Momentschroevendraaier op accu

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
dank voor de tip
spijtig genoeg niet gekeurd om 600 V te weerstaan
ik heb er inderdaad aan gedacht om de moment-stiftjes van WIHA in een niet-vde-accu-schroevendraaier met bitopname 6,25 mm te stoppen
om zo veilig mogelijk te werken lijkt het mij best om eerst te proberen om voluit voor vde te gaan
bij wiha lijkt een vde-combinatie van een elektrische schroevendraaier met moment-stiftjes mogelijk
alleen . . . ze worden niet als combinatie verkocht
ik stel aan wiha de vraag of combineren mogelijk is
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
dank voor de tip
spijtig genoeg niet gekeurd om 600 V te weerstaan
ik heb er inderdaad aan gedacht om de moment-stiftjes van WIHA in een niet-vde-accu-schroevendraaier met bitopname 6,25 mm te stoppen
om zo veilig mogelijk te werken lijkt het mij best om eerst te proberen om voluit voor vde te gaan
bij wiha lijkt een vde-combinatie van een elektrische schroevendraaier met moment-stiftjes mogelijk
alleen . . . ze worden niet als combinatie verkocht
ik stel aan wiha de vraag of combineren mogelijk is
Die momentstifjes die hier zijn voorgesteld werken denk ik niet samen met die elektrische schroevendraaier.
Die schroevendraaier heeft een vast moment van 0,4 of 1. Die zal dus bij dat moment stoppen. Tenzij je dat uit kunt schakelen, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Die schroevendraaier heeft een vast moment van 0,4 of 1. Die zal dus bij dat moment stoppen.
volgens de omschrijving kan je na 0,4 Nm maueel tot 12 Nm verder draaien
ik heb aan wiha gevraagd of ik de bits van 4179 in de 44318 kan steken
waarom ze geen vde schroevendraaier op batterij hebben die minstens tot 4 Nm gaat - zoals de manuele die ze hebben - , begrijp ik niet

1690097361187.png
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
volgens de omschrijving kan je na 0,4 Nm maueel tot 12 Nm verder draaien
ik heb aan wiha gevraagd of ik de bits van 4179 in de 44318 kan steken
waarom ze geen vde schroevendraaier op batterij hebben die minstens tot 4 Nm gaat - zoals de manuele die ze hebben - , begrijp ik niet

Bekijk bijlage 133506
Die bits passen erin. Ik vond ergens een filmpje op youtube van iemand die het demonstreert, maar hij kwam er niet uit met dat moment.🙂
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vergeet niet de jaarlijkse ijking bij je kostenplaatje te rekenen.
als die ijking nodig is/blijkt, dan koop ik beter een nieuw setje
delicate apparatuur is duur, en de kost van een setje is daarbij verwaarloosbaar

het zal allemaal niet zo'n vaart lopen
ik kan me niet inbeelden dat bij zekeringen de aansluitingen met een momentbeperker vastgedraaid worden
integendeel, ik heb al keurders gehad die de draden in de verliesstroomschakelaars zo hard mogelijk met een schroevendraaier zonder momentbeperking aandraaiden, alvorens die te verzegelen

mijn hoofddoel met dit draadje is om de mogelijkheden af te tasten
een vde-batterij-stiftschroevendraaier op zich is voor mij al een stap vooruit
vooral dank zij de bijdragen van @mathieu (#11) en @bobmartin (#27) is het plaatje bijna compleet
ik wacht nu nog op een antwoord van wiha zelf (zie vraag in #25)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
dank voor de tip
spijtig genoeg niet gekeurd om 600 V te weerstaan
ik heb er inderdaad aan gedacht om de moment-stiftjes van WIHA in een niet-vde-accu-schroevendraaier met bitopname 6,25 mm te stoppen
om zo veilig mogelijk te werken lijkt het mij best om eerst te proberen om voluit voor vde te gaan
bij wiha lijkt een vde-combinatie van een elektrische schroevendraaier met moment-stiftjes mogelijk
alleen . . . ze worden niet als combinatie verkocht
ik stel aan wiha de vraag of combineren mogelijk is
Is er een mogelijkheid om er omheen te werken? Ik bedoel iets van een 1000 volt mat met een handschoen of zoiets?
 

jorisvh

Post veel
ik kan me niet inbeelden dat bij zekeringen de aansluitingen met een momentbeperker vastgedraaid worden
integendeel, ik heb al keurders gehad die de draden in de verliesstroomschakelaars zo hard mogelijk met een schroevendraaier zonder momentbeperking aandraaiden, alvorens die te verzegelen
Inderdaad, zijn er echt elektriekers die elke schroef in een zekeringkast op moment aandraaien? ik heb ze nog niet gezien.
en, effectief, toen ik mijn installatie liet keuren, checkte de keurder of alles vast zat door alles stevig extra aan te draaien.
misschien had die een bionische arm met ingebouwde krachtsensor 🤪?
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Inderdaad, zijn er echt elektriekers die elke schroef in een zekeringkast op moment aandraaien? ik heb ze nog niet gezien.
en, effectief, toen ik mijn installatie liet keuren, checkte de keurder of alles vast zat door alles stevig extra aan te draaien.
misschien had die een bionische arm met ingebouwde krachtsensor 🤪?

Daar valt over te discussiëren.
Ik denk dat in de tegenwoordige tijd van wetten en regels en steeds strengere eisen, ergens een standaard is ontstaan.
Wij werken ook met processen, waarbij verschillende mensen handelingen uitvoeren die een bepaald moment moeten hebben. Doe je dat op een ieders gevoel, dan heb je een discussie.
Vandaar de moment gereedschappen. En ja, die kun je ook verder doordraaien, maar dat is lang niet zo erg dan te los.
 

kruim.g

Actieve deelnemer
14 jan 2015
30
35
Op mijn werk in onze assemblage afdeling maken wij gebruik van een paar Hitachi WM10DBL moment schroevendraaiers. Zijn handige kleine apparaatjes op 10,8V accu. Zitten 4 standen op waarin je met de computer elk een bepaald aandraaimoment kan instellen. Dan slaat dat apparaat elektronisch af als het juiste moment bereikt is.
Handige apparaatjes zijn het, wel aardig aan de prijs maar voor seriematig werk is het behoorlijk fool-proof.
Die wij hebben zijn wel al wat verouderd, volgens de Hikoki site is de modernere variant het type WM10DBLRLZ.

En in een andere assemblageruimte hebben we ook moment schroevendraaiers zonder accu. Die hangen boven de werktafel aan een balancer en er gaat dan een snoer naar een aandrijfkastje.

Groet,
Geert
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Op mijn werk in onze assemblage afdeling maken wij gebruik van een paar Hitachi WM10DBL moment schroevendraaiers. Zijn handige kleine apparaatjes op 10,8V accu. Zitten 4 standen op waarin je met de computer elk een bepaald aandraaimoment kan instellen. Dan slaat dat apparaat elektronisch af als het juiste moment bereikt is.
Handige apparaatjes zijn het, wel aardig aan de prijs maar voor seriematig werk is het behoorlijk fool-proof.
Die wij hebben zijn wel al wat verouderd, volgens de Hikoki site is de modernere variant het type WM10DBLRLZ.

En in een andere assemblageruimte hebben we ook moment schroevendraaiers zonder accu. Die hangen boven de werktafel aan een balancer en er gaat dan een snoer naar een aandrijfkastje.

Groet,
Geert
voldoen deze ook aan VDE norm?
 

kruim.g

Actieve deelnemer
14 jan 2015
30
35
voldoen deze ook aan VDE norm?
Weet ik niet zeker, ik ken die norm niet maar heb collega's die zich met normen bezig houden. Als deze ook in onze fabriek van toepassing is dan zal onze apparatuur daar ongetwijfeld aan voldoen.
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Weet ik niet zeker, ik ken die norm niet maar heb collega's die zich met normen bezig houden. Als deze ook in onze fabriek van toepassing is dan zal onze apparatuur daar ongetwijfeld aan voldoen.
Zeer zeker is deze niet geschikt om onder spanning mee te werken!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
964
Riemst
Weet ik niet zeker, ik ken die norm niet maar heb collega's die zich met normen bezig houden. Als deze ook in onze fabriek van toepassing is dan zal onze apparatuur daar ongetwijfeld aan voldoen.
In een montage afdeling is er toch geen reden om VDE gekeurd gereedschap te gebruiken? Zolang een bord of machine niet onder spanning gezet kan worden (wat in de montage het geval is), is er toch geen risico op electrocutie.
Bovendien dien je werken aan een electrische installatie altijd spanningsloos te doen. Spanningsloos betekent afschakelen, schakelaar vergrendelen en testen of de betreffende installatie werkelijk afgeschakeld is. Geïsoleerd gereedschap heb je enkel in uitzonderlijke gevallen nodig (bijvoorbeeld monteurs die huisaansluitingen maken) en om ongelukken bij stommiteiten te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:

kruim.g

Actieve deelnemer
14 jan 2015
30
35
Oh is dat daarvoor, nee dan is dat inderdaad niet van toepassing.
Waar bij ons die Hitachi schroefmachines voor gebruikt worden komt geen elektra bij kijken, enkel mechanisch producten in elkaar schroeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.