Na heel lang getwijfeld te hebben toch maar de knoop doorgehakt en besloten om een CNC-machine te gaan bouwen. Een aantal jaren geleden had ik bijna aangehaakt bij de projecten van John en Pascal, maar door persoonlijke omstandigheden was het er niet van gekomen. Op internet zijn er nogal wat DHZ=projecten om na te bouwen, maar het merendeel is metaalwerk. Ik ben geen metaalman, maar een houtman, dus het bleef er maar bij. Totdat ik bij toeval een YouTube-filmpje voorbij zag komen van de Duitser Life Latitudes (Thomas) die er een gebouwd had voor onder de € 500:
Nadat ik de serie tig keer had bekeken het besluit uiteindelijk genomen om eraan te beginnen. Eerst een plaat betonplex van 21 mm dik besteld. Dat was met € 150 al gelijk een flinke hap uit het budget.
Eerst maar eens alles goed aftekenen en uitzagen, frezen, schuren en in elkaar zetten met de nodige schroeven en deuvels. Dat frame is zeer stevig geworden. Inmiddels de benodigde hardware besteld via Amazon: lineaire geleiders en kogelomloopspindels. Het maken en monteren van de X- en Y-as is wel een heel nauwkeurig werkje gebleken. Alles moet goed pas en haaks. Telkens weer meten, passen, corrigeren, passen, meten, corrigeren, etc. Ik moet nog 2 kogelomloopspindels monteren en dan is de hardware klaar.
Daarna is de elektronica aan de beurt. Dat zal hier en daar nog wel wat hoofdbrekens gaan kosten, maar als ik de filmpjes bekijk is het allemaal appeltje-eitje.

Wordt vervolgd.
Eerst maar eens alles goed aftekenen en uitzagen, frezen, schuren en in elkaar zetten met de nodige schroeven en deuvels. Dat frame is zeer stevig geworden. Inmiddels de benodigde hardware besteld via Amazon: lineaire geleiders en kogelomloopspindels. Het maken en monteren van de X- en Y-as is wel een heel nauwkeurig werkje gebleken. Alles moet goed pas en haaks. Telkens weer meten, passen, corrigeren, passen, meten, corrigeren, etc. Ik moet nog 2 kogelomloopspindels monteren en dan is de hardware klaar.
Daarna is de elektronica aan de beurt. Dat zal hier en daar nog wel wat hoofdbrekens gaan kosten, maar als ik de filmpjes bekijk is het allemaal appeltje-eitje.

Wordt vervolgd.