen er een massief of fineer aan bovenkant en zijkant maken met de hoeken in verstek. Ik zou niet snel een onderdeel van het corpus vervangen, wat je standaard koopt is exact op maat met alle bevestigingen. De lades en deuren zijn zo bedacht dat ze voor het corpus vallen, dus je ziet het niet.

Als je de corpussen aan de rail hang en die een beetje fatsoenlijk kan bevestigen is gewicht geen enkel probleem en kan je ook een mooie zwevende oplossing maken. Als het op de grond staat maak ik zelf een plint (gebruik de plastic voetjes niet graag vanwege de vaste hoogte) die je dan mooi waterpas kan stellen en de kasten er op kan maken, strak en alles staat dan gelijk recht zonder verder stellen. Zelf even een plint zagen op de correcte hoogte en het lijkt maatwerk.

Er is hier redelijk recent ook een thread geweest waarin iemand zelf frontjes voor de Ikea lades en deurtjes heeft gemaakt. Kost je nog steeds wel wat tijd, maar tijd die in mijn optiek beter besteed is aan de afwerking dan aan wat corpussen van plaatmateriaal.

Enige aandachtspunt is wat mij betreft dat je nauwkeurig werkt bij de assemblage. Alles is strak met de CNC gemaakt maar bij het monteren moet je nog steeds opletten dat alles haaks blijft. De stevigheid komt van de rug. Een beetje wringen bij plaatsing lukt nog wel maar als je echt haaks start werkt het prettiger. Maar dat is niet anders dan met een eigen bouwsel.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als het op de grond staat maak ik zelf een plint (gebruik de plastic voetjes niet graag vanwege de vaste hoogte) die je dan mooi waterpas kan stellen en de kasten er op kan maken, strak en alles staat dan gelijk recht zonder verder stellen.
met 'plint' doel je op het onderstel waarop de kasten rusten ?
dat is dan een soort kader ?
plasticvoetjes die een vaste hoogte hebben ?
dat zijn dan de ikea-voetjes ?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Een plaatje is duidelijker dan mijn tekst :).

Weliswaar voor een keuken maar het principe blijft hetzelfde. Voordeel hier is dat de plaatsing een stuk makkelijker is omdat je het frame op de grond makkelijk met wat opvulplaatjes waterpas kan krijgen en als je dan de kastjes erop zet is er niets meer te stellen. Anders moet je elk individueel kastje stellen en dat is een lastig klusje.

Verder vindt ik de plastic voetjes van Ikea niet prettig werken. Die van bijvoorbeeld Hafele zijn een stuk beter maar als het niet hoeft prefereer ik deze oplossing. Ook eenvoudiger om elke gewenste hoogte van de plint te maken trouwens.
 

Bijlagen

  • Plint_1.jpg
    Plint_1.jpg
    442,8 KB · Weergaven: 24
  • Plint_2.jpg
    Plint_2.jpg
    373,4 KB · Weergaven: 26
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
dank
overduidelijk
is een waardig alternatief voor voetjes

zelfs bij de kastjes op de grond gebruik je een ophangrail ?

1603368943117.png
Verder vindt ik de plastic voetjes van Ikea niet prettig werken. Die van bijvoorbeeld Hafele zijn een stuk beter
heb in de loop van de jaren verschillende types van camar.it gebruikt, en hou het nu bij de ercolino
zijn prijzig, maar het voordeel is dat je ze na het plaatsen nog altijd vanuit de voorzijde kan verstellen
de schroevendraaier steek je door de voorste tot in de achterste

www.camar.it

1603368765554.png
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Toen ik het zag in een YT filmpje leek het me ook handig :). En dat is het in de praktijk ook. Ik kon hier alles tov elkaar ook waterpas krijgen en de kastjes zijn ook nog door de bodem met schroeven op het frame vastgemaakt. Wordt zo echt één massa. En een afdekplint is eenvoudig vastmaken.

Ja, toch in combinatie met de rails gedaan. Ben ook een beetje een fan geworden van het rails systeem. Ook daar is het eenmaal waterpas dan volgt de rest vanzelf. Hier was het ook handig om gelijk alles op dezelfde afstand van de muur te positioneren. De achterwand was strak tegen de muur maar de zijkant heb ik zo'n 6cm van de muur af vastgezet (opvulplaten tussen de rails en de muur) voor een iets dieper blad bij de oven en kookplaat. Als je dan de kasten aan de rails vastzet dan kan het echt geen kant meer op. Voor de definitieve plaatsing schuiven de kastjes nog lekker langs de rails van links naar rechts zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat ze scheef staan, zelfs als je er meerdere aan elkaar hebt gemaakt.

Ik heb ook een paar kasten gemaakt met sokkelpoten (goede naam trouwens). Deze lijken handig vanwege de verstel mogelijkheden. Bij de meeste moet je op de grond gaan liggen en is het verstellen nog steeds lastig. En je moet ook oppassen met het verplaatsen van de kast dat ze niet loskomen of breken. Ik heb ze eigenlijk een beetje afgezworen. Maar dit is wel een mooie oplossing, goed om te weten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij de meeste moet je op de grond gaan liggen en is het verstellen nog steeds lastig
voor het detail: zo'n lange 'schroeven'draaier kost 3 euro
die gebruik je telkens opnieuw
ze hebben ook een type dat in de poten blijft steken, maar waarom ze dat aanbieden begrijp ik niet
om de achterpoten te stellen moet je wel even op de grond gaan liggen om die schroevendraaier mooi in de achterste poot te mikken
voor onze keuken had ik oorspronkelijk 1 enkele schroevendraaier
maar die telkens opnieuw en opnieuw in een achterpoot stoppen, was mij te veel
dus heb ik er 10 gekocht
die staken er allemaal tegelijk in, en zo kon ik de losse elementen mooi uitlijnen
het is een zeer ongelijke plankenvloer
een kader was mogelijk geweest, maar zou veel verstelwerk gevraagd hebben
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Handig. Enige indicatie wat de sokkelpoten kosten? Lijkt me één van de betere varianten. En inderdaad, alles tegelijk stellen is prettiger.

Zo'n kader viel me enorm mee. Juist weinig verstelwerk omdat door de stevigheid van de balken je gelijk zag wat de hoge en lage delen zijn van je vloer. Daarna opvullen met wat wigjes tussen de vloer en het frame en je hebt gelijk een geheel vlakke bovenkant.

Ook deze zijn me erg goed bevallen: INNONEXXT® Premium afstandhouder met montagehulp | 60 x 45 mm, 300 stuks | onderlegplaten, afstandhouders, afstandhouders | Set: 1, 2, 3, 4, 5, 10 mm: Amazon.nl
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Enige indicatie wat de sokkelpoten kosten?
reken op 8 € ex voor een set van 4
1 set per corpus
tegen: niet goedkoop
voor: moeiteloos verstellen van zelfs zware gevulde corpussen & in een vochtige omgeving duurzamer dan een houten draagstel
groothandel in nl & be
als je hierover meer diepte wil, dan kunnen we misschien verder via pb communiceren
ik wil het draadje van deftone82 niet kapen

Ik heb een voorkeur voor de Metod (en Pax ook trouwens) kasten omdat die in mijn optiek van een betere kwaliteit zijn dan de Besta variant. Ook is je keuze in afmetingen een heel stuk groter (ze gaan van 20 breed tot 80 en in verschillende hoogtes), Besta is 60 breed.
moffel jij af&toe de witte kopse kanten van die ikea-corpussen weg ?
zo ja, hoe ?

@deftone82
we gaan even dieper in op een detail van jouw projectje
maar we laten jou niet los !
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat is nog geen verkeerde prijs voor een set..... goed om te weten, ik hou ze in gedachten als ik ze nodig ga hebben. Soms inderdaad handiger dan een frame.

Tot heden heb ik nog geen noodzaak gehad om iets aan de kopse kanten van de corpussen af te werken. Ik ben vooral een fan van de zwart/bruine variant met lichter hout of iets als een antraciet front. De volgende die op de lijst staat gaat een zwart of grijs Valchromat omkleding en frontjes krijgen. Maar eigenlijk zijn de kopse kanten alleen zichtbaar als de lades of deuren opengaan en dan stoort de standaard kleur me (nog) niet. Ze zijn te verven dus dat zou mijn eerste keuze zijn. Als je gaat opdikken dan wordt het beslag weer lastig.

In de nabije toekomst staat er ook nog een kast met een aantal open vakken alla ontwerpen van Filip Janssens gepland. Maar dan maak ik de open vakken waarschijnlijk van massief of anders van gefineerd multiplex met een afdeklat.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.