Moeilijk hout door voeren door de vandiktebank.

Sinds kort heb ik een HBM vandiktebank staan, maar ik loop tegen een aantal punten aan waar ik niet zo goed mee weet wat te doen.

Als ik iets door de machine wilt voeren, dan gaat dit al niet heel soepel en dan raak de mes het hout nauwelijks of niet.
Draai ik iets aan het wiel, dan schaaft de machine wel wat of, ±1mm, maar dan moet ik stevig duwen en vervolgens het aan de andere kant er uit trekken.
Op hun site staat dat de machine maximaal 5mm kan schaven, 1mm tot 1,5mm is mij maximaal gelukt.
Als ik naar youtube kijkt dan zie ik dat het hout er soepel door heen loopt en wordt er niet stevig geduwd of getrokken.
Vandaag heb ik mijn messen minder diep gezet, ging iets beter, maar nog niet geweldig.
De schaal is niet helemaal precies maar nu krijg ik 17mm als ik de machine instel op 20mm, dit kan ook niet goed zijn lijkt mij.
Later bedacht ik me dat dit problemen kan geven als ik de machine weer inklapt om te kunnen schaven, dan staan ze zeker te hoog, dus die messen moeten weer omlaag.

Maar dan heb ik nog steeds het probleem dat ik het hout niet soepel er door heen kan laten lopen.
Is er iets niet goed met de machine of is dit een instelling die ik niet weet?

Het gaat om deze machine --> HBM 300 vlak en vandiktebank model 1, 400v

@vandikte
De tafel is schoon, geen hars of zo.
Maar kaarsvet heb ik er niet op zitten, lost dit het probleem op dat ik 5mm kan schaven?
Die gekartelde doorvoer rol maak ik meerder malen schoon, die wil wel eens vol lopen met stof inderdaad.

@Bert Vanderveen
Is die doorvoer rol in te stellen?
Ik heb daar namelijk niks van gezien, moet ik morgen even nog een keer goed naar kijken.

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.759
458
Almere
Of dat het verschil gaat maken weet ik niet, maar zonder loopt hout echt veel stroever. Ik doe ongeveer maandelijks silbergleit op de tafels.

ArjandJ

Actieve deelnemer
3 jun 2020
44
28
Alkmaar
Ik liep ook tegen hetzelfde probleem aan. Voorzichtig siliconenspray op de platen gespoten, het meeste ervan afgehaald en het ging een heel stuk soepeler. Ik stond ervan te kijken dat een klein beetje 'glijmiddel' zoveel verschil maakt. Siliconenspray zal niet het beste smeermiddel zijn. Het al genoemde silbergleit zal beter voldoen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.980
2.503
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als ik iets door de machine wilt voeren, dan gaat dit al niet heel soepel en dan raak de mes het hout nauwelijks of niet.
over een hbm kan ik niet meespreken

slechte doorvoer op de vandikte is terug te brengen tot
- een tafel die onvoldoende glad is
- messen die onvoldoende scherp zijn
- messen die te diep in de as zitten (leg een vlak stuk op de vlakken-uitvoertafel & draai aan de as in de richting waarin die bij het vlakken draait - de messen moeten het hout een paar mm meetrekken)
- doorvoerrollen die niet synchroon met de messen staan

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.226
1.157
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
slechte doorvoer op de vandikte is terug te brengen tot
- een tafel die onvoldoende glad is
- messen die onvoldoende scherp zijn
- messen die te diep in de as zitten (leg een vlak stuk op de vlakken-uitvoertafel & draai aan de as in de richting waarin die bij het vlakken draait - de messen moeten het hout een paar mm meetrekken)
- doorvoerrollen die niet synchroon met de messen staan
Mij klinkt dit als een probleem met de instelling van de doorvoerrollen...

dat heb ik ook ooit gekocht
geen kritiek daarop
ik doe het al jaren met paraffine
lekker goedkoop (denk ik toch)
Je bent net een Nederlander :ROFLMAO:

5mm is leuk in theorie, maar met dat bankje en een beetje serieus hout van enige breedte is 2mm al een uitdaging....
Die 5mm is in de meest gunstige situatie natuurlijk, 2mm per keer is ook gewoon voldoende.
Als ik 10mm in een keer moet rammen, dan had ik een andere machine moeten kopen, maar aangezien ik dit niet als beroep doet en er geen geld mee verdient is dat kosten technisch niet verstandig.

@thomasz, jou reactie doet me er aan herinneren dat ik iets hebt staan in spuitbus, volgens mijn iets ouds maar wel siliconevrij. Ik ga zo even zoeken als ik op de zaak ben.

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
368
153
Later bedacht ik me dat dit problemen kan geven als ik de machine weer inklapt om te kunnen schaven, dan staan ze zeker te hoog, dus die messen moeten weer omlaag.
Je stelt EERST de beitels in de vlakbank functie. (soms kan de uitvoertafel niet verzet worden)
DAARNA kom je niet meer aan de beitels, en verstel je de aanvoerbalk, aandrukbalk etc van de vandikte functie.
Kan de uitvoertafel wel verstelt worden, dan monteer je EERST de beitels zodat die net uit de as steken, je past de vlaktafels aan op die stand van de beitels en daarna pas je alles aan wat met de vandikte functie te maken heeft.

De schaal is niet helemaal precies maar nu krijg ik 17mm als ik de machine instel op 20mm
Je schaaft een balkje, meet de dikte en past de schaal net zolang aan totdat hij die gemeten dikte aangeeft.

• Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.