Mijn werkplaats (in wording...)

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.460
4
Utrecht
En is het probleem met je draaibank al opgelost?

Ik moet eerlijk bekennen dat de draaibank even op een laag pitje is gezet.
Er kwamen zo veel spullen binnen (voor andere klussen) dat het tijd werd om even orde op zaken te stellen...
Zodra ik kan, ga ik ermee aan de slag, maar andere zaken hebben even prioriteit :(

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.460
4
Utrecht
Bekijk bijlage 96471
Het ontwerp, zoals het zou moeten gaan worden...

Naar aanleiding van de post met alle updates, zijn er nog suggesties om de uitsparing voor de gootsteen (zoals boven te zien) te bewerkstelligen?
Plan nu (zo lijkt mij het snelst en effectiefst) is om de zijkanten en achterkant uit te frezen tot de steunrandjes.
Vervolgens met de cirkelzaag tot de achterkant van de uitsparing te zagen met de cirkelzaag, laatste stukje (vanwege ronding blad) met de hand.
Dan zit het geheel nog vast aan de achterzijde van de uitsparing.
Achterkant erna uitfrezen (naast de steunrand) tot de bodem.

Onderstaand ontwerp van het blad zonder de gootsteen.
IMG_2961.jpg

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.496
115
Ik zou dat gat er uit frezen. Maar als je niet zo'n lange frees hebt, kan je het ook prima met een invalzaag doen. Je moet dan de hoeken even met een handzaag doen. Die opleglatjes zou ik los plaatsen. Eerst de bak op hoogte stellen en daarna de opleglatjes tegen de onderzijde van de bak vastschroeven. Ik zou langs de zijkanten van de bak nog twee balkjes toevoegen van voor naar achter. Je hebt wel een hoge voorkant, maar je bak is wat ouder en als hij van stampbeton gemaakt is, heb je een goede kans dat het ijzer niet meer op volle sterkte is. Bij te veel belasting kan zich dan een scheur vormen.

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.460
4
Utrecht
Ik zou dat gat er uit frezen. Maar als je niet zo'n lange frees hebt, kan je het ook prima met een invalzaag doen. Je moet dan de hoeken even met een handzaag doen. Die opleglatjes zou ik los plaatsen. Eerst de bak op hoogte stellen en daarna de opleglatjes tegen de onderzijde van de bak vastschroeven. Ik zou langs de zijkanten van de bak nog twee balkjes toevoegen van voor naar achter. Je hebt wel een hoge voorkant, maar je bak is wat ouder en als hij van stampbeton gemaakt is, heb je een goede kans dat het ijzer niet meer op volle sterkte is. Bij te veel belasting kan zich dan een scheur vormen.
Stampbeton? Het is een 100 jaar oude terazzo gootsteen (uit een oude school in Pijlsweerd). Nevertheless, aan de voorzijde is hij ondersteund door het onderstel (bovenste ligger links is verlaagd voor specifiek dit doel). Losse latjes en vastschroeven, wel makkelijker, maar mijn gevoel zegt dat het minder stevig is, krijg er ook niet echt een vinger achter waarom...?

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.496
115
Waar denk je dat die terrazzo bladen van werden gemaakt? Die marmerkorrels is maar een dun laagje, want duur. Ze worden trouwens tegenwoordig nog steeds het zelfde gemaakt, alleen het schuren gaat nu met een machine en vroeger met de hand met een carborundum steen en water.

Bert Vanderveen

Post veel
1 sep 2015
1.491
58
Enschede, Twente
Terrazzo is een afval-materiaal. Restjes steen (marmer o i d) en cement. Mooi product uit de tijd dat arbeid goedkoop was. En daarom ook alom tegenwoordig in woningen in de jaren 50 en later. Tot 40 jaar geleden toen arbeid duurder werd en we meer plastics gingen gebruiken. Dat heet vooruitgang. Inmiddels zijn mensen die terrazzo kunnen maken grootverdieners. En terecht.

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.496
115
Ja terrazzo is een afvalproduct van nog veel duurdere hele platen marmer. Het is nog steeds een mooi product. Omdat het ter plekke gestort kan worden, geeft het de mogelijkheid om grote vlakken, naadloos te fabriceren.

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.460
4
Utrecht
Dank voor de toelichting heren! Ik ben bekend met terazzo, kende alleen de term stampbeton niet.
Ik ga de uitsparing compleet uitfrezen en voeg de steunlatten los toe.
Het geeft in ieder geval meer controle over het plaatsen!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.