mooie werkbank machinetafel filmpje

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
Vroeg mij af of iemand mij kan vertellen wat de diameter van de gaten is van de festool werktafel zoals hierboven.
Ben namelijk zelf met een werkbank bezig.
En wil van die spanklemmen.
Aanschaffen .
Nummer 4 op de foto.
Alleen nu nog niet iets te prijzig.
Iemand andere opties
Hoor het graag.

Mag raphael
 

WR1944

Oud hout
Dit is op verschillende plaatsen op dit forum al aan de orde geweest.
De gaten zijn 20 mm en de steek is 96 mm, dat is 3 maal de standaardmaat van 32 mm zoals dat in het Europese kastensysteem veel gebruikt wordt. De gatenrijen zijn met een CNC-machine gemaakt en staan zuiver haaks op elkaar.
Succes.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
walko heeft ook van die klemmen, die zouden dezelfde maat moeten zijn.

Veritas heeft ook een heel pakket aan spullen om the klemmen o.a van die spanklemmen en "bench dogs/pups" deze hebben echter een dimater van 19 mm
 

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Mag ik nog even terugkomen op de 'in-hoogte-verstelbare-werkbank' waar Rick het over had.

Ik heb dezelfde wens gehad en er lang over nagedacht, nog voor ik dit forum kende.Mijn conclusie na lang wakkerliggen/opstaan-en-schetsen is dezelfde als wat WR1944 zegt: het is dus absoluut niet simpel om dit goed -en vooral stabiel- te bouwen.

Wat wij houtbewerkers wensen is een werkbank die varieert van kniehoogte (montagetafel) tot bijna okselhoogte (japanse zaag bijv.) voor het fijnere werk.
En dat is niet echt realistisch.

Mijn compromis, zoals ik het nu zie, is een traditionele werkbank op schaafbankhoogte (85-95 cm, afhankelijk van lichaamslengte) met een arsenaal aan opbouwtoestanden, die veel dichter bij je ogen komen. ( een metaal-bankschroef, een decoupeerzaag-tafeltje, een frees-tafeltje, een "ornament-bankschroef" of een mooie 'Moxon', enz, enz..

Het enige wat hierbij niet vervuld wordt, is de lage montage-tafel.
Niet slecht lijkt me, als er slechts één functie door iets anders dan de werkbank moet worden ingevuld.

Prettig weekend!
Bert
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Het kan wel Bert je zal spindels in de poten moeten verwerken dat gaat het best in een metalen constructie (eventueel verborgen in een houten facade) ik denk er ook over na ivm Rick zijn wens.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
bijvoorbeeld :) op de europese markt zullen er wel genoeg gelijkwaardige alternatieven bestaan. Ik ken niet alle profielen vanbuiten, maar ik ben er vrij zeker van dat je bij de lokale ijzerhandel wel iets kan regelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.