Mijn eerste CNC-project

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Na heel lang getwijfeld te hebben toch maar de knoop doorgehakt en besloten om een CNC-machine te gaan bouwen. Een aantal jaren geleden had ik bijna aangehaakt bij de projecten van John en Pascal, maar door persoonlijke omstandigheden was het er niet van gekomen. Op internet zijn er nogal wat DHZ=projecten om na te bouwen, maar het merendeel is metaalwerk. Ik ben geen metaalman, maar een houtman, dus het bleef er maar bij. Totdat ik bij toeval een YouTube-filmpje voorbij zag komen van de Duitser Life Latitudes (Thomas) die er een gebouwd had voor onder de € 500:
Nadat ik de serie tig keer had bekeken het besluit uiteindelijk genomen om eraan te beginnen. Eerst een plaat betonplex van 21 mm dik besteld. Dat was met € 150 al gelijk een flinke hap uit het budget.
Eerst maar eens alles goed aftekenen en uitzagen, frezen, schuren en in elkaar zetten met de nodige schroeven en deuvels. Dat frame is zeer stevig geworden. Inmiddels de benodigde hardware besteld via Amazon: lineaire geleiders en kogelomloopspindels. Het maken en monteren van de X- en Y-as is wel een heel nauwkeurig werkje gebleken. Alles moet goed pas en haaks. Telkens weer meten, passen, corrigeren, passen, meten, corrigeren, etc. Ik moet nog 2 kogelomloopspindels monteren en dan is de hardware klaar.
Daarna is de elektronica aan de beurt. Dat zal hier en daar nog wel wat hoofdbrekens gaan kosten, maar als ik de filmpjes bekijk is het allemaal appeltje-eitje.

DSCN1986 (Small).JPG

DSCN1987 (Small).JPG

DSCN1988 (Small).JPG

DSCN1989 (Small).JPG

Wordt vervolgd.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Mooi dat je dit project bent begonnen! Zo verleg je weer grenzen en heb je een mooie uitdaging. dit is een leuk project om te volgen, dus we zien er graag meer en veel van!

Groet van Fons
 

De houtdraaier

Actieve deelnemer
24 okt 2017
46
17
Bennekom
Leuk project! Ik ben zelf sinds een half jaar ook in het bezit van een CNC frees, erg leuk om mee te experimenteren! Post de vragen over de electronica gerust hier, er zijn op dit forum heel wat CNC-freaks :). Succes met de bouw!

Groet David
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik ben helaas nog niet veel verder gekomen. Het heeft in enkele gevallen lang geduurd voordat bepaalde onderdelen binnen kwamen. Vervolgens ben ik geopereerd aan een achillespees. Op zich een prima zaak om van wat mobiliteitsproblemen af te komen, maar de consequentie is 6 weken gips.
Het is nog ruim 4 weken bankhangen met YouTube en Netflix. Daarna weer lekker verder. Probleem is echter dat allerlei projecten zich opstapelen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Eindelijk een update.

De afgelopen 2 weken heb ik de boel weer opgepakt na een heleboel kommer en kwel.
Eerst moest de z-as nog gemaakt worden. Meten, passen, zagen, passen, meten, meten, passen, boren, passen, meten, etc. Toen miste ik nog een motorsteun voor de Nema17. Via 123-D binnen een dag geregeld. Gisteren alles gemonteerd en alles lijkt te passen.
Vanochtend een oude HP ProBook met W7 eraan gehangen waarop ik Estcam had geïnstalleerd. Hier en daar instellen en opslaan en warempel de steppermotoren draaien. Twee stuks gaan de verkeerde kant op, maar dat is door de stekkers om te draaien snel verholpen. De kabels van eentje zijn te kort en moeten dus nog verlengd en verlegd worden.

Nu komende de volgende uitdagingen. Kijken hoe Estcam in elkaar zit en hoe het verder werkt met tekeningen, freesjes, instellingen, dxf, etc. Iemand nog ideeën, lees/kijkvoer, tips en/of trucs?

Waar halen jullie je (betaalbare) freesjes vandaan? NL, D of Chinees? Ik denk dat het voornamelijk wel bij hout zal blijven.

Elk advies of hulp wordt gewaardeerd.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Nu komende de volgende uitdagingen. Kijken hoe Estcam in elkaar zit en hoe het verder werkt met tekeningen, freesjes, instellingen, dxf, etc. Iemand nog ideeën, lees/kijkvoer, tips en/of trucs?
Daar heb ik geen ervaring mee, ik gebruik Fusion360 voor ontwerp en CAM (omzetten 3d-model naar g-code), en CNCjs voor de besturing van de CNC zelf.
Ik had ook geen ervaring met Fusion (wel wat affiniteit met grafische programma's), en heb met flink wat youtube-avonden het mezelf zodanig aangeleerd dat ik er redelijke dingen mee kan maken.
Fusion is voor prive-doeleinden gewoon gratis en er is veel info over te vinden.

Instellingen qua freesdiepte en -snelheid, is ook afhankelijk van wat je machine aankan. Dat is in jouw geval een kwestie van voorzichtig beginnen en steeds diepte en snelheid opvoeren om te bepalen wat hij aankan en wat veilig/soepel aanvoelt.

Waar halen jullie je (betaalbare) freesjes vandaan? NL, D of Chinees?
Ik haal de freesjes altijd bij de chinees.
Eerste freesje (voornamelijk in de bovenfrees gebruikt) was van CMT, maar de china-variant daarvan bevalt mij meer dan prima.

Ik gebruik qua dikte eigenlijk maar 2 maten: 3,175mm (1/8") en 8mm. Een enkele keer pak ik er een 6mm freesje bij, maar meestal kom ik wel uit met 1/8" of 8mm.

Voor frezen van 8mm diameter gebruik ik in hout een 2-snijder spiraalfrees, up-cut.
Ik heb deze (in maat 8x32mm), gelijk aan CMT 191.081.11.

Voor kleinere onderdelen, en uitfrezen in dunner materiaal, gebruik ik 1/8" freesjes, 1-snijders. Zijn frezen die ook zeer geschikt zijn (of zelfs bedoeld voor) aluminium en kunststof, maar in hout doen ze het meer dan prima.
En de standtijd is super, ik heb 1 freesje gebroken door een stomme instelfout (Z-as vergeten op 0 te zetten en ineens 2 cm het hout in gaan ipv 2mm) en ben nu aan m'n 3e freesje bezig na veel ermee gefreesd te hebben, ook heel veel aluminium. En eigenlijk nog niet te merken dat hij echt bot is.
Ik heb deze, in maat 3.175x10 en 3.175x17 (of deze voor een setje van 10 stuks).
Voor grotere vlakken in aluminium heb ik uit deze serie ook de frees van 8mm diameter.

En dan heb je natuurlijk nog de graveerfrezen, maar ook afrondfrezen en bolfrezen.

Nog een tip: Wel altijd een zo kort mogelijk freesje gebruiken (zeker bij de dunnere diameters), dus bij frezen van 9mm materiaal liefst een freesje met een snijvlak van 10mm en niet van 22 pakken. Hoe dikker de frees, hoe minder dat uitmaakt, maar dan bij een 8mm frees liever ook niet met een frees met een snijlengte van 50mm gaan werken als je maar in 18mm hout aan het frezen bent.

Heeft jouw CNC ook een mogelijkheid voor automatische XYZ-as callibratie? Dan bedoel ik in dit geval, dat je met de frees een touch-plate aan kan tikken om het nulpunt te bepalen? ALs je besturing dat aankan, is dat zeker aan te raden ipv handmatig het nulpunt en vooral de diepte in te stellen. Vooral om makkelijker tussendoor van frees te kunnen wisselen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik sta onderaan de leercurve en zal nog wel wat leergeld moeten gaan betalen.
Alle hulp en ervaring is welkom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.