multiplex werkbank

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Net nog even door alle posts heen gegaan, maar ik kan nergens de oorspronkelijke hoogte van je werkbank vinden. 12cm erbij is wel behoorlijk veel.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
ik kan nergens de oorspronkelijke hoogte van je werkbank vinden
Heb het net even nagemeten, van 84.5cm naar 97.5cm. Ben zelf ~192cm en de 'groei' zit er nog in, als een koeienstaart naar beneden.

De stap is inderdaad groot, maar door de experimenten met de losse blokken heb ik er wel vertrouwen in.

De werkbladhoogte in de keuken is 94 cm en er ligt een snijblok op van 9 cm. Voor het kneden van deeg een beuken plank van ~4cm. Dat werkt ook prima.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
Een goed uitgangspunt voor het bepalen van de werkbladhoogte bij staand gebruik is: arm langs het lijf, bij de elleboog 90 graden buigen. Veertien cm onder dat punt (de elleboog dus).
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
708
738
de buurt van den bosch
Volgens mij zit er ook nog wel een klein verschil in of je met alleen handgereedschap werkt of elektrisch.
Ik ben ook een nieuwe bank aan het maken en deze wordt 86 cm hoog.Werk alleen met handgereedschap.
Voor het schaven is dit voor mij ideaal.Wil je zagen pak ik een moxon vice,hierdoor wordt de zaaghoogte weer ideaal. Ik ben 1.90 meter.Ik heb ooit ergens gelezen dat als je rechtop gaat staan en dan waar de pink je hand raakt dat dit de goede hoogte is.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
Ik heb ooit ergens gelezen dat als je rechtop gaat staan en dan waar de pink je hand raakt dat dit de goede hoogte is.
Vrijwel alleen met handgereedschap. De regel die jij aangeeft is waar ik ook van uit ben gegaan. Werkt niet voor mij. Verder ben ik een heleboel verschillende regels tegen gekomen, behalve die van @Bert Vanderveen. Volgens die regel zou ik zowaar nog 4 cm te gaan hebben, zit nu op 18 cm. Die houdt ik mooi als speling. De bank moet ook nog onder de nieuwe klossen een latje krijgen om het geheel waterpas te zetten. De vloer is onder afschot gestort.

Sufneus die ik ben heb ik het nu pas in het standaardwerk Human Dimension & Interior Space op gezocht. Daar komen komen ze tot een hoogte tussen de 86.4 en 91.4 cm, gebaseerd op de afstand van elleboog tot de grond en de zwaarte van het werk. Tussen elleboog en werkoppervlak geven ze tussen 8.9 - 15.2 cm. Hoe zwaarder het werk hoe lager (schaven?). De maten worden als uitgangspunten gegeven.

Edit: Oh, vergeet het schoeisel niet. Nieuwe of versleten klompen, of koelcel laarzen in de winter met 50mm dikke zolen. Teenslippers .....?
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Met mijn 197 ben ik uitgekomen op een werkblad hoogte van 94cm en ik werk alleen met electrisch gereedschap etc.
Mijn gereedschapwagen is een stuk lager en ik merk dat ik die eigenlijk een hoger wil hebben om lekker zaken in de bankschroef te kunnen inkorten. Ook voor de bandschuurmachine die ik op de wagen heb staan, zou iets meer hoogte prettig zijn.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
Van het weekeinde de bankschoef in de staart gezet, er is nog wel wat fijnafstelling nodig. Ook wil ik aan beide zijden van de bewegende bek een rampamoer schroeven om eventueel met een stuk draadeind het schranken tegen te gaan.
staartstuk.jpg

Ook een experimenteel 'zijklemmetje' gemaakt. Dit heeft nog wel wat meer aandacht nodig om goed te werken met een hogere klemdruk. Een lade oid inspannen werkt nu al wel denk ik.

staartstuk_02.jpg
staartstuk_03.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
708
738
de buurt van den bosch
Van het weekeinde de bankschoef in de staart gezet, er is nog wel wat fijnafstelling nodig. Ook wil ik aan beide zijden van de bewegende bek een rampamoer schroeven om eventueel met een stuk draadeind het schranken tegen te gaan.
Ik ben voor mijn pootklem (legvise)ook iets aan het maken tegen het wringen.
Je kan zo iets ook maken voor een gewone bankschroef.kijk maar eens op vise rack stop.
Heb het zo eventjes los neergelegd maar dan zie je de bedoeling.
Ik werk vaak met de zelfde maten dus veel werk om in te stellen heb je niet.
Mijn bank is nog niet af maar het is wel duidelijk wat de bedoeling is.
Bekijk bijlage 130388

Ook een experimenteel 'zijklemmetje' gemaakt. Dit heeft nog wel wat meer aandacht nodig om goed te werken met een hogere klemdruk. Een lade oid inspannen werkt nu al wel denk ik.

Bekijk bijlage 130387
Bekijk bijlage 130386
 

Bijlagen

  • DSC00685.JPG
    DSC00685.JPG
    73,1 KB · Weergaven: 27
  • DSC00686.JPG
    DSC00686.JPG
    110,6 KB · Weergaven: 26
  • DSC00687.JPG
    DSC00687.JPG
    62,8 KB · Weergaven: 27
  • DSC00688.JPG
    DSC00688.JPG
    79,2 KB · Weergaven: 28
  • DSC00689.JPG
    DSC00689.JPG
    107,2 KB · Weergaven: 31

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
Ik ben voor mijn pootklem (legvise)ook iets aan het maken tegen het wringen.
Dat ziet er fraai uit. Ga het bestuderen.

Zelf zat ik te denken aan een M14 draadstang met twee Metabo haakse slijper moeren. Die zijn, heel handig van gaatjes voorzien. Een voor de diepteinstelling en een als een vervanging voor een rampamoer. Ik wil dan de draadstang van links naar rechts kunnen wisselen omdat de bank vrij staat in de ruimte en van beide kanten bruikbaar is.

Dank.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.