Mini Werkbank

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Hoi allemaal,

Afgelopen weekend, toen ik bij mijn ouders was, eindelijk een werkbank gemaakt, losjes gebaseerd op de Sjoberg Smart en de Mini Workbench van Paskmakes op youtube. Aangezien ik over 1 of 2 jaar toch weer weg ga uit mijn appartement, en ik bovendien nog niet heb besloten of ik liever op de eettafel of het balkon klus, had ik geen zin om een grote lompe werkbank te klussen die op een volgende plek toch weer te klein is. Vandaar dat dit een ideale oplossing is. Hiervoor had ik uberhaupt nog geen bankschroef o.i.d. en klemde ik alles met lijmklemmen vast om te zagen en schaven. Ongelooflijk onhandig dus.

Tijd voor details:
Ik had nog 2 stukken meranti van 45x140x600 liggen (ooit gratis opgehaald). Daarnaast heb ik voor weinig geld een vurenbalk bij de gamma gehaald. Dat was zo'n afgeronde balk, en eenmaal thuis besloot ik dat ik geen richels wilde in mijn werkvlak dus ik heb me de blaren op de handen geschaafd. Wel weer een goede oefening met haaks schaven.
Ik heb alle randen, alsmede de banen waarin de benchdogs komen van meranti gemaakt zodat deze niet uit zullen scheuren.

De spindel heb ik gemaakt van 200mm M12-draad. Ik heb het zo bevestigd dat ik deze gemakkelijk kan vervangen; mocht het niet bevallen dan kan ik altijd nog een trapeziumdraad ergens vandaag toveren. Naast de spindel gebruik ik twee beukenstokken als rechtgeleiding. Deze heb ik ook gebruikt om benchdogs te vervaardigen in twee modellen.

De benchdog gaten zitten op 75mm uit elkaar, de bankschroef kan in theorie 110 mm uitschuiven maar tot 75mm is hij een stuk stabieler.
Het totale klembereik is zo'n 600mm. Het werkblad is 57x47cm. Een beetje een gekke maat maar ik heb het hele ding in de bijrijdersstoel op een post-it ontworpen dusja :)

WhatsApp Image 2020-06-02 at 22.45.02.jpeg

WhatsApp Image 2020-06-02 at 22.45.10.jpeg

WhatsApp Image 2020-06-02 at 22.45.40.jpeg

WhatsApp Image 2020-06-02 at 22.45.30.jpeg

WhatsApp Image 2020-06-02 at 22.45.22.jpeg
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik hoop dat je nog veel post-it’s over hebt en nog vele kilometers als bijrijder maakt...
Mooi ontworpen en goed gemaakt. Leuk ook dat lijnenspel met de lichte en donkere banen.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Leuk geworden inderdaad. Zou er bijna 1 zelf gaan maken voor erbij, maar heb net mijn (grote) werkbank klaar:p
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Leuk hoor.
Hoe zit het geheel in elkaar, gelijmd/geschroefd/pen-gat? Ga je het ook nog ergens mee afwerken? Dat laatste zou ik wel doen, al was het maar om het werken van de vuren balken een beetje tegen te gaan.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Bedankt voor de reacties!

Ziet er mooi uit.

Hoe bruikbaar is zo'n werkbankje in de praktijk? Ik kan mij voorstellen dat het enkel voor het hele lichte werk handig is.

Ik zal er, als ik een paar projecten verder ben, misschien nog eens op terugkomen. Tot nu toe ben ik erg tevreden over de klemkracht welke erg hoog is doordat metrisch schroefdraad een veel kleinere spoed heeft dan trapeziumdraad.
Verder zet ik hem met lijmklemmen vast aan mijn eettafel, waardoor hij dan toch wel aardig wat gewicht mee heeft.

Buiten dat om is mijn plan om de projecten toch enigsinds klein te houden komende tijd, aangezien ik mijn machinebewerkingen vanwege de buren wil beperken en ik niet met de handzaag garderobekasten wil vervaardigen.
Maar mocht ik de ruimte hebben voor een "echte" werkbank dan zou ik niet snel €200 spenderen aan een sjoberg mini.

Leuk hoor.
Hoe zit het geheel in elkaar, gelijmd/geschroefd/pen-gat? Ga je het ook nog ergens mee afwerken? Dat laatste zou ik wel doen, al was het maar om het werken van de vuren balken een beetje tegen te gaan.

Het werkblad is geheel gelijmd. Eventueel zou ik nog twee lange schroeven in de kopse kanten kunnen steken, aangezien er nu met de gehele klemkracht aan een kopse lijmverbinding wordt getrokken. Maar dat is wel zo'n groot vlak dat ik het aandurf. Mocht hij op een zeker moment los trekken dan heb ik dat ook weer geleerd.

Op de foto's is er al een laag Danish Oil aangebracht. Ik had het gevoel dat één laagje wel voldoende is voor een gebruiksobject wat best een beetje mag slijten, misschien dat iemand me daar nog advies in kan geven.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Inmiddels al meer dan een jaar verder met dit werkbankje. Alles wat jullie van mijn kant zien komen wordt daarop gemaakt, en opzich ben ik er erg tevreden mee. Ik vind dat je, wanneer je slechts klein werk maakt, prima met zo'n werkbankje op een zware eettafel kan schaven en beitelen.

De uitvoering is echter wel voor verbetering vatbaar. De plaatsing van de gaten was achteraf niet erg logisch en omdat de geleiding van de bankschroef er onderdoor liep zijn de gaten te ondiep waardoor ze zijn gaan uitlubberen.
Verder is het "hardhout" wat ik destijds maar heb geïdentificeerd als meranti, erg zwak en splintert het op allerlei plekken. Mede daardoor heb ik de bankschroefspindel meermalig moeten aanpassen, omdat deze door het hout trok, het hout stuk trok, schuin trok, etc. etc.

Afgelopen weekend leidde dat tot een climax waarbij ik na wéér een verloren klusdag de spindel eruit heb getrokken en gewoon een degelijke bankschroef van marktplaats heb gehaald. (30€ voor een record v175; hij nog allerlei bankschroeven en spindels liggen, voor de geïnteresseerden...)

WhatsApp Image 2021-08-26 at 22.20.17.jpeg


WhatsApp Image 2021-08-26 at 22.20.25.jpeg


Zo kan ik het komende half jaar nog lekker door klussen, en kan ik de bankschroef hopelijk herbenutten wanneer ik in mijn eerste burgerhuis (zoals wij studenten dat noemen) ruimte heb om een echte werkbank te bouwen.


In het kort; als je net als ik geen ruimte hebt voor een echte werktafel, kan ik zo'n project als dit echt wel aanraden. Maar bezuinig niet op de bankschroef, aangezien dit uiteindelijk de belangrijkste functie is van je werkbank.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en meron

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.