Momentschroevendraaier op accu

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
We gaan apparatuur installeren waarbij de schroeven slechts tot een bepaald moment aangedraaid mogen worden.
Deze schroevendraaier kunnen we van 0,8 tot 5,0 Nm instellen.
Het zou mooi zijn mocht er een type op accu bestaan met minstens dezelfde momentinstelling.
Kent iemand dat ?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.505
964
Riemst
Een gewone accuschroefboor kan je toch instellen op maximaal koppel via de standen op de boorkop. Je hebt dan wel een vergelijkingspunt nodig om de juiste stand te kennen.
Of deze:
Wel een dure jongen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Op mijn Makita DTP141 Hybride boor-/schroefmachine zit een schroevendraaierstand voor het aandraaien van kleine houtschroeven of machineschroeven waarbij het koppel in 9 stappen ingesteld kan worden
die is al de helft goedkoper dan die bosch

bij wiha heb ik zitten zoeken
die hebben een momentschroevendraaier én een schroevendraaier op batterij
die laatste schakelt bij 0,4 Nm uit, wat je tot 1 kan verhogen
manueel kan je tot 12 gaan, maar ik vermoed dat je die niet zo in kan stellen
bovendien is die minstens nu bij Wiha niet op voorraad

de combinatie van moment + batterij is het ideaal
helaas daar niet te vinden
waarom, begrijp ik niet

in mijn startvraag heb ik niet gezet dat de schroevendraaier in elektriciteitsborden gebruikt gaat worden
een schroefmachine is minder handig, en niet zo veilig als schroevendraaiers die tot 600/1.000 V goedgekeurd zijn
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.116
2.616
Je hebt een accu momentsleutel nodig. Ik dacht dat je op het makita 18 volt systeem zat, vandaar dat ik makita noemde. Ik neem aan dat je niet onder spanning gaat werken?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.505
964
Riemst
Voor in een elektrisch bord zou ik eerst de schroeven vastzetten met een gewone accu schroevendraaier. Achteraf alle schroeven controleren met de momentsleutel. (Ik ga er van uit dat het geen bord is zo groot als een kleerkast). En op zoek gaan naar een momentsleutel zonder bitjes. Al die bijgeleverde bitjes heb je al, en als je ze niet hebt, zijn ze overbodig. Maar je betaalt ze wel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.505
964
Riemst
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en mk23

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voor in een elektrisch bord zou ik eerst de schroeven vastzetten met een gewone accu schroevendraaier. Achteraf alle schroeven controleren met de momentsleutel. (Ik ga er van uit dat het geen bord is zo groot als een kleerkast).
het kan altijd op de 'goeie ouwe' manier met een geïsoleerde schroevendraaier op handkracht en zonder momentbegrenzing
we staan voor een bord met 192 modules, waarvan de helft dure knx-apparatuur
de rondvraag is mij vooral te doen om te weten of, hoe, en in welke mate we ons werk kunnen vereenvoudigen door het juiste gereedschap te vinden/gebruiken
verder heb ik deze week een reeks armaturen opgehangen
die zijn ontworpen om mooi te ogen, maar niet om makkelijk op te hangen
een schroevendraaier op batterij was handig geweest
een schroefmachine zou te lomp geweest zijn
Dit zijn adapters voor in de bithouder die afklikken op het gewenste moment.
da's een heel interessante piste
heb jij die reeds in praktijk gezet ?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
'jij' = 'mij' veronderstel ik
als de info van de fabrikant makkelijk te vinden is, geef ik die, waardoor ik geen bepaalde leverancier naar voren schuif + we de info aan de bron hebben
meestal kan je het artikel op de vrije markt aan een lagere dan de catalogusprijs vinden
Jij brengt mij op her idee om naar Wiha te kijken. We weken nu met blauwe bosch oplaadbare schroevendraaier, maar nu ik hier even naar gekeken heb, is hier de interesse.
Ook wij werken veel met Smarthome. Niet knx, maar Loxone.
In 2 stappen werken is op zich niet zo erg. Snel schroeven met de Wiha electric2 en het moment met dat andere ding.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.505
964
Riemst
het kan altijd op de 'goeie ouwe' manier met een geïsoleerde schroevendraaier op handkracht en zonder momentbegrenzing
we staan voor een bord met 192 modules, waarvan de helft dure knx-apparatuur
de rondvraag is mij vooral te doen om te weten of, hoe, en in welke mate we ons werk kunnen vereenvoudigen door het juiste gereedschap te vinden/gebruiken
verder heb ik deze week een reeks armaturen opgehangen
die zijn ontworpen om mooi te ogen, maar niet om makkelijk op te hangen
een schroevendraaier op batterij was handig geweest
een schroefmachine zou te lomp geweest zijn

da's een heel interessante piste
heb jij die reeds in praktijk gezet ?
Als ik iets in een electrisch bord moet vastzetten is het met een gewone schroevendraaier handvast. Vast is vast en een kwestie van aanvoelen. Ik heb in het verleden ook electrische borden aangesloten zo groot als een kleerkast. Dat was allemaal met een gewone schroevendraaier.
Voor de eigenlijke montage zou ik nu ook geen accu schroevendraaier gebruiken. Dat is me te onhandig.
Er valt wel iets te zeggen om een laatste controle te doen met zo een accu momentschroevendraaier. Als alles aangesloten is alle schroeven nog eens nalopen is geen overbodige handeling. Dan ben je zeker dat alles goed vast zit en je geen schroef hebt overgeslagen.
Voor die KNX modules (of andere gelijkaardige) is er aan signaalzijde (laagspanning) naar mijn gevoel geen voordeel te halen met een accu schroevendraaier. Een goede kleine platte schroevendraaier volstaat. (Wiha is voor mij geen goede schroevendraaier, die plooien bij het minste misbruik, iets waar een Wera geen last van heeft). Aan 230 Volt zijde kan een momentcontrole wel nuttig zijn.
Ik gebruik nu een momentsleutel om bepaalde onderdelen van een verwarmingsketel te monteren. Bij sommige schroeven luistert dat wel nauw. Het zijn schroeven die in een alu blok zitten en je makkelijk doordraait. Bij andere types kan het draadeinde breken bij teveel geweld. Een momentsleutel maakt ookdat voor iedereen het begrip 'vast' hetzelfde is. Achteraf geen discussie.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als ik iets in een electrisch bord moet vastzetten is het met een gewone schroevendraaier handvast. Vast is vast en een kwestie van aanvoelen. Ik heb in het verleden ook electrische borden aangesloten zo groot als een kleerkast. Dat was allemaal met een gewone schroevendraaier.
Voor de eigenlijke montage zou ik nu ook geen accu schroevendraaier gebruiken. Dat is me te onhandig.
Er valt wel iets te zeggen om een laatste controle te doen met zo een accu momentschroevendraaier. Als alles aangesloten is alle schroeven nog eens nalopen is geen overbodige handeling. Dan ben je zeker dat alles goed vast zit en je geen schroef hebt overgeslagen.
Voor die KNX modules (of andere gelijkaardige) is er aan signaalzijde (laagspanning) naar mijn gevoel geen voordeel te halen met een accu schroevendraaier. Een goede kleine platte schroevendraaier volstaat. (Wiha is voor mij geen goede schroevendraaier, die plooien bij het minste misbruik, iets waar een Wera geen last van heeft). Aan 230 Volt zijde kan een momentcontrole wel nuttig zijn.
Ik gebruik nu een momentsleutel om bepaalde onderdelen van een verwarmingsketel te monteren. Bij sommige schroeven luistert dat wel nauEen momentsleutel maakt ookdat voor iedereen het begrip 'vast' hetzelfde is. Achteraf geen discussie.
Als ik iets in een electrisch bord moet vastzetten is het met een gewone schroevendraaier handvast. Vast is vast en een kwestie van aanvoelen. Ik heb in het verleden ook electrische borden aangesloten zo groot als een kleerkast. Dat was allemaal met een gewone schroevendraaier.
Voor de eigenlijke montage zou ik nu ook geen accu schroevendraaier gebruiken. Dat is me te onhandig.
Er valt wel iets te zeggen om een laatste controle te doen met zo een accu momentschroevendraaier. Als alles aangesloten is alle schroeven nog eens nalopen is geen overbodige handeling. Dan ben je zeker dat alles goed vast zit en je geen schroef hebt overgeslagen.
Voor die KNX modules (of andere gelijkaardige) is er aan signaalzijde (laagspanning) naar mijn gevoel geen voordeel te halen met een accu schroevendraaier. Een goede kleine platte schroevendraaier volstaat. (Wiha is voor mij geen goede schroevendraaier, die plooien bij het minste misbruik, iets waar een Wera geen last van heeft). Aan 230 Volt zijde kan een momentcontrole wel nuttig zijn.
Ik gebruik nu een momentsleutel om bepaalde onderdelen van een verwarmingsketel te monteren. Bij sommige schroeven luistert dat wel nauw. Het zijn schroeven die in een alu blok zitten en je makkelijk doordraait. Bij andere types kan het draadeinde breken bij teveel geweld. Een momentsleutel maakt ookdat voor iedereen het begrip 'vast' hetzelfde is. Achteraf geen discussie.

Voor een ieder die niet weet waar het overgaat, een filmpje.

 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.116
2.616
Zo'n momentschroevendraaier is prima als het om een paar schroefjes gaat. Als je veel schroefjes aan moet draaien, zijn daar machines voor. Je kan gewoon digitaal het vereiste koppel instellen en de schroefjes in een keer op moment draaien. Maar je gaat de aanschafprijs niet terug verdienen met een paar schroefjes. Precisie gereedschap is nu een maal duurder.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.505
964
Riemst
Voor een ieder die niet weet waar het overgaat, een filmpje.

Het zou al een hele vooruitgang zijn als er uitsluitend Torx schroeven (of inbus/zeskant) gebruikt zouden worden voor bevestigingen die met een voorgeschreven moment vastgezet moeten worden. Alles met kruis of combinatie kruis/gleuf is een ramp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.