Mijn nieuwe werkplaats

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Ondertussen nog een werkbank op de kop kunnen tikken voor weinig geld.

M'n vader kocht er ook één. Opruiming bij m'n oude baas.

Als ik eens tijd heb schuur ik ze nog helemaal op.

S.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    91 KB · Weergaven: 1.040

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Dat van die stang kan ik altijd nog wel eens voorstellen aan m'n vrouw :p, maar voorlopig zal het met een ladder langs de vide gaan.
Later zal ik waarschijnlijk een trapgat maken achteraan op de zolder. Maar ik zal nog even moeten kijken waar ik dit het beste kan doen zodat de trap/ladder het minst in de weg zal staan.

S.

Als je er niet al te vaak komt is een vlizo trap ook nog wel een idee. Weet je iig zeker dat ie beneden nooit in de weg staat. Grote dingen kunnen dan altijd via de vide.
Mooi ruimte hoor!
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Vandaag eerst de klinkers rond de poort aangewerkt en een afwateringsgoot gelegd.

Daarna na heb ik de kaders van de poort verlijmt. Het hout (wit grenen volgens de houthandel, epicia volgens mij) heb
ik geschaafd, pennen getrokken en lange gaten geboord bij m'n houthandel.
Tegen eind volgende week zou ik dit zelf moeten kunnen, als m'n machines geleverd worden. :)


S.

image.jpg
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ehm, ik ben er nog niet uit hoe ik de foto moet zien :p .
Is ie misschien ondersteboven?

En waar is de poort voor, bij jezelf op het erf?
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
@ Okke, Zo heb je er misschien een beter zicht op:

poort 1.jpg

poort 2.jpg

@MichielW: Ik denk dat er nog staan, 50 euro/st. Indien gewenst informeer ik wel eens.

S.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Hoe ga je de afdichtingen rondom de poort afwerken? Vroeger werden deze poorten voornamelijk voor stallingen en dergelijke gebruikt, waar een beetje (veel) tocht niet belangrijk was. Maar ik veronderstel dat jij je poort toch behoorlijk winddicht wil hebben.
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
@Mathieu, hierbij een foto van van de borstelprofielen waarmee ik de poort afgedicht heb, dit is natuurlijk niet 100 % dicht, maar
toch voldoende voor een atelier.

foto 4-1.JPG

Ondertussen schiet de elektrische installatie ook goed op:

foto 1.jpg

Vandaag werd mijn nieuwe speelgoed ook geleverd:

foto 3-1.jpg
foto 2-1.jpg
foto 1-1.jpg
foto 4.JPG
foto 3.JPG

S.
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Aangezien m'n vorige freesmachine een as van 30 mm had en deze een van 50 mm heb ik een aantal nieuwe frezen moeten kopen.

Een Cmt freeskop voor verwisselbare messen.

En een sponningfrees van 50 mm met 4 schuingestelde messen en voorsnijders.

Gelukkig heb ik verstelbare groeffrezen met een asgat van 50 mm. Deze gebruikte ik met verloopringen.

Nu nog op zoek naar een freeskop met kantelbare messen.

Bij deze verkoop ik dus mijn gebruikte freeskop voor verwisselbare messen en m'n sponningfrees, beide met asgat van 30 mm. Binnenkort op het marktplein.

S.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    56,6 KB · Weergaven: 1.187
  • image.jpg
    image.jpg
    88,6 KB · Weergaven: 1.184

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Tijd voor nog eens een update:

Sinds gisteren ben ik aan de slag in m'n nieuw werkplaats.
Ondertussen is er dus nog veel gebeurd.

IMG_2801.jpg
IMG_2808.jpg
IMG_2806.jpg
De persluchtleidingen, elektriciteit en stofafzuiging geplaatst.
Op het knoppenkastje heb ik een knop voorzien waarmee ik de stroom naar al m'n machines kan afsluiten en
blokkeren dmv een sleutelcontact. Zo kunnen m'n kleine kinderen achter m'n rug de machines nooit starten.

De stofafzuiging wordt voorlopig nog gestart met het kastje dat je ziet naast de zekeringkast. Maar m'n leverancier werkt nog aan een oplossing om deze te starten 10 seconden na het inschakelen van een machine. Deze loopt dan ook 10 seconden langer dan de machine.

IMG_2807.jpg
Omdat mijn afzuiggroep niet in m'n atelier zelf staat heb ik een opening in de muur gemaakt naar de afzuiggroep (deze staat in een andere ruimte achter m'n atelier). Zo raak ik in de winter al de warmte niet kwijt van m'n atelier. Deze groep trekt nl 4500m3 lucht naar buiten. Zonder dit gat in de muur zou er koude lucht langs kieren aangezogen worden.

IMG_2809.jpg
Tegen deze muur maak ik binnenkort nog een kastenwand om alles op te bergen. De voorlopige opbergrekjes zitten al goed voel, en dan zitten er nog veel van m'n spullen in de kelder.

IMG_2805.jpg
Opslagplaat van m'n platen op de zolder.

Alle machines hebben ondertussen hun plaats gekregen.
IMG_2802.jpg
De kantenlijmer, Bimatic

IMG_2804.jpg
Paneelzaag, Felder

IMG_2813.jpg
Schaafmachine SCM

IMG_2812.jpg
Freesmachine Vertongen

Vervolg in het volgende bericht.
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
IMG_2811.jpg
Eilandje met drevelboor, kantenschuurmachine en kolomboormachine.

IMG_2810.jpg
Deze jongen voorziet alles van perslucht, Atlas - Copco met Compair luchtdroger.

IMG_2803.jpg
Overzichtje

Staat nog op de verlanglijst: lintzaag en pennenbank.

Zo, m'n atelier is nu voor 99 % klaar. We hebben er hard aan gewerkt en dit op 6 maanden kunnen verwezenlijken, het was zeer leerijk en leuk werk, maar ik ben blij dat het nu klaar is (en m'n vrouw nog veel meer).

Ik houd jullie op de hoogte over de laatste afwerking.

S.
 
A

Athanor

Guest
Proficiat met deze geweldig mooie professionele werkplaats Silvano!


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.