Mijn eerste kastenwand in melamine

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Mooi, mooi!
Een vraagje, ik zie dat jij zelf je melamine panelen zaagt.
Welk toestel gebruik je hiervoor en is de verzaging perfect, in de zin van voor en achter een mooie zaaglijn zonder verbrokkeling van de melamine?

Sorry,
Ben enkele dagen niet op het forum geweest.
Ik gebruik een Festool TS55, met de bijhorende latten. De zaagsnee is perfect, met een zaagblad van CMT (het type staat hier wat hoger in dit topic), MAAAAAAR die gaat maar 2 à 3 platen mee. Ik heb er ondertussen een 2e bijgekocht en laat telkens deze die bot is slijpen (dus na 2 à 3 platen) en werk verder met de andere.
Om een perfect resultaat te verkrijgen wel eerst voorritsen (een paar mm diep) en dan ga ik er helemaal door (ik zorg dat mijn blad er een goeie cm door zit). Als ik er in 1 maal doorheen wil krijg ik brokjes aan de kant tegenover de lat.
Wat ook goed werkt om een perfect resultaat te hebben is de laatste 1 à 2mm met de bovenfrees wegfrezen (dat heb ik gedaan toen ik voor de eerste maal aan de 4e plaat begon, toen het blad eigenlijk al bot was : rondom een dikke mm affrezen). Het is wel een hele karwei, veel aangenamer om na 2 platen van zaagblad te wisselen!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
ziet er top uit allemaal mannen. complimenten. Krijg wel een stijve nek van de meeste foto's dus als jullie die nog een keer 90 graden geroteerd kunnen plaatsen zou dat helemaal top zijn.

Wel, moest ik weten hoe het moet, dan zou ik dat met veel plezier doen! :cool:
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@ Woodyman : Wat ik nog wil toevoegen aan mijn reactie: vooraleer te beginnen aan de melamineplaten heb ik nieuwe rubberen strips aangebracht op mijn festoollatten. Ook een nieuwe splinterbeveiliging op de invalcirkelzaag. Op deze heb ik met stift genoteerd op welke diepte ik mijn zaag zet om door de plaat te gaan, zo zit de splinterbeveiliging elke keer op dezelfde positie tegenover het zaagblad.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ook een nieuwe splinterbeveiliging op de invalcirkelzaag. Op deze heb ik met stift genoteerd op welke diepte ik mijn zaag zet om door de plaat te gaan, zo zit de splinterbeveiliging elke keer op dezelfde positie tegenover het zaagblad.

Dat begrijp ik niet goed. Gebruik je die splinterguard dan ook enkel voor het zagen van Melamine platen, en heb je een andere splinterguard voor het andere werk?
Maakt het zo'n groot verschil dat die splinterguard juist is ingesneden voor die diepte en dus het contour van de zaag perfect volgt? Dat wist ik niet.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dat begrijp ik niet goed. Gebruik je die splinterguard dan ook enkel voor het zagen van Melamine platen, en heb je een andere splinterguard voor het andere werk?
Maakt het zo'n groot verschil dat die splinterguard juist is ingesneden voor die diepte en dus het contour van de zaag perfect volgt? Dat wist ik niet.

Ja inderdaad, ik heb er een appart voor de melamineplaten. Ik weet niet of het echt nodig is, maar ik ga er vanuit dat als ie gepast is ingesneden hij nog beter zijn werk doet.
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dit weekend niet zoveel kunnen doen, de gaten geboord voor potscharnieren, de 2 paneeltjes "voor aan de voeten" gemaakt en alles netjes opgeschuurd zodat het klaar staat om gespoten te worden.
IMG_6467.jpg
IMG_6468.jpg
Links een deurtje en rechts een paneel die de zijkant van de kast onder het bureaublad komt bekleden.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Amai, dat is al een tijdje dat alles stil ligt! De irritatie van de rommel in de garage is tijdens de werken zo erg opgelopen dat ik alles heb stopgezet en eerst wat kasten gemaakt voor de garage + wat rekken,... Het is nog niet tiptop, maar nu is er tenminste geen gevaar meer voor botbreuken, dus nu weer verder met waar ik mee bezig was.
Ik heb de plintjes geplaatst onder de kasten,
IMG_6526.jpg
Waar de radiator zit kon het deurtje niet mooi open, ik heb de kast dus smaller gemaakt en nu een stukje mdf van groefjes voorzien, geplaatst en geschilderd om gelijkaardig aan de deurtjes te zijn.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
IMG_6527.jpg
En de deurtjes,... ze zouden moeten klaar zijn, maar door de hevige wind vandaag plakken er wat stofjes in de laatste laklaag... deze week zal ik ze nog eens voorzichtig opschuren en nog een laagje bijgeven zodat ze kunnen opgehangen worden.
IMG_6525.jpg
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Begint mooi te worden Seb. Ik dacht inderdaad dat het werk al klaar was omdat je zo met het bureau bezig bent.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Wel, dat is eigenlijk mijn probleem, terwijl ik bezig ben met een projectje ben ik al volop aan een volgende aan het denken... Terwijl ik dit nu aan het afwerken ben denk ik idd al aan mijn bureau, en ben ondertussen eigenlijk ook al aan het opmeten hoeveel hout ik moet bestellen voor een hoofdeinde te maken voor een boxspring + 2 nachtkastjes, en ben ook al op zoek naar schoenenlades ed voor een vestiairekast... Zo loop ik voortdurend opgejaagd..., want de projectjes gaan dan minder vlot dan verwacht, of ik ben al gefrustreerd over de kostprijs van het beslag voor mijn vestiarekast, terwijl ik eerst nog een bureau moet maken en daarna de slaapkamer in orde moet brengen, beide plaatsen nog moet schilderen, de binnendeuren afwerken...:mad:
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dom om zo voor je eigen stress te zorgen, ipv te genieten van wat je maakt, maarja, ik ben zo en kan er ook nie aan doen...
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ach, zolang het niet ten koste gaat van het project waarmee je bezig bent. Ik ben ook al op de tekentafel bezig met andere projecten. Soms zijn het luchtkastelen, soms gaan ze bewaarheid worden!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Gisteren een tegenvaller "van formaat"!
IMG_6623.jpg
Ik wou mijn deurtjes eindelijk ophangen, ja ze zijn eindelijk klaar, maar toen...
Ik heb een mega-beginnersfout gemaakt! Blijkbaar ben ik in mijn maten vergeten om de "speling" af te trekken van de breedte van de deuren. De deuren zijn gemaakt op de volle breedte van de kast/2! Ik was razend!:mad:
Mezelf kennende, -wetende dat ik neiging zou kunnen hebben om het raam open te doen en de deurtjes er wel eens zou kunnen uitgooien-, heb ik alles laten liggen tot vandaag... Tja, jammer genoeg zal ik er een strookje moeten afzagen en dan weer de hoeken afronden met de bovenfrees, en dan maar herbeginnen met lakken...
Ik ga proberen die ene kant eerst met een rollertje te bewerken in de hoop om het geheel dan slechts 1 maal te moeten spuiten...
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ai, ik leef met je mee. Maar wees getroost: waar gehakt wordt, vallen spaanders. Ofwel, we maken allemaal wel eens een foutje (en ik meerdere vandaag ;)).
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ja vervelende tegenvallers, 1 voordeel; deze fout maak je nooit maar dan ook nooit meer! :eek:

Gelukkig kun je er een stuk afzagen, eraan zagen zou moeilijk gaan. Ik moet zeggen dat het er wel netjes uit ziet!!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dank voor de steun! Deze fout maak ik idd geen 2e keer! Ik heb ondertussen al geleerd om alles droog te passen vooraleer ik iets begin te verlijmen, welja, de draad doortrekken dus en in het vervolg ALLES passen vooraleer verder te gaan!!!
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dank voor het posten van deze misser! Soms lijkt het alsof iedereen het in een keer goed doet en ik de enige kluns ben.

Deurtje ziet er mooi strak uit trouwens!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Gisteren de zaag er maar in gestoken, de hoekjes opnieuw afgerond en een primer aangebracht. Vandaag de eerste afwerklaag, met rollertje aangebracht. Ik wil morgen dan nog een 2e afwerklaag aanbrengen en zou dan de deurtjes volledig schuren (opruwen) en nog 1 maal overspuiten in de hoop dat ze dan in orde zijn.
Ik heb tape aangebracht om enkel 1 à 2mm op de bestaande lak te zitten, na 3 lagen zal ik die wegnemen en alles opnieuw schuren.
IMG_6624.jpg

@janwillem: ik aarzelde ook eventjes om het te posten, het lijkt hier idd altijd van een leien dakje te lopen in de vele topics, maar misschien helpt het een lezer om niet dezelfde fout te maken, en bespaart het iemand wat ergernis. Blij met je reactie!
 

Bijlagen

  • Schets bureau 2.jpg
    Schets bureau 2.jpg
    73,1 KB · Weergaven: 231

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ga naar bewerken, geavanceerd knop gebruiken en bij het kader bijkomende opties op de knop 'beheer bijlagen' kiezen. Dan zie je in een ander scherm een overzicht van de foto's. De niet gewenste foto kiezen kruisje van verwijderen aanvinken en het fotootje er uit halen.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.