Mooi stuk hout van berk

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Ik heb van het voorjaar een stammetje van een berk gekregen.
Heb het een week geleden naar binnen gehaald, een stuk eraf gezaagd en in de lengte doorgezaagd.
Wat ik ervan ga maken weet ik niet, eerst maar wat laten drogen, zat nu nog op zo,n 70%

Ik zal eens kijken of ik het lange stuk met de lintzaag in de lengt door kan zagen, maar ben bang dat hij niet past, morgen maar meten.

IMGP4798.jpg

IMGP4799.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Nee, die kleurtjes en streepjes is een schimmelaantasting, die ik bewerkstelligt heb door het hout een half jaar onder de heg te gooien.
Het wordt, Slaap, genoemd en het komt bij meerdere houtsoorten voor.
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
Nee, die kleurtjes en streepjes is een schimmelaantasting, die ik bewerkstelligt heb door het hout een half jaar onder de heg te gooien.
Het wordt, Slaap, genoemd en het komt bij meerdere houtsoorten voor.
Nou heb ik onlangs een stukje berk meegenomen uit het bos waar ook wat slaap in zit, dit ligt nu bij mij ook onder de heg. Is het nu raadzaam om dat te laten liggen en aan het einde van de winter naar binnen te halen of gaat de schimmel door tijdens het drogingsproces? Dus nu al naar binnen halen?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Bij berk gaat het heel snel, let daar op.
Als je er een plak afzaagt heb je misschien een indicatie.
Laat je het te lang leggen, is het zelfs niet geschikt meer als brandhout.

Ik heb hem voor het mooi te laat naar binnen gehaald
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Drogen en stabiliseren dat kan zelfs met heel slecht hout. Moet wel echt droog zijn 6% anders kan het problemen geven met het stabiliseren. Grote is beperkt tot de maat van de vakuumkamer en daarna maot het in de oven afgebakken worden. Moet dus ook in de oven passen. Kan ook in een gewone oven maar dan is ie niet meer bruikbaar voor voedsel.

De Haan dat is een mooi stukje berk
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Dat is ook toevallig . Een paar weken geleden kreeg ik van mijn broer 2 stammetjes berk , waarvan we eerst de kopse kanten "schoon" hebben gezaagd en daarna doormidden in de lengte richting . Ik was blij verrast toen ik de "tekening" zag . Zo mooi !
IMG_20201109_123633__01.jpg
IMG_20201109_124643__01.jpg

Dezen hadden al jàààren onder een overkapping ( in de buitenlucht) gelegen . Er zaten ook al wat rotte /zachte plekken in aan de kopse kanten . Ik heb de 2 helften , in langsrichting, nog een keer door midden gezaagd en had toen dus 4 kwarten . Toen ontstond het idee om er een onderzetter van te maken . Dat is uiteindelijk mislukt , omdat alles flink krom trok . Toch even een plaatje laten zien . Deel 1 en 2 zijn gespiegeld met elkaar . Deel 3 en 4 ook met elkaar , maar niet precies met deel 1 en 2 . Ik denk dat dat komt door zaagverlies door de breedte van de ketting .

Onderzetter.jpg

Wat ik er vorige week o.a. nog van gemaakt heb , dit :
IMG_20201107_190807.jpg

IMG_20201107_190905__01.jpg

IMG_20201107_191205.jpg

IMG_20201107_191245.jpg

De theelicht houder vandaag afgegeven bij mijn schoonzus en ze was er blij mee .(y)
Mijn broer had nog 2 stammetjes liggen en daar vandaag ook de kettingzaag ingezet , maar dat hout zag er niet al te best uit . Dat gaat de open haard in , broer lief heeft daar geen enkel probleem mee .:(
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.