Monteren kozijn in houtskelet

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Even met vulplaatjes aan het meten geweest:
Gemeten vanuit het middelste scharnier

Rechts 3mm tussen deur en kozijn
Links 4mm tussen deur en kozijn
Tussen de deuren 11mm. In totaal dus 18mm.

In ons huis zitten ook tuindeuren. Daar heb ik links en rechts 2mm en in het midden 5, samen 9mm. 9mm verschil! Maar waar komt het nou vandaan, dat verschil?

In het doorgeven van de maatvoering was de opdracht voor de buitenwerkse maat: 2x de deurmaat + 107mm. De deuren zouden 88cm moeten zijn en kwam ik op 1867mm. Het kozijn is besteld op 1870 (dat had de timmerman berekend die ze eerst zou maken).

Dat is dus al 3mm teveel. Net de deuren nagemeten en die zitten op 87.7
Nog eens 2x3mm verschil dus. Laten we alles bij elkaar optellen: 3+3+3=9 (uit m’n hoofd). Dat is toevallig! Precies het verschil!

Gelukkig weet ik dus waar het mis is gegaan. Het voelt niet goed om dit weg proberen te werken met latjes. Ben bang dat ik me er altijd aan zal gaan storen. Deuren vervangen is veel duurder als de kozijnen, dus ik denk toch maar op de blaren zitten. Misschien kunnen we de kunststof onderdorpel hergebruiken en daarmee wat geld besparen.



DA37EF1F-8C6C-43D8-BA06-2F50C435AAA2.jpeg9F27DA9C-AF25-4D00-AD29-4260F4B812BB.jpeg7D66F9F9-BC01-42B3-80ED-E7A39963476D.jpeg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.167
2.631
Je vaste deur netjes met 2mm stellen, daarna de loopdeur schoonzagen, een hardhouten lat er op lijmen en op de maat maken die je nodig hebt. Je moe alleen even opnieuw schilderen.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Je vaste deur netjes met 2mm stellen, daarna de loopdeur schoonzagen, een hardhouten lat er op lijmen en op de maat maken die je nodig hebt. Je moe alleen even opnieuw schilderen.

Dat klinkt inderdaad als een oplossing, maar dan moet 3-punt sluiting er opnieuw in en moet m’n kruk en slotgat ook opnieuw geboord toch? Dus meer dan even schilderen, of begrijp ik je verkeerd?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.167
2.631
En je neemt daarom de loopdeur. De vaste deur heeft een vergrendeling in de dorpel en het bovenkozijn. Die wil je ook niet veranderen.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
En je neemt daarom de loopdeur. De vaste deur heeft een vergrendeling in de dorpel en het bovenkozijn. Die wil je ook niet veranderen.

Die moet er nog in, dus dat scheelt! 😀 maar ik snap je punt. Dan kom je nog met het rubber te zitten natuurlijk. Die moet dan rondom vervangen en aan de binnenkant krijg je dan een grotere kier te zien denk ik.

Ik zal een afweging moeten maken qua kosten en aanzicht/werk denk ik. Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik laat het uiteraard weten als de knoop is doorgehakt en hoe het is geworden.

A7F613B8-FA60-43C9-93F4-250327AD6A4F.jpeg6D14CE33-13F3-492C-B52F-E29E3F638F6C.jpegBFA250C2-218B-4E19-8BAA-892D34E556E9.jpeg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.167
2.631
Ik had niet meegekregen dat er een rubber in de deur zit. Dan moet je het kozijn even aan een kant smaller maken. Als je de relevante informatie eerst even meldt, is het makkelijker om de werkwijze aan te geven.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik had niet meegekregen dat er een rubber in de deur zit. Dan moet je het kozijn even aan een kant smaller maken. Als je de relevante informatie eerst even meldt, is het makkelijker om de werkwijze aan te geven.

Excuses. Was er ook niet vanuit gegaan dat dit nog ‘op te lossen’ was. Volgende keer zal ik meer details vermelden.

Deur breder maken en kozijn smaller snap ik niet helemaal, maar er toch voor gekozen om het kozijn te vervangen. Wellicht een van de duurdere oplossingen, maar ik heb niet zin om te prutsen en straks nog meer van het gewenste uitresultaat te geraken in plaats van dichterbij. De deuren zijn nu mooi en in ‘balans’ wat betreft aanzicht, dus dit ga ik zo laten.

Het kozijn kan er nu nog makkelijk uit omdat de muren aan de binnenkant nog niet zijn afgewerkt en de gevelbekleding aan de buitenkant moet ook nog. Was dit allemaal al dicht geweest dan was de schade aanzienlijk groter geweest. Als het kozijn er uit is hoef ik alleen maar een lat/stelkozijn te plaatsen en dan ben ik er weer!
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik heb onderstaande mail van de kozijnenman met instructies. Vind het wat spannend maar ik ga het gewoon proberen!
A: deuren eruit

B: Kozijn eruit.

C Kozijn onder en boven aan één kant de schroeven eruit draaien, Torx 30, en met een brede beitel 40mm, en een hamer, en een ferme tik, de verbinding laten schrikken zodat deze los komt.

D De onderdorpel en bovendorpel versmallen

E de verbindingen opnieuw voorboren op nieuwe posities, anders trekken ze in de bestaande voorgeboorde gaten.

F Kozijn weer plaatsen, en deuren weer terug hangen.

G Lukt dat je niet, vraag dan even een timmerman of die je kan helpen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.167
2.631
Dat bedoelde ik . Als je de deuren niet breder kan maken, moet je het kozijn smaller maken. Ik begrijp uit je verhaal dat de hoeken niet zijn voorzien van een houtverbinding, maar alleen van lijm en schroeven. Dat maakt het smaller maken een stuk eenvoudiger. Ik kon niet zien wat voor onderdorpel je kozijn heeft, maar als dat ook hout is, is het een simpel klusje.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Dat bedoelde ik . Als je de deuren niet breder kan maken, moet je het kozijn smaller maken. Ik begrijp uit je verhaal dat de hoeken niet zijn voorzien van een houtverbinding, maar alleen van lijm en schroeven. Dat maakt het smaller maken een stuk eenvoudiger. Ik kon niet zien wat voor onderdorpel je kozijn heeft, maar als dat ook hout is, is het een simpel klusje.

Kunststof onderdorpel met een neut. Ik moet nog even horen hoe ik dat moet hebben. De neut lijkt me geschroefd en verlijmd in de stijl, en dat ik dit kan laten zitten. Wat ik dus niet weet is of de neut ook verlijmd is op de dorpel
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.121
243
Goeree-Overflakkee
Let op bij een kunststof onderdorpel op de verwerkingsvoorschriften. Sommige moeten namelijk ondersteund worden door vastgeschroefde hardhouten balk.

Afstandsschroeven zijn niet echt bedoeld om een kozijn vast te zetten. Beter is goed uitvullen en dan een flinke houtschroef er doorheen. Als je niet goed uitvult, blijft er speling in zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.