Mijn nieuwe stekkie

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
woodies_ultimate_schroeven_verzinkt_vlakke_kop_t20_4_0x60mm_1_1_1_1_1.jpg
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Houtskeletbouw heb ik altijd erg interessant gevonden en in Amerika kom ik dus echt aan m'n trekken. Meestal is dat house framing met de 2 x 4's etc maar bij bijvoorbeeld de Amish wordt nog traditionele timber framing gebruikt.
Mijn interesse heeft me geen expert gemaakt dus vandaar m'n vraag: wat is een Woodie in de houtbouw. Ik vermoed een bout met schotelkop zoals ook in de metaal wordt toepast maar ik weet dingen graag zeker. Hoe heb je het hout geisoleerd dat op de stenen muur rust. Dat punt heeft hier altijd veel aandacht.

Wat bedoel je met het isoleren van hout op het 'trasraam' :) ?
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Hmmm... Interessante vraag. Heb ik eigenlijk niet aan gedacht. De muurplaat (een gording van 7 bij 22cm) zit met draadeindes over de spouw verankerd. Deze draadeinden zijn met een soort schoentjes in de spouw gestort, hierin heb ik de spouwmuur wel gescheiden gehouden dmv bouwfolie (dat dikke zwarte ruitjesplastic).

Is optrekkend vocht uit in dit geval een halfsteense muur een groot probleem voor het hout er bovenop? Iemand?
 

WR1944

Oud hout
Het is zo belangrijk dat het in de Amerikaanse bouwvoorschriften is vastgelegd. Het voorkomt het optrekkend vocht vanuit de fundatie in het hout. Het is in het algemeen verstandig om iets tussen hout en een poreus materiaal als steen en beton te plaatsen dat het vocht tegen houdt.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
I'm afraid that ship has sailed....

Hoe zou ik mijn huidige bouwwerk nog aan kunnen passen? (Bij voorkeur zonder iets af te hoeven breken)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Idd worden muurplaten en hout dat met metselwerk in aanraking komt meestal voorzien van menie oid. Ook wordt wel dpc-folie toegepast tussen muur en hout.
Is misschien wat je kan overwegen, dpc folie tussen muurplaat en muur schuiven, insnijden ter plekke van de bevestigingspunten. Zal wel niet meevallen, er staat al een hele constructie, telkens een paar meter een mm of 3 "optillen", dpc er tussen schuiven. Stukken van een meter en dan overlappend zal wel het makkelijkst zijn.
Wordt nooit zo mooi als wanneer je het direct gedaan had, maar is denk ik het enige wat je kunt doen zonder alles te slopen.

Mooie schuur, knap werk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zonder enige kennis hier van dit soort constructies zou ik haast denken iets in de richting van Epoxy coating ?!
Of dat afdoende is weet ik niet, maar er zullen hier vast wel vaklui zijn die het beter weten en kunnen onderbouwen
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Hebben we zelf een keer toegepast bij houten wanden die op metselwerk kwamen, de platte regel die op het metselwerk lag zat goed in de verf, maar de architect wou er dpc tussen, ook op die manier tussen geschoven, al waren dat alleen wanden en niet de constructie van een hele schuur.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Denk niet dat het nog mogelijk is om er DPC tussen te schuiven gezien de druk van de constructie. Om het omhoog te wrikken lopen we de kans de bovenste laag bakstenen te beschadigen.

Een heel ander idee: Zou het mogelijk zijn om de bovenste rij stenen van de voorste muur, welke als enige vocht omhoog trekt, nu nog te impregneren? Misschien met waterglas of iets dergelijks. Snap wel dat dit bedoeld is om water buiten een steen te houden, maar misschien ook erin????
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Voor optrekkend vocht worden muren wel geijecteerd: om de zoveel cm een gat boren vloeistof erin die dan een waterdichte laag vormt, bv:
http://www.ervas.nl/vochtwering/oplossingen/optrekkend-vocht-injectie (gegoogled: optrekkend vocht.)

Met een potkrik en een balk tussen ringbalk en potkrik de construcie 3 mm omhoog, dpc ertussen, natuurlijk ankers waarmee de muurplaat vastzit wat losdraaien van tevoren. Is het proberen waard denk ik.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Aye. Goed idee die potkrik. Breng meteen verslag uit zaterdagmiddag. Lijkt me een beter idee om uit te proberen ipv meteen aan het injecteren te gaan.

Dank voor je advies.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Gewoon voorzichtig uitproberen, spul wat op spanning zetten met een potkrik of draaistut of eventueel met een balk met wat overlengte die je er tussen ringbalk en vloer drukt. Als het gewicht vd hele constructie niet meer op de muurplaat rust kan je de muurplaat waarschijnlijk wel een paar mm oplichten met een dun koevoetje of houten wigjes.
Gezien wat je er al hebt neergezet ben je wel tot wat in staat.:)
 

WR1944

Oud hout
Sorry dat ik de knuppel in het hoenderhok gegooid heb, ik kan moeilijk m'n mond houden als ik vermoed dat er iets in de soep dreigt te lopen. Die deformatie zal wel gekomen zijn doordat ik in een vorig leven montage- en reparatieprojecten deed en als baas moet je nu eenmaal met alles rekening houden.
 
Laatst bewerkt:

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Dat geeft niks WR. Dank voor de heads-up...

Als dit nu nog lukt bespaar je me over een aantal jaar een lastige klus. Ik hou jullie op de hoogte
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.