multiplex werkbank

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
In eerste instantie wilde ik een werkbank bouwen met het hout van eiken tafels en bijzettafels. Na het schaven van het belangrijkste stuk, het blad, bleek dit zo slecht dat ik dat idee maar in de koelkast heb gezet. Het hout zat aan de onderkant vol met rotte plekken, waar ik na 2 cm schaven nog niet af ben en nu heb ik een 3cm dikke kromgetrokken plank :(

Dus, plan twee. Omdat alles met minimale middelen moet (behalve de pootklem) rond gekeken naar andere opties. Daarbij kwam ik twee platen 40mm hardhout multiplex tegen, voor weinig. Tekenen, rekenen, tekenen. Knoop doorgehakt, platen overgenomen en de zaag er in. Vanmiddag de onderdelen voor helft van het onderstel eens los op elkaar gelegd. Wordt wel een lomp ding :) Het geheel wordt 600 x 2400mm, het onderstel is 2000mm lang. De poten 200 mm breed en 120 mm dik.

Met het maken van de dwarsbalkjes van 6 laagjes 18mm multiplex in de fout gegaan. Weet nog niet hoe. Ik had ze eigenlijk langer willen hebben. Dus nu is het weer dubben, 5 deuvels of toch een losse grote pen maken van multiplex.

Maar goed, eerst plek maken voor ruimte, opruimen dus. Er is geen verwarming en ook geen electra (nog niet aangesloten) dus staat de garagedeur open voor wat licht. Dus hopen dat het iets warmer wordt, ook prettiger voor het lijmen.
 

Bijlagen

  • bank_01.jpg
    bank_01.jpg
    20,5 KB · Weergaven: 247
  • bank02.jpg
    bank02.jpg
    112,8 KB · Weergaven: 257
  • bank03.jpg
    bank03.jpg
    111,6 KB · Weergaven: 253
  • Leuk
Waarderingen: trigger

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
Toch besloten de twee dwarsbalkjes die aan de bovenkant komen aan te passen. Open gezaagd en er drie lagen tussen gelijmd. Nu hebben ze een pen.

Morgen pijpklemmen maken. Buizen en tap zijn binnen.

bank04.jpg
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
Het gaat langzaam. Het U-profiel voor de eenvoudige "criss-cross" was natuurlijk net te hoog (40mm) of het hout te dun (39mm). De grondschaaf bied uitkomst en dan lijmen maar weer.
bank05.jpg
bank06.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
Nog heel wat stukken multiplex aan elkaar gelijmd, hier het laatste stuk van de laatste poot.
bank07.jpg

Dan een, wat overdreven aantal dwarsplankjes, om de grote plank onder te ondersteunen. Maar vooral voor extra stijfheid ;)

bank08.jpg

Zo. Het frame zit in elkaar en staat hier voor het eerst rechtop (op de dressoirwerkbank).

bank09.jpg

Morgen beginnen met de plank onder en het werkblad. 2x 39mm multiplex + 1x 22mm MDF.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
bodem zit er in en de eerste laag van het blad zit er op. Te weinig grote klemmen opgelost met 40x80x2600mm profiel. Werkt prima.bank10.jpg
De twee laag voor het blad ligt al klaar op het dressoir. Maar eerst wachten op voldoende lange freesje om de kanten vlak met het frame te krijgen.
bank11.jpg
Heeft het zin om het eerste blad nog met (10 of 15mm) deuvels aan de langsbalken vast te zetten? Ik heb maar twee dominos gebruikt voor de uitlijning, verder niets.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
Omdat ik niet met het blad verder kon maar eens naar de criss-cross voor de pootklem gekeken. In de poot had ik al een sleuf gemaakt en een stuk U-profiel min of meer passend. Nu was de bek aan de beurt.

Die wordt gemaakt van twee blokken eiken 200 x nogwat x 45mm dik. Eerst de sleuf voor het U-profiel gefreesd. Met heel handig twee toevallige vingergaten, grrrrr...

Gat voor de as waar de armen aan hangen boren. Natuurlijk is de boor nog steeds te kort en heb ik niet van de vorige keer geleerd. Niet voorgeboord met een dun boortje dat wel lang genoeg is. Dus van twee kanten boren en toch weer net niet uitkomen. Een rattenstaart bood uitkomst.

bank12.jpg

In de poot ook het profiel en de arm gemonteerd.

bank13.jpg

Een zowaar het geheel werkt, een beetje. De bek komt net tot op de vloer. Dat werkt niet met een vloer op afschot (zie het fraaie OSB plaatje dat de vloergoot afdekt). Ook aan de bovenkant nog veel te lang. Dat komt allemaal wel als het blad op de juiste dikte is.

bank14.jpg

Als ik zin heb morgen de achterkant van de bek vormgeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Leuk om je verslag te lezen. Voor sommige puristen is multiplex geen echt hout, maar ik ben heel blij met mijn werkblad van 36mm dik. Stabiel, vlak en in het ergste geval draai ik het bovenste stuk gewoon om:)
En of je nu met "echt hout" een werkbank maakt of niet, ik heb steeds meer de indruk dat de meester vooral schult in hoe hij fouten oplost....
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
En of je nu met "echt hout" een werkbank maakt of niet, ik heb steeds meer de indruk dat de meester vooral schult in hoe hij fouten oplost....
"Happy accidents", zoals Bob Ross het noemt. Punten om vanuit verder te werken, dingen die je inspireren to andere wegen.

Voor de toplaag heb ik MDF gekozen met het idee dat ik het er af kan steken als die versleten is en dus relatief eenvoudig vervangbaar.

Nog even een schuin kantje aan de bek gemaakt. Nou ja, even. Eiken met de handzaag heeft wel even wat nodig. Ik was in het vuur van de strijd vergeten de twee delen te zagen voor het plakken.

bank19.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.802
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Leuk om je verslag te lezen. Voor sommige puristen is multiplex geen echt hout, maar ik ben heel blij met mijn werkblad van 36mm dik. Stabiel, vlak en in het ergste geval draai ik het bovenste stuk gewoon om:)
En of je nu met "echt hout" een werkbank maakt of niet, ik heb steeds meer de indruk dat de meester vooral schult in hoe hij fouten oplost....
Multiplex is gewoon een heel slim product, het enige jammer eraan vind ik dat het geboren is vanuit een noodzaak/wens om sneller/meer te produceren, vroeger hadden mensen het geduld om met massief hout te werken (en erop te wachten) en het 'common sense' om zo'n product dan ook een leven lang te gebruiken (ipv om de zoveel jaar te vervangen adhv de nieuwste modetrends).

Maar ja, nu is het er, het is stabiel, betaalbaar en sterk. Wat mij betreft zeker niet 'minder' dan het andere hout (maar dat mocht duidelijk zijn, ik bouw overal wat van zolang het niet rot is).
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
Begin gemaakt met een grote Moxon. De spindels zitten verder uit elkaar dan de bteedte van de bank. Dus ik kan straks het geheel conventioneel aan op de zijkant plaatsen. Op de achterkant. Omgekeerd op de achterkant. En zowaar, onder de achterkant. Een ruime keus in werkhoogte. Wel lomp zwaar. (900 x 150 x 45mm eiken). Ik was iets te enthousiast met het zagen en ga denk ik de strip die ik van de onderkant heb afgehaald er weer aan lijmen.

bank20.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jrom en Jan.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
Na regelmatig gebruik begon ik te merken dat de tafel toch (veel) te laag is. Eerst heb ik een blok in elkaar gelijmd van 44 x 60mm balkjes die hier rondzwierven. Dat als 'werkblok' op de tafel gebruikt. Een week of wat kwam er al een tweede blok bij dat op het eerste ligt. Hoewel die extra hoogte (ca. 120mm) prettig is, is het schuiven van de blokken dat niet. Op elkaar gelijm dus. En nog een derde blok gemaakt voor als die 1200 me te hoog is.

Op zich werkt dat best best wel prettig met die losse blokken, je hebt er een flexibele werkbank mee. Uiteindelijk begon het heen en weer geschuif te irriteren. Dat, samen met het feit dat de bankschroef laag blijft heeft me doen besluiten toch maar de hele bank op te hogen. Nog een blok er bij gemaakt en alles op hoogte en vlak geschaafd. De blokken onder de poten gelijmd. Nu af wachten tot het uitgehard is.

De volgende aanpassing staat ook al in de wacht. Een conventionele bankschoef in de staart van de bank.

blokken01.jpg
blokken02.jpg
blokken03.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
270
70
Oldenzaal
😅 Crea Bea.
Maar het is altijd weer fijn dat we "happy accidents" zo makkelijk kunnen corrigeren. Altijd fijn .... werken met hout. 👍
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.