Mijn werkplaats (in wording...)

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Balkonhekken moet je van verzinkt ijzer maken. Anders blijf je schilderen.
Ach, mijn ega heeft niet zo'n moeite met schilderen ;) (overigens doe ik het liever zelf, iets met kwaliteit en minder snelheid)
Volgens mij heb je ruimte genoeg en is het meer een kwestie van efficiëntie. Je hebt heb op de meeste plaatsen boven of onder nog ruimte, bv boven de lintzaag en onder de wasbak. Als je daar schappen of lades maakt, dan kun je heel veel kwijt. Dan kun je het middengedeelte vrij houden en heb je ruimte om te werken.
Klopt, er is ruimte genoeg, en efficient is het momenteel zeker niet. Maar zoals het topic ook zegt: "Werkplaats in wording". Zoals je in de update van gisteren kon zien, moet er nog veel gebeuren om extra bergruimte te creeren. En dat is een beetje het punt, al die spullen die opgeborgen moeten worden, staan nu nog een beetje in de weg... Maar, zoals altijd, het komt goed :sneaky:
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en mink

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Dan heb je voor al je spullen eindelijk kastjes en laadjes gemaakt, blijkt het dat je in de tussen tijd weer wat nieuwe spullen hebt verzameld. Ik weet er alles van.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Dan heb je voor al je spullen eindelijk kastjes en laadjes gemaakt, blijkt het dat je in de tussen tijd weer wat nieuwe spullen hebt verzameld. Ik weet er alles van.
Gelukkig heb ik nog een zolder boven de werkplaats. Er liggen nu nog best wat kisten met spullen die eigenlijk niet in de werkplaats horen (elektra, CV & Water, etc) maar die ik nu nog nodig heb en dus relatief bij de hand wil houden.
Het enige waar ik wel nog mee in mijn maag zit is een oplossing voor al mijn bbq spullen.
Anderzijds denk ik dat als ik eenmaal een beetje opgeruimd heb, er vanzelf ruimte ontstaat voor een passend plekje (vrij van stof, vocht en kinderhandjes)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ja, ja kijken hoe het er volgend jaar bij staat. De belangrijkste spullen bij een bbq stop je toch in de koelkast? Als het op is heb je weer ruimte voor bier. Of heb je zo'n halve locomotief waar een heel varken in kan?
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: CSK en rmenkveld

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Ja, ja kijken hoe het er volgend jaar bij staat. De belangrijkste spullen bij een bbq stop je toch in de koelkast? Als het op is heb je weer ruimte voor bier. Of heb je zo'n halve locomotief waar een heel varken in kan?
Haha, ja ik heb in huis een hele grote vriezer waar de ingredienten in gaan ;-)
Geen locomotief (die zijn wel heel vet overigens) maar wel een ei (kamado). Helaas zitten er bij die kamado's behoorlijk wat accessoires die ruimte nodig hebben (platesetters, roosters in gietijzer en rvs, pizzastenen, etc. etc.)
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Bekijk bijlage 124810
De stampbeton gootsteen is verzonken en passend gemaakt, ik moet hem alleen nog bevestigen...
Wat ik hier dus niet bij zei, is dat er dus eerst nog een kraan in het werkblad gemonteerd moet worden. Aangezien ik het ontwerp enigzins heb aangepast, is er nu eigenlijk geen ruimte voor de kraan doorvoer omdat het frame eronder in de weg zit... Zoals altijd, het komt goed :)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik zou opbergruimte maken prioriteit geven, want daarna kun je veel fijner werken. Daarbij kun je kiezen om alles zelf te maken of ook een paar kasten/ladeblokken/gereedschapskisten te kopen. Zelf maken is leuker en goedkoper, maar kost veel meer tijd. Het is dus een beetje bepalen wat jouw hobby is: meubels maken of een werkplaats maken (bij mij is het allebei).
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
De kraan gaat toch niet door je terrazzo bak heen, maar door het hout er achter? Je kan volstaan met 2 gaten van 12 en een van 8,5. Slangen even uit de kraan draaien en van onderen invoeren. Draadeindje er uit draaien en een langere er in. De hornbach verkoopt messing m8 draadeind. Wil je door de rand van je bak heen boren, zorg dan voor goede ondersteuning van je bak, want in de rand zitten de ronde ijzeren staven die de bak zijn stijfheid geven.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
De kraan gaat toch niet door je terrazzo bak heen, maar door het hout er achter? Je kan volstaan met 2 gaten van 12 en een van 8,5. Slangen even uit de kraan draaien en van onderen invoeren. Draadeindje er uit draaien en een langere er in. De hornbach verkoopt messing m8 draadeind. Wil je door de rand van je bak heen boren, zorg dan voor goede ondersteuning van je bak, want in de rand zitten de ronde ijzeren staven die de bak zijn stijfheid geven.
Nee, de kraan gaat niet door de bak heen, maar door het stuk werkblad wat er nog achter zit. In plaats van dat derde gat, is deze constructie (van de kraan) net even anders. Er zit een groot stuk messing pijp met uitwendige draad in de kraan geschroeft waar onderhet blad een moer op gedraaid wordt.
Wat betreft die andere twee gaten, thanks, dit geeft weer wat perspectief! eens kijken hoe ik uitkom!

IMG_4166.JPEG
Gat 1 zit, nu nog aan de onderkant van het blad ruimte voor de moer maken, erna wat ruimte in de liggers om de flexibele slangen kwijt te kunnen!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Volgens mij moet die kraan nog 90 gr gedraaid worden. Of komt de hendel dan tegen de muur?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Volgens mij moet die kraan nog 90 gr gedraaid worden. Of komt de hendel dan tegen de muur?
Hij zit er los in ;-)
Inmiddels even gekeken, maar de hendel gaat ±45° voor- en achteruit, daarmee komt ie tegen de muur zonder max temp te halen, hij komt dus zoals op de foto.
Hij zit dan niet boven de spoelbak, dus wat mij betreft geen enkel probleem.
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Zo, even een snelle update, toilet mooi naar achteren kunnen verplaatsen, nu kan de deur dicht als je zit...
Dat kon omdat de afvoer van de gootsteen aangesloten moest worden...
Waterleiding ook doorgestoken.
IMG_4240.JPEG

Nu dat gedaan was, alle aansluitingen op hun plek, blad in de epoxy (iets met hout en water)
IMG_4239.JPEG
Meteen maar even een gereedschapsbord opgehangen, dat scheelt weer grabbelen in de gereedschapskist.
Op het bord hangt gereedschap wat of dubbel is, of niet nodig is in mijn gereedschapskist
IMG_4238.JPEG
Nu nog even de wateraansluiting van de kraan waterdicht krijgen, dan de gootsteen vast zetten op zijn plek om vervolgens de afvoer aan te sluiten... Het lijkt altijd allemaal zo gepiept *lacht als boer met kiespijn*
Als dit hoofdstuk eindelijk is afgesloten kunnen we door met de bovenkast (zie eerdere post) en beginnen met vloer (alleen even onder werkbank) en de planken op het onderstel van de werkbank.
Wat een verademing moet dat geven als ik zo alles kan opbergen :cool:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Zit die afvoer voor je wasbak niet erg hoog? Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig wat je achter de pot voor aansluiting hebt gemaakt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Zo, even een snelle update, toilet mooi naar achteren kunnen verplaatsen, nu kan de deur dicht als je zit...
Dat kon omdat de afvoer van de gootsteen aangesloten moest worden...
Waterleiding ook doorgestoken.
Bekijk bijlage 125301

Nu dat gedaan was, alle aansluitingen op hun plek, blad in de epoxy (iets met hout en water)
Bekijk bijlage 125303
Meteen maar even een gereedschapsbord opgehangen, dat scheelt weer grabbelen in de gereedschapskist.
Op het bord hangt gereedschap wat of dubbel is, of niet nodig is in mijn gereedschapskist
Bekijk bijlage 125302
Nu nog even de wateraansluiting van de kraan waterdicht krijgen, dan de gootsteen vast zetten op zijn plek om vervolgens de afvoer aan te sluiten... Het lijkt altijd allemaal zo gepiept *lacht als boer met kiespijn*
Als dit hoofdstuk eindelijk is afgesloten kunnen we door met de bovenkast (zie eerdere post) en beginnen met vloer (alleen even onder werkbank) en de planken op het onderstel van de werkbank.
Wat een verademing moet dat geven als ik zo alles kan opbergen :cool:
Ja hoe groter je bent des te lastiger is het aansluiten in een kastje. Vroeger had ik daar grote moeite mee nu -60kg gaat het wel beter maar nog steeds niet makkelijk.
Ziet er allemaal strak uit. Maar voor mij is het wel een klein bord. Ik heb nu een 5 meter bord op de wand en nog veel te weinig ruimte.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Zit die afvoer voor je wasbak niet erg hoog? Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig wat je achter de pot voor aansluiting hebt gemaakt.
U vraagt wij draaien; voor, midden en na (alhoewel dat in deze context misschien wat gek klinkt...)
IMG_4169.JPEG IMG_4196.JPEG IMG_4244.JPEG
Afvoer lijkt hoog, maar loopt eigenlijk mooi onder afschot (±2cm over ~90cm) naar de muur en vervolgens onder 45° naar het riool. Kwam allemaal precies goed uit. Qua toiletaansluiting weet ik dat "officieel" 2x 45° de voorkeur heeft, maar dit werkt ook en scheelt een slok op een borrel aan ruimte (bijna 25cm winst, en vooral de deur dicht kunnen doen als je zit...).
Ja hoe groter je bent des te lastiger is het aansluiten in een kastje. Vroeger had ik daar grote moeite mee nu -60kg gaat het wel beter maar nog steeds niet makkelijk.
Ziet er allemaal strak uit. Maar voor mij is het wel een klein bord. Ik heb nu een 5 meter bord op de wand en nog veel te weinig ruimte.
Tja, beetje vreemde bochten en houdingen gaat me helaas steeds minder makkelijk af, maar goed, ik mag nog steeds niet klagen!
Voor wat betreft dat bord, ik heb zeker niet de illusie dat daar alles op gaat passen, het is ook meer een plek voor gereedschap wat ik regelmatig pak voor alle hand- en spandiensten in- en om het huis en in de werkplaats. Zoals gezegd komt er nog een boven kast waarin nog veel meer opgeborgen kan worden net zoals onder de werkbank. Op de laatste foto zie je nog een klein kastje staan met heul veul lades, die zitten ook behoorlijk vol met gereedschap en toebehoren ;-)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Het riool zit nu beter met een haakse bocht. Ik bedoelde eigenlijk dat witte pijpje dat naar je wasbak loopt. Dat hoort eigenlijk ook met een haakse bocht, maar kom je nu niet hoog uit als je nog een syfon onder je spoelbak wil monteren?
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Het riool zit nu beter met een haakse bocht. Ik bedoelde eigenlijk dat witte pijpje dat naar je wasbak loopt. Dat hoort eigenlijk ook met een haakse bocht, maar kom je nu niet hoog uit als je nog een syfon onder je spoelbak wil monteren?
Nee past precies, zoals ik zei, loopt de afvoer nu vanaf het sifon onder de gootsteen met ongeveer 1,5cm afschot door de muur naar het witte bochtje.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Zo! Dat is gedaan, alles aangesloten én waterdicht!
Dat waterdicht vooral met dank aan de gepensioneerde loodgieter van verderop :)

IMG_4251.JPEG

Doorstroomverwarmer nog niet getest, maar dat loopt wel los.
Next up: vloer erin onder de werkbank zodat ik de planken onder de werkbank kan monteren.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Zo! Dat is gedaan, alles aangesloten én waterdicht!
Potver! Vergeten dat er nog een vorstvrije buitenkraan in een hoekje lag... Die had ik natuurlijk meteen moeten meenemen.
Dus nu op zoek naar een steenboor ø28mm lang genoeg om door 30cm muur te komen, heel fijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.