Moeilijk hout door voeren door de vandiktebank.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.352
3.465
Gaanderen
Ik kon niets meer doorvoeren door mijn vvd bankje. Alles geprobeert maar niets werkte. Vlakken ging prima. Nu had ik dit bankje lang geleden weggezet voor als ik hem nodig zou hebben dus hij stond er al langer dan 10 jaar. De kap van de aandrijving eraf gehaald en wat bleek het aandrijfsnaartje was vergaan. Probleem opgelost. Helaas heb ik geen ruimte voor iets groters en degelijkers.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.651
637
Er zijn mensen, zoals ikzelf, die het gebruik van smilies vermijden.

Voor mij: ik vind die dingen idioot.
Ik probeer zo te schrijven dat het duidelijk is wat ik bedoel.
Het gebruik van smilies maakt de mens op dat gebied wat luier.

Stel dat een boek, dat over grappen gaat, , vol met smilies zou staan opdat je bij elke grappige passage aangemaand zou worden om toch maar te moeten lachen. Zo iets als , nu lachen ook al heb je deze nou niet begrepen of vind je deze nou niet echt grappig ( je bent verkeerd, zegt de smilie). Nee bedankt, zo' n boek zou ik niet aanraken.

Groeten

Ornament

Laatst bewerkt:
Als ik met iemand praat, dan kijk ik ook naar de gezichtsuitdrukking, handen en houding, dit is ook een onderdeel van communicatie, bij alleen tekst mis je deze info.
Een smilie kan je net wat extra's meegeven, maar 10 smilies in een bericht is teveel van het goede.

Dat is weer hoe ik er tegen aankijkt, ieder zijn ding dus ;)

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.225
1.157
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De schaal is niet helemaal precies maar nu krijg ik 17mm als ik de machine instel op 20mm
Je schaaft een balkje, meet de dikte en past de schaal net zolang aan totdat hij die gemeten dikte aangeeft.
Of je kijkt uberhaupt niet (meer) naar die schaal. Je weet wat de begindikte is, en wat de einddikte moet worden, en je kunt met een of twee keer voelen snel genoeg de initiele hoogte van de vdb instellen. Met een beetje schuifmaat is die schaal dus overbodig...

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.363
515
klinkt mij als een instellings probleem.
aan en afvoer rollen niet goed uitgelijnd te opzichten van de beitels

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
368
153
dat de messen te hoog staan denk ik, dus dat moet ik aanpassen.
Kijk even op de HBM pagina van de machine. Daar staan foto's hoe de messen in de beitel as moeten zitten.
Het begin van de schuine kant is zit ongeveer gelijk aan de buitenkant beitel-as. Dat is de goede positie.
De rest volgt vanuit die stand.

Vandaag pas de tijd gehad om hier mee verder te gaan, ondertussen was ook het blik Silbergleit binnen gekomen.
Ik heb eerst de messen terug gesteld zoals Peter de B. schreeft.
De schaal klopt weer aardig, maar toch hou ik de schuifmaat aan, gaat perfect zo.
Een halve slag is 1mm heb ik ontdekt, ideaal.

De tafel heb ik eerst even goed schoongemaakt van stof, met een lapje een klein beetje Silbergleit aangebracht.
Ik heb er latjes doorheen gegooid met 2 vingers in me neus, wat een verschil.
Nu is het weer leuk om er hout doorheen te rammelen.

Ik moest er 3mm afhalen en ik heb dat in 3x gedaan, als ik begin volgende jaar wat meer tijd hebt ga ik even testen hoe dik ik nu kan gaan, als ik 2 a 3mm in een keer kan gaan is dat perfect.
5mm zoals de fabrikant zegt is voor mij geen must.

• Leuk
Waarderingen: vandikte

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.050
2.279
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn twee centen maar als ik meer dan een centimeter moet afnemen gebruik ik eerst mijn lintzaag, dan hou ik tenminste nog wat nuttigs over aan de actie behalve een extra dikke zak snippers. En ik heb best een krachtige VVD maar meer dan 2mm per keer neem ik echt niet af hoor.

• Leuk
Waarderingen: henkverhaar en Nova
Nee, dat snap ik wel, alleen had ik nu latjes die een standaard maat hadden en daar moest 3mm af.
Nu is 3x er doorheen halen met dat glijmiddel een makkie, dus ook geen drama.
Maar ik heb vorige week planken schuin moeten maken op een slede met blokjes er tussen, daar moest aan 1 kant 8mm af, dan is 2 a 3 mm wel handig.
Ik heb geen lintzaag, dus moet ik het zo doen.
Daarbij wil ik gewoon weten wat de grens van de machine is, dus dat ga ik uitproberen.

VVD, het lijkt wel een politiek forum hier :unsure:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.050
2.279
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nee, dat snap ik wel, alleen had ik nu latjes die een standaard maat hadden en daar moest 3mm af.
Nu is 3x er doorheen halen met dat glijmiddel een makkie, dus ook geen drama.
Maar ik heb vorige week planken schuin moeten maken op een slede met blokjes er tussen, daar moest aan 1 kant 8mm af, dan is 2 a 3 mm wel handig.
Ik heb geen lintzaag, dus moet ik het zo doen.
Daarbij wil ik gewoon weten wat de grens van de machine is, dus dat ga ik uitproberen.

VVD, het lijkt wel een politiek forum hier :unsure:
HBM verkoopt ook Lintzagen naar het schijnt.

Ik moet mijn huwelijk wel in stand houden, net een nieuwe vandiktebank, invalzaag en nog wat meer kleiner grut wat stiekem bij elkaar wat kost.
Maar om eerlijk te zijn staat een lintzaag ook wel op mijn lijstje, maar ik moet eerst mijn werkplaats af hebben.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.050
2.279
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik moet mijn huwelijk wel in stand houden, net een nieuwe vandiktebank, invalzaag en nog wat meer kleiner grut wat stiekem bij elkaar wat kost.
Maar om eerlijk te zijn staat een lintzaag ook wel op mijn lijstje, maar ik moet eerst mijn werkplaats af hebben.
Als ze je geen gereedschap gunt hield ze toch al niet van je! :ROFLMAO:

Maar even serieus: maakt mooie dingen voor haar in die werkplaats. Dat helpt, kan ik je zeggen :cool:.

• Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.