Mijn nieuwe HBM 200 profi afzuiger heeft problemen met opstarten

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Ik heb mijn HBM 200 profi afzuiging nog niet zolang in gebruik, ik denk alles bij elkaar, heeft hij niet meer dan 4 uur gedraaid. Eindelijk van de zomer het afzuigsysteem aangelegd inclusief cycloonafscheider😓. Na alles netjes te hebben aangelegd dacht ik eindelijk gebruik te kunnen gaan maken van mijn vlak-vandiktebank, zaagtafel. Gisteren een dagje bezig geweest in mijn werkplek. De afzuiging zwengel je alleen aan, als je 1 van de 2 machines wilt inschakelen, want de afzuiging is niet echt geruisloos wat een halskabaal maakt zo'n HBM afzuiger. Maar goed de afzuiger werkte naar behoren zoals het hoort echter na de vijfde afzuig sessie gaf hij de brui aan. Tjonge een machine die amper heeft gedraaid en nu al problemen veroorzaakt, "top" zeg!!! Ik heb menigmaal geprobeerd hem weer aan de praat te krijgen, echter hij weigerde, totdat ik de ventilator letterlijk een handje hielp door hem een setje te geven. Nu de vraag, wat denken jullie komt dit door een slecht functionerende condensator, of is de condensator te zwak om de ventilator op gang te krijgen?? Eerlijk gezegd vind ik het knap waardeloos, notabene een nieuwe afzuiger zo uit de doos en nu al problemen. Hopelijk ben ik de enigste HBM afzuig-bezitter die dit probleem heeft. maar ik ben bang dat, dat niet het geval is,......graag jullie mening/ervaring, dank zover!!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Blijkbaar de 220 uitvoering? Een zelfde afzuiger van 1000 euro meer, maakt de zelfde herrie, dus daar is geen winst te behalen. Gewoon pech, voor een paar euro een nieuw condensatortje plaatsen en weer aan het werk gaan. Ze zijn niet voor niets zo goedkoop. Ik heb er een op krachtstroom gekregen , al jaren oud en die werkt probleemloos. Ik heb er thuis ook een op krachtstroom, die kwam met mijn zaagmachine, alles gebruikt, niet van hbm, wel uit china, die doet het al een jaar of 20 bij mij zonder problemen.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
ik denk dat je sneller weer een werkende afzuiger hebt, als je er zelf even een nieuw condensatortje in plakt. Zo'n condensatortje kost een paar euro. Een ritje middelburg , moordrecht retour zou ik er niet voor over hebben. Mijn onderdelenhuis in goes, kun je hem afhalen voor 8,50 euro, incl btw.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Dit is toch garantie, terug met dat ding!
Precies wat ik dacht.
Je kunt natuurlijk ook eerst contact opnemen met HBM en verzoeken om een nieuwe condensator en die op te laten sturen, ervan uitgaande dat het de condensator is natuurlijk, en dan aangeven dat je die zelf wel wilt vervangen om HBM tegemoet te komen😉.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Is er niet meer aan de hand? Is het specifiek het "windgeruis" dat lawaai maakt of ook ergens iets anders?
Ik weet niet wat jij onder windgeruis verstaat, maar ze zijn niet echt stil te noemen, niets bijzonders ik weet meerderen die er één hebben en ze maken allen het zelfde lawaai. Volgens mij is het de condensator. Vandaag wederom in de werkplek gewerkt, het zelfde verhaal zoemend geluid, wilde niet gelijk opstarten (constante ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ), klein setje en hij begon langzaam te lopen waarna hij stapsgewijs op gang kwam. Bij de laatste zaagsessie wederom de start knop ingedrukt echter toen was hij echt dood, geen ZZZZZZZZZ geluid meer te bekennen. Dus volgens mij moet dat toch de condensator zijn??? Deze moet de boel aanjengelen zodat de ventilator kan gaan ronddraaien of denken jullie dat het iets anders is???

Dank Chevy66 en inderdaad het gaat om een 220V exemplaar. ik denk dat het inderdaad verstandig is om een onderdeel wat een paar euro's kost, te gaan halen hier in de beurt, dan dat ik helemaal stad en land moet af rijden, voor een wellicht simpel onderdeeltje. Moordrecht is vanuit mijn plaats gezien, te ver weg, en daarnaast is het de vraag of hij nog in zijn garantie is? Ik meen dat hij 2 jaar oud is? Maar om hem te moeten opsturen, en dan wachten voordat hij gemaakt is, duurt mij te lang (en zoveel vertrouwen in de post heb ik ook niet, het gaat immers over een zwaar ding, de post pleurt graag met zijn pakketten,....zal je net zien komt hij met nog meer gebreken terug, dan toen ik hem opstuurde:unsure:).

Bedankt allen zover!!
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
ik denk dat je sneller weer een werkende afzuiger hebt, als je er zelf even een nieuw condensatortje in plakt. Zo'n condensatortje kost een paar euro. Een ritje middelburg , moordrecht retour zou ik er niet voor over hebben. Mijn onderdelenhuis in goes, kun je hem afhalen voor 8,50 euro, incl btw.
Helemaal mijn gedachte we zitten op dezelfde golflengte!!!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Bij mijn 400 V model waren niet alle draden goed vastgedraaid op de motor. Gewoon ff zelf gedaan.
 
  • Wow
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Bij mijn 400 V model waren niet alle draden goed vastgedraaid op de motor. Gewoon ff zelf gedaan.
I'm shocked:oops: Was dat ook een nieuw HBM model afzuiger? Waardeloos het lijkt of men amper checkt, of alles vastzit, en dit is niet alleen bij HBM ik heb het ook meegemaakt bij een premium merk zoals Felder/Hammer. In dat geval ging het om een verlengtafel voor een vlak-vandiktebank, nieuw gekocht in de doos er zaten duizenden aluminium CNC-freessnippers, het wemelde ervan. Kennelijk wordt ook daar niet gecheckt voordat men het inpakt in een doos. Maar goed dat is een ander onderwerp we zullen maar denken, dat is de tijdgeest van tegenwoordig, snel goed geld verdienen, en zo min mogelijk er voor willen doen👌
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
546
130
Hamsterkooi impellers maken altijd een kl•r•herrie
Zal hier toch wel om een open waaier gaan, er moet ook een stuk(je) hout doorheen kunnen.


Wanneer de ventilator inmiddels met een zetje ook niet meer draait denk ik dat er meer aan de hand is dan alleen startcondensator.
Komt er ook een brandlucht van de motor ?
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Zal hier toch wel om een open waaier gaan, er moet ook een stuk(je) hout doorheen kunnen.


Wanneer de ventilator inmiddels met een zetje ook niet meer draait denk ik dat er meer aan de hand is dan alleen startcondensator.
Komt er ook een brandlucht van de motor ?
Nee ik ruik niets geen brandlucht
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Soms zit er een knopje op het aansluitkastje op de motor, dat je in kan drukken, om te resetten, soms zit er een thermische bescherming in het doosje met de drukknoppen, soms zit er niets. Blijft een beetje raden zo. Als iets stuk is, kan je het het beste eerst repareren. Zo voorkom je dat je ook andere dingen stuk maakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Soms zit er een knopje op het aansluitkastje op de motor, dat je in kan drukken, om te resetten, soms zit er een thermische bescherming in het doosje met de drukknoppen, soms zit er niets. Blijft een beetje raden zo. Als iets stuk is, kan je het het beste eerst repareren. Zo voorkom je dat je ook andere dingen stuk maakt.
Dank voor de info Chevy66 ik ga van de week eens kijken of ik het probleem kan achterhalen
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Het bleek de condensator te zijn vermoedelijk heb ik de fout gemaakt door de startknop niet lang genoeg ingedrukt te houden zodat de ventilator niet op volle toeren kon komen??? Chevy66 nogmaals bedankt voor je tip/adres
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    45,6 KB · Weergaven: 10
  • IMG_0112.jpeg
    IMG_0112.jpeg
    110,7 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap en mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.