Mijn werkplaats (in wording...)

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Ik heb me maar even kwaad gemaakt dit weekend... Resultaat hieronder :cool:

Vorige week eerst maar eens de (vorstvrije) buitenkraan geinstalleerd, zoals al genoemd was daar een flinke boor voor nodig... Kraan aansluiten op de waterleiding en afgevinkt op de lijst.

ECD45F4F-DA4F-4F7A-AED8-79975ECAFBB0.jpg IMG_4284.JPEG

De volgorde van werken is meer op het passend krijgen tussen de wanden die niet helemaal parallel lopen en op de gebruikte schroefverbindingen.

IMG_4283.JPEG IMG_4286.JPEG

Onderste vakken gemaakt en vastgeschroefd aan het achterframe.

IMG_4287.JPEG IMG_4288.JPEG

Bovenste vakken installeren tegen achterframe en op de onderste vakken. Vervolgens waterpas tegen de muur (en dan maar weer eens geconfronteerd worden met hoe scheef alle muren staan :LOL: )

IMG_4290.JPEG IMG_4291.JPEG

Nu de boel waterpas staat, vastschroeven aan de muur, wat rommel uit de weg, lampies eronder en zie hier een goede eerste impressie van het eindresultaat.

IMG_4292.JPEG


Next up: afronden van elektra onder de kast/boven de werkbank, inclusief extra stroompunt voor de doorstroomverwarmer onder de werkbank. Dat snoer zo langs de kraan en gootsteen is natuurlijk niet veilig en geen porum. Daarna beginnen we met de Roubo en de vloer :). De Top voor de Roubo bestaat uit twee eiken balken van 10 x 28 x 200cm die we met de hulp van de jongens van "de Bovenkamer" in Utrecht door de vlak/vandikte gaan jagen. Immers de vaart er maar in houden, geen getreuzel met handwerk nu.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Ik moest eerst een kijken waar ik gebleven was...
Zakelijk wat druk gehad, daardoor niet actief geweest op het forum, daarentegen wel een en ander kunnen doen in de werkplaats...

IMG_4308.JPEG
Allereerst maar een snapshot van de stand van zaken. Zoals te zien is de elektra bijna klaar, kabels liggen boven op de kast.

IMG_4309.JPEG AAD08151-66AB-41E0-9366-C7DB9E513344.jpg
Nog een sfeerplaatje, ik ben ontzettend blij met die verlichting zo dicht op de werkbank! Maakt niet uit wat ik aan het doen ben, bakfiets motor repareren/zaag scherpen/surprise voor de kids fabrieken, alles is goed zichtbaar! Daarnaast Is te zien dat het schap onder de werkbank invulling heeft gekregen, wat oude vloerplanken herzaagt, eronder alvast wat vloer zodat dat alvast klaar is.
IMG_4567.JPEG
Vloer een stuk verder, eerst even puzzelen met de rubber ringmat voor de deur/draaibank. stukje bij beetje gaan we verder... We komen er wel :)

IMG_4483.JPEG db360ca9-5196-41de-8563-062f960e474e.jpg

Mijn vrienden van de Bovenkamer hebben de top van mijn toekomstige Roubo werkbank alvast even gevlakt en door de van dikte gehaald, de puntjes zet ik zelf met de hand nog even op de spreekwoordelijke "i" na het acclimatiseren. De bovenkamer (en ook Breedmetaal, de Stadsjutters, etc. etc.) zitten op de Havenloods in Utrecht, voor mij prettig om de hoek en altijd handig om zulke vrienden te hebben! Vooral aangezien de balken van 30x11cm net niet op mijn kleine Inca passen :cool:

IMG_4486.JPEG IMG_4489.JPEG
NEXT UP: vloertje afmaken, top voor de werkbank haaks/vlak schaven & verlijmen en beginnen met afzuiging demonteren en naar eigen inzicht als vaste installatie inbouwen...
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Ben wel verbaasd of de gecombineerde licht en kracht aansluitingen. Das niet goed hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Ben wel verbaasd of de gecombineerde licht en kracht aansluitingen. Das niet goed hoor.
Dat moet je even nader toelichten?! Er lopen drie groepen door de garage heen:
- een normale 230V groep voor garagedeur, verlichting en wat stopcontacten buiten het werkplaats gedeelte
- een 230V groep met C-kar voor de machinerie
- een 380V groep met C-kar voor de zwaardere machinerie
Ik heb het zoveel mogelijk gescheiden gehouden, mocht er een groep uitspringen door overbelasting, kortsluiting etc dan doet mijn verlichting het iig nog.

Maar nogmaals aansluitend over jouw opmerking, licht en kracht zitten niet opdezelfde groep. Uitzondering is de verlichting onder de bovenkasten (werkbankverlichting), dat is de enige verlichting welke wel op een machinerie groep zitten, dan wel de 230V groep. Mocht die er uitspringen, heb ik sowieso de plafondverlichting nog branden.

Edit, als je je hebt laten verleiden door de krachtstroomaansluiting boven de werkbank, als je op de panorama foto boven op de kast kijkt, zie je twee “coils” draden liggen, allebei verdwijnen ze daar de muur in.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Ik dacht hier een mix van licht en kracht te ontdekken.
Bekijk bijlage 126765
7972017C-ACAC-4F97-B753-4DF9D055B84F.jpeg
Bovenstaande foto is tijdens de werkzaamheden, de buis met krachtkabel is hier nog niet gemonteerd (is nu dus rechts boven de andere “groene” buis met kabel gemonteerd)
I know, niet NEN-1010 maar als volgt;

Blauw is regulier (230V, reguliere groep/B-Kar)
Groen is machinerie (230V, C-Kar)
Rood is machinerie (380V, C-Kar)

Rood en groen kruizen in de dozen maar zijn niet met elkaar verbonden, blauw is volledig zelfstandig (bestaande stroomvoorziening en op een aantal locaties uitgebreid voor licht ed)
 
Laatst bewerkt:

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Leuk bedacht en gemaakt. Ik had het zelf niet zo kunnen verzinnen. Is er een reden voor om dat zo te doen trouwens?
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Leuk bedacht en gemaakt. Ik had het zelf niet zo kunnen verzinnen. Is er een reden voor om dat zo te doen trouwens?
Die groepen komen (uiteraard) apart binnen in de garage, en zijn allebei direct bij binnenkomst voorzien van een werkschakelaar waarmee ik beide groepen afzonderlijk uit kan zetten. Deze schakelaars zitten op bijna 2m hoogte geplaatst, dit met als reden dat alle machines standaard stroomvrij zijn en dus nooit (per ongeluk) gestart kunnen worden door een van mijn kinderen (2, 5 en 8 jaar). Daarnaast wil ik natuurlijk wel dat er gewoon werkende contactpunten zijn (bv elektrische bakfiets opladen) en werkende verlichting, afzonderlijk van de machines, hiervoor dus de bestaande (reguliere) 230V groep gebruikt.

Aangezien ik op alle plekken waar ik contactpunten heb gemaakt voor de machines zowel kracht als reguliere stroom wil kunnen hebben, moeten de kabels elkaar kruizen. Mijn redenatie was dat het netter was, makkelijker en in de toekomst geen problemen veroorzaakt met eventuele aanpassingen.
Uiteraard is het wel opletten geblazen met welke kabels je aansluit in de dozen, je kunt immers niet de drie gedeelde kleuren mixen zonder dat er problemen onstaan. Dat is dan gelukkig ook niet gebeurd.
Bij eventuele verkoop van de woning (wordt niet verwacht in de komende 20 jaar) dan zal ik met de toekomstige eigenaar het gesprek aan moeten gaan of hij het wil laten zitten of dat ik het verwijder.
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Die groepen komen (uiteraard) apart binnen in de garage, en zijn allebei direct bij binnenkomst voorzien van een werkschakelaar waarmee ik beide groepen afzonderlijk uit kan zetten. Deze schakelaars zitten op bijna 2m hoogte geplaatst, dit met als reden dat alle machines standaard stroomvrij zijn en dus nooit (per ongeluk) gestart kunnen worden door een van mijn kinderen (2, 5 en 8 jaar). Daarnaast wil ik natuurlijk wel dat er gewoon werkende contactpunten zijn (bv elektrische bakfiets opladen) en werkende verlichting, afzonderlijk van de machines, hiervoor dus de bestaande (reguliere) 230V groep gebruikt.

Aangezien ik op alle plekken waar ik contactpunten heb gemaakt voor de machines zowel kracht als reguliere stroom wil kunnen hebben, moeten de kabels elkaar kruizen. Mijn redenatie was dat het netter was, makkelijker en in de toekomst geen problemen veroorzaakt met eventuele aanpassingen.
Uiteraard is het wel opletten geblazen met welke kabels je aansluit in de dozen, je kunt immers niet de drie gedeelde kleuren mixen zonder dat er problemen onstaan. Dat is dan gelukkig ook niet gebeurd.
Bij eventuele verkoop van de woning (wordt niet verwacht in de komende 20 jaar) dan zal ik met de toekomstige eigenaar het gesprek aan moeten gaan of hij het wil laten zitten of dat ik het verwijder.
Netjes gedaan hoor, na veel lezen op dit mooie forum heb ik het ook zo gedaan met 3 'ringleidingen' waarvan 1 op 400V. Stopcontacten heb je nooit genoeg!
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.