Mijn nieuwe HBM 200 profi afzuiger heeft problemen met opstarten

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Hieruit maak ik op, dat je afzuiger weer werkt, zo als het hoort?
Nee ik moet het onderdeel nog bestellen in Goes,.....echter ik heb door de ventilator een setje te geven, iedere keer de ventilator op gang weten te krijgen,.....zojuist heb ik mijn projectje afgerond, zodoende de ventilator maar eens nader bekeken,....en ja hoor BINGO!!!!!

Eventjes kijken of de nieuwe condensator past in de zwarte behuizing hetgeen op de website staat wellicht eventjes bellen morgen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Er zijn andere aanbieders, maar die in goes kon je ophalen. Ze zullen er wel meer hebben, dus het bakje mee nemen, dan kan je zien of de nieuwe past.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Er zijn andere aanbieders, maar die in goes kon je ophalen. Ze zullen er wel meer hebben, dus het bakje mee nemen, dan kan je zien of de nieuwe past.
Ik ben een beetje aan het neuzen gegaan en heb uiteindelijk één besteld bij Amazon, deze past namelijk wel zonder het bakje te moeten aanpassen. Onderdelenhuis Goes zijn net iets te groot, qua lengte, zo bleek toen ik de technische informatie bekeek. En aangezien mijn voorkeur uitgaat om zo min mogelijk aanpassingen te moeten doen aan het bakje, heb ik voor deze optie gekozen. En voor €12 euro incl verzending ligt hij bij mij op de deurmat, schilt mij weer 40 km rijden, ik klus liever dan dat ik in de auto zit, ik rij al genoeg voor mijn werk.

Hoe is jullie ervaring, kan het zijn dat de condensator doorbrandt als men de groene knop te kort ingedrukt houdt ???
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je de groene knop indrukt, maak je een contact. Dus daarna kan je hem loslaten. Het duurt wel even voordat de motor met waaier op toeren is.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Als je de groene knop indrukt, maak je een contact. Dus daarna kan je hem loslaten. Het duurt wel even voordat de motor met waaier op toeren is.
Ok dus het is niet zoals bij mijn zaagtafel en vlak-vandiktebank die moet je namelijk wel ingedrukt houden totdat hij op volle toeren draait, anders "sloop" je je condensator (alles werkt op 220V),....dacht wellicht geldt dit ook voor de houtmotafzuiging??? Bij krachtstroom (3 fase motor) kan ik mezelf voorstellen dat dit namelijk niet nodig is???
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb er nog nooit van gehoord. Als je de stroomkring gemaakt hebt, dan gaat de motor draaien. Toen mijn vandiktebank nog op 220 draaide, was het gewoon knop indrukken en spelen. Ik heb nog een radiaal zaag op 220, schakelaar om en hij werkt. Elektra bechum afzuiger op 220, knop indrukken en hij zuigt. Kolomboor , vroeger zaagmachine, nooit een probleem.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Ik heb er nog nooit van gehoord. Als je de stroomkring gemaakt hebt, dan gaat de motor draaien. Toen mijn vandiktebank nog op 220 draaide, was het gewoon knop indrukken en spelen. Ik heb nog een radiaal zaag op 220, schakelaar om en hij werkt. Elektra bechum afzuiger op 220, knop indrukken en hij zuigt. Kolomboor , vroeger zaagmachine, nooit een probleem.
Nou dan is mij anders geleerd, mij is namelijk verteld door Felder Nederland, om de 220V zaagtafel van Hammer ingedrukt te houden, totdat de zaag op volle toeren draait, en op het moment dat de zaagtafel op volle toeren draait, kan men de start knop los laten. Ik denk dat er meer mensen met een Hammer 220V hiervan op de hoogte zijn?
 

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
136
42
Zo werkt mijn hammer 230v vandiktebank ook, knop inhouden totdat deze op toeren is. Doe je dat niet klapt de stop eruit 🥴
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Ik heb ook een HBM200 en druk gewoon altijd kort op de startknop. Hij doet het nog... Voor de rest ook nooit ergens gehoord dat je de startknop ingedrukt moet houden. Vage constructie trouwens.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Nu nog de verklaring. De motor heeft gewoon een bepaalde hoeveelheid stroom nodig, om aan te lopen, Die is niet afhankelijk van de schakelaar.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik zie dat de 220 uitvoeringen eigenlijk te zware 220 motoren gebruiken om te kunnen aanlopen op een b16 automaat. Maar op een c16 zou moeten lukken. Maar ik ben benieuwd naar de verklaring. Ik kon er verder nog niets over vinden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wellicht geen afschakelautomaat voor de startcondensator aanwezig - zolang je de startknop ingedrukt houdt is de startcondensator/startwikkeling ingeschakeld - laat je m los, dan wordt ie uit het circuit geschakeld? Soort van handmatig geschakelde startwikkeling? Ik roep maar wat hoor...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het zou mij verbazen, als ze zo iets bij hammer zouden toepassen. Volgens mij is de bediening gewoon met elektrische contacten en niet mechanisch.
 

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
136
42
C16 vliegt er net zo hard uit, de motor blijft brommen en komt niet op toeren als je de schakelaar niet inhoud.
Hoe het werkt geen idee ik weet alleen dat ik hem echt in moet houden totdat de motor op toeren is anders gaat de stop eruit 🥴

Werkt verder al jaren probleemloos dus betrouwbaar is het wel 😄
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Er zou iets van aanloopstroombegrenzing in kunnen zitten, Maar voor een machine in die prijsklasse, verwacht je dat het automatisch werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Ik heb ook een HBM200 en druk gewoon altijd kort op de startknop. Hij doet het nog... Voor de rest ook nooit ergens gehoord dat je de startknop ingedrukt moet houden. Vage constructie trouwens.
Je vorige HBM200 die je weg gaf, -dank daarvoor nogmaals-, had helaas minder geluk, deze had klaarblijkelijk het zelfde probleem dan de mijne, defecte condensator. Voor alle duidelijkheid richting degene die dit topic leest ik heb Dirk's oude HBM200 in mijn bezit (gebruik hem nu als backup mocht een onderdeel sneuvelen dan heb ik reserve onderdeel in voorraad).

Ik ging in eerste instantie ook vanuit, dat je de startknop maar kort hoefde in te drukken, maar ja na deze ervaring ga je zoeken naar een verklaring,....en dan kom je al snel op het Felder verhaal.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Er zou iets van aanloopstroombegrenzing in kunnen zitten, Maar voor een machine in die prijsklasse, verwacht je dat het automatisch werkt.
Wat de achterliggende reden ook exact mag zijn, dit is wat Felder mij toentertijd vertelde, ..........by the way mijn zaagtafel die ik tweedehands kocht had ook al zijn tweede condensator om precies dezelfde reden,.... de vorige eigenaar had de startknop niet lang genoeg ingedrukt, zodoende moest de oude worden vervangen, de eerste eigenaar waarschuwde mij hiervoor toen hij hem verkocht,....LET HIER OP!!!!! Dus neem ik maar aan, dat het geen broodje aap verhaal is:unsure:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.