multiplex 18 + laminaat enkelzijdig

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
besten,

Een vraagje:

Voor een meubel ga ik gebruik maken van multiplex 18mm en hier en daar wil ik laminaten gebruiken enkelzijdig, wat dus impliceert dat er geen 'backing' laminaat (hpl) wordt toegepast. Nu heb ik al vernomen dat als je een plaatmateriaal enkelzijdig lamineert dat de plaat kan buigen.

In hoevere is dit juist ? Ik wil lengtes bekleden tot 800mm lang enkelzijdig bekleed met laminaat, gaat die plaat écht beginnen trekken en krom staan?

mvg
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik web wel eens ergens op het forum gelezen dat er goedkopere materialen zijn die je aan de niet-zichtzijde van het plaatmateriaal kan lamineren tegen het kromtrekken. Daarvoor hoef je dan niet het dure materiaal van de zichtzijde te gebruiken.
 

tuoh

Oud hout
Ik web wel eens ergens op het forum gelezen dat er goedkopere materialen zijn die je aan de niet-zichtzijde van het plaatmateriaal kan lamineren tegen het kromtrekken. Daarvoor hoef je dan niet het dure materiaal van de zichtzijde te gebruiken.

Bij het fineren van plaatmateriaal kan je aan de binnen- of achterzijde een goedkopere fineer gebruiken, één voorwaarde hier, de gebruikte fineren moeten een gelijke dikte hebben.
Bij het gebruik van hpl ben je verplicht om ook de achterzijde met dit materiaal te bekleden, anders gaat het alsnog fout. Enkelzijdig oplijmen van plaatmateriaal met hpl, fineer, folie, hout, etc... levert altijd een kromme plaat op. De plaat verlijmen met twee verschillende materialen in dikte of samenstelling zorgt ook praktisch altijd voor kromme platen.

Het is geen optie om hierin te gaan besparen, dat zorgt enkel voor een boel frustratie en een hoop brandhout.

Mvg,

André
 

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
Wat gebeurt er bij deze opstelling ? Laminaten plaatselijk opgelijmd en goed ondersteund..
mvg

Schermafbeelding 2013-12-07 om 16.41.17.jpg
 

tuoh

Oud hout
Bij de getoonde constructie zal niet veel meer gebeuren, op voorwaarde dat er voldoende deuvels, lamello's of schroeven gebruikt zijn op de verbindingen. Anders gaan sommige onderdelen toch schotelen.

Mvg,

André
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Dit soort kasten heb ik een aantal keren toegepast in kinderdagverblijven, daarbij werd tegengeplakt met berken HPL tegen het kromtrekken. Dat gaat gegarandeerd gebeuren bij niet geklemde onderdelen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
En als je nou multiplex gebruikt, met aan 1 kant hpl en daarna (of eerst) het niet beplakte in de blanke lak zet? Vind het wel een mooi effect zoals de kast op de foto van Janoel. Of eerst alles lakken en daarna hpl opplakken?

jaap
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
In dikke multiplex platen voor buitendeuren zit een laag aluminium gelamineerd, geen idee of ze die ook in 18mm hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.