teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
284
176
Iets verderop en om de hoek
Kistje is wel leuk.
Maar hoe je met het gereedschap omgaat vind ik een heel stuk minder vooral beitel en zag toffelzaag. Oppassen voor scherpe (snij) kanten.
Zag volgens mij ook iets van beitel liggen.
Zaag kijk je bijvoorbeeld stukje pvc buis overheen schuiven om tanden te beschermen
Is inderdaad uitkijken. De beitels die in de kist zelf liggen, Zijn gelukkig degene die het minste gebruikt worden, en die in de deksel hebben natuurlijk al grotendeels bescherming doordat z3 tegen het hout aan zitten. Helaas heb Ik geen stukje pvc ervoor, maar voor mij werkt dit ook gewoon prima, want let sowieso altijd op, plus dit zaagje is gelukkig zonder verharde tanden, dus kan hem zo weer slijpen. Het helpt ook sowieso om de inhoud niet al te vol te doen natuurlijk
U zal dan waarschijnlijk het hebben over de schiet beitel in de linker kist. Gelukkig is dit ook zeg maar mijn "voorraad" kist. Hier heb ik dingen zitten die ik wel kan gebruiken, maar alleen niet zo vaak gebruik. En gelukkig zijn voor de rest de scherpere dingen lang genoeg zodat je eigenlijk wel weet dat de scherpe kanten aan de zijkanten van de kisten zitten, minus de toffelzaagje.

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
139
76
Hillegom
Om de beitels te beschermen werkt een stuk kurk van de laatste gelegde fles wijn heel goed, blifjt ook aardig zitten, anders met een elastiek vastzetten. En een goede reden om een kurk te trekken :)

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
284
176
Om de beitels te beschermen werkt een stuk kurk van de laatste gelegde fles wijn heel goed, blifjt ook aardig zitten, anders met een elastiek vastzetten. En een goede reden om een kurk te trekken :)
Helaas drink ik niet😅. Maar goed, voor nu werk dit prima, en kan altijd nog ergens kijken voor een oude kurken onderzetter en die verknippen en opplakken

Edit. Ik bedoelde dan de kurk opplakken op de binnenkant van de deksel zodat de beitels erop vallen, natuurlijk niet op de beitels zelf. Maar denk dat ik het iedergeval voor de binnenkant van de deksel dan zal gaan doen met een strookje leer. Deze heb ik nog, en dat is net even wat steviger dan kurk, gezien dat na een tijdje kan gaan afbrokkelen. Alleen ben ik bang dat ik niet genoeg zal hebben om dan de losse beitels en zaagje te doen, maar dan is het even kijken naar of andere leer, of andere mogelijkheden

Laatst bewerkt:

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
284
176
Helaas drink ik niet😅. Maar goed, voor nu werk dit prima, en kan altijd nog ergens kijken voor een oude kurken onderzetter en die verknippen en opplakken

Edit. Ik bedoelde dan de kurk opplakken op de binnenkant van de deksel zodat de beitels erop vallen, natuurlijk niet op de beitels zelf. Maar denk dat ik het iedergeval voor de binnenkant van de deksel dan zal gaan doen met een strookje leer. Deze heb ik nog, en dat is net even wat steviger dan kurk, gezien dat na een tijdje kan gaan afbrokkelen. Alleen ben ik bang dat ik niet genoeg zal hebben om dan de losse beitels en zaagje te doen, maar dan is het even kijken naar of andere leer, of andere mogelijkheden
Is gelukt met een stukje leer, dus dat is mooi. Was ook heel simpel te installeren, gewoon wat lijm op een op maat geknipt stukje, en presto. Alleen het eik is wat grover omdat het gelijk snijden van de leer niet zo soepel ging maar gelukkig is dit aan de binnenkant

Bijlagen

• 17888624822654028134303970938293.jpg
    17888624822654028134303970938293.jpg
    196,1 KB · Weergaven: 8

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
284
176
Met koper heb ik zelf nog niet geprobeerd maar heb het gevoel…… een stuk elektra kabel (flexibel) of vijlsel van rood koper zou kunnen werken… vermoedelijk. Alle ferro en non ferro metalen die oxideren als je het met blote handen aanpakt zouden een kleurstof moeten zijn….. is het uitproberen waard om kennis op te doen
Het probeer flesje staat gereed. Heb er gewoon een klein stukje koperen pijp in gedaan, met wat slijpsel ervan erbij. Dus nu is het even een aantal weken wachten.

Bijlagen

• 20260908_123007.jpg
    20260908_123007.jpg
    70,9 KB · Weergaven: 7
  • Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.