Mijn 9m2 -> 13,5m2 werkplaats

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Goedemiddag!

Na een jaar aanklooien en steeds verder uitdijen qua gereedschap en houtvoorraad ga ik mijn werkplaats aanpassen.

Mijn garage beslaat een oppervlakte van 6x3m, waarbij ik in de huidige situatie een wandje heb gezet zodat er nog een losse ruimte overblijft voor vriezer/fietsen/etc. Hierdoor beslaat mijn huidige werkplaatsgedeelte 3x3m.
Dit staat erg vol, en met mijn recente aanschaf van een prachtige Jet JPF-3 VVD die toch wel wat groter is dan mijn huidige Scheppach HM2, wil ik aanpassingen gaan doen.
Wandje gaat eruit, fietsen krijgen de 1e 1,5m van de garage en de rest wordt werkplaats.

Hier de Sketchup tekeningen hoe ik de indeling tot nu toe in mijn hoofd heb:
Werkplaats1.JPGWerkplaats2.JPG

De lange werkbank langs de wand zal de plek worden waar de afkortzaag komt te staan.
De grote afzuiging is voor mij nieuw, dus zal moeten uitvinden hoe goed deze met de verschillende toepassingen werkt. Deze wordt in ieder geval gebruikt voor de VVD, waarvoor ik buizen langs het plafond zal laten lopen.

Om tot de situatie op de afbeelding te komen zal er nog een hoop moeten gebeuren:
- Maken houtopslag aan wand, zodat er meer ruimte komt om de boel op te ruimen (waarom bewaar ik zoveel hout?!)
- Slopen van het huidige wandje (yippie, meer hout om te hergebruiken/op te slaan)
- Doorleggen elektriciteit naar de juiste punten
- Ophangen buizen voor afzuiging
- Maken van haaklatten/French cleat aan de wand boven de afkortzaag voor het ophangen van gereedschap

Momenteel geen concrete vragen, maar vond het leuk er een project topic over te openen :)
Alle input is van harte welkom!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Kan je die garagedeur niet vervangen door een paar naar buiten draaiende deuren? Dat scheelt veel voor de herrie.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Kan je die garagedeur niet vervangen door een paar naar buiten draaiende deuren? Dat scheelt veel voor de herrie.
Goede tip en zelf eerder ook naar gekeken, maar het betreft een huurwoning en dit soort structurele dingen probeer ik door de kosten te voorkomen. Ik ga nog wel kijken of ik die deur mogelijk kan bekleden met een dempend materiaal.
 

Jos.

Nieuw lid
27 mrt 2023
12
8
Wijk bij Duurstede
Mooie indeling! Waarom hang je de fietsen niet aan de muur met muurbeugels? Dan hebben de fietsen geen vaste 1,5m2 nodig en houd je die ruimte mooi vrij.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Mooie indeling! Waarom hang je de fietsen niet aan de muur met muurbeugels? Dan hebben de fietsen geen vaste 1,5m2 nodig en houd je die ruimte mooi vrij.
stukje gemak. Mijn vriendin heeft een erg zware mama fiets en gebruikt hem ook nog regelmatig. Ik kan een groot deel van de garage claimen, maar niet alles :p
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Gisteren en vandaag weer wat stapjes gezet; kofferbak vol hout weggedaan en de houtopslag gebouwd. Balk op de bakstenen kolommen vastgezet, en aan de bovenkant zitten de dragers vastgehaakt achter de dakbalk. Bouten in de muur hebben als voornaamste functie ervoor te zorgen dat er geen zijdelingse beweging mogelijk is:
EF528E59-4D10-4781-8ECE-616A053ED5C1.jpeg
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Na voornamelijk functionele (houtbewerkings)aankopen wil ik ook de stof in de werkplaats verminderen.
Bij de vlak- vandiktebank heb ik er een afzuiging met stofzakfilter bij ontvangen, maar ik ben bang dat er dan alsnog te veel stof vrij komt. Die mag dus weer de verkoop in.

Paar weken terug heb ik een Axminster AWCIH a 75€ (eigenlijk een AW118CI, maar het ging mij om de cycloon) via Marktplaats opgehaald. Dit zal zorgen voor de voorscheiding met genoeg capaciteit voor een grotere motor (mijn huidige AliExpress cycloon loopt wel erg snel vol).

Dinsdag haal ik via Marktplaats een Jet DC 1100-CK (á 275€) op:
2A6C8D7D-7037-4ACA-9F91-A95C17119EF5.jpeg

Met dat filter hoop ik het stof te verminderen.
Kan het kwaad om de motor en zakhouder van de kar af te halen en met een iets anders afstandsverdeling op een zoldertje cq aan de muur te hangen? Wil proberen meer vloeroppervlakte vrij te maken.

Route van de luchtafzuiging wordt dan (alles met 100mm buis):
Machine -> buis (3m) -> cycloon (vanaf cycloon transparante buis van 2m naar opvangbak op de grond) -> buis 50cm -> afzuiging -> buis 0,5m -> filter

Nadat dit klaar is maar eens testen hoeveel stof er nog door de werkplaats vliegt. Indien te veel dan volgt er nog een losse luchtfilter unit zoals ik die vaak op het forum genoemd zie.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Kan het kwaad om de motor en zakhouder van de kar af te halen en met een iets anders afstandsverdeling op een zoldertje cq aan de muur te hangen? Wil proberen meer vloeroppervlakte vrij te maken.
Ja geen probleem, heb ik ook gedaan. Ben nu niet thuis, zal vanavond proberen een foto en extra info te plaatsen van hoe het hier zo compact mogelijk staat.
 

jorisvh

Post veel
ik heb ook iets gelijkaardig gedaan:
  • de 3 steunen waar de ring van filter en zak op staat gebruikt om de filter aan het plafond te hangen
  • kleine zak eronder (daar komt toch quasi niks in terecht).
  • de motor en ventilator aan de muur, vlak tegen die ring.
  • de cycloon met opvangbak er vlak onder
beschrijving met foto’s in dit topic dat ik destijds over maakte:

heeft die jet 2 x d100 als ingang?
best mogelijk dat, als je dat broekstuk er afhaalt je 1 x d125 hebt. Als dat zo is en de ingang van je cycloon ook zoiets is, zou ik alles in d125 doen en pas aan de machine naar d100 verminderen.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
ik heb ook iets gelijkaardig gedaan:
  • de 3 steunen waar de ring van filter en zak op staat gebruikt om de filter aan het plafond te hangen
  • kleine zak eronder (daar komt toch quasi niks in terecht).
  • de motor en ventilator aan de muur, vlak tegen die ring.
  • de cycloon met opvangbak er vlak onder
beschrijving met foto’s in dit topic dat ik destijds over maakte:

heeft die jet 2 x d100 als ingang?
best mogelijk dat, als je dat broekstuk er afhaalt je 1 x d125 hebt. Als dat zo is en de ingang van je cycloon ook zoiets is, zou ik alles in d125 doen en pas aan de machine naar d100 verminderen.

Prachtig! Zo te zien heb jij daarin al veel opgelost van wat ik nog tegen moet komen, daar ga ik goed gebruik van maken!

De VVD en de cycloon hebben beide puur 100mm aansluitingen. De aansluiting op de afzuiging is inderdaad 125mm met een splitter naar 2x 100mm. Heeft het nut om het tussentijds naar 125mm te brengen?
 

jorisvh

Post veel
De VVD en de cycloon hebben beide puur 100mm aansluitingen. De aansluiting op de afzuiging is inderdaad 125mm met een splitter naar 2x 100mm. Heeft het nut om het tussentijds naar 125mm te brengen?
Als uitgang machines en ingang cycloon al 100mm is het inderdaad niet zo zinvol om tussenin groter te gaan.
Als uitgang cycloon 125 is en ingang afzuiging ook (na verwijderen van de splitter), dan zou ik dat stuk op 125 proberen houden maar dat is maar een heel klein stukje vermoedelijk.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Je schrijft dat de buis tussen de afzuiger en de cycloon 50 cm is. Dan is het niet heel zinvol om daarvoor een stuk buis van 125 te gaan kopen... Als de in/uitgang van de cycloon ook 100mm is, dan tussen de cycloon en de machine('s) gewoon met 100mm werken. Ik heb ook de slang naar de machines voor het merendeel in 100 mm, en geen enkel probleem daarmee. Het zou wat anders zijn als je verder met 125 door kon, maar nu heb je toch al een versmalling bij de cycloon zitten.

Over het anders plaatsen van de afzuiger, ik heb 'm hier op een plank aan de muur gezet (plank met stevig metalen frame gelast ivm het gewicht). Ik heb de motor/slakkenhuiscombi ook een kwart slag gedraaid, de ingang van de afzuigslang zit bij mij nu rechts, omdat dat hier in de ruimte beter uitkwam. Wel heb ik voor de achterkant van de motor (bij de koelopeningen) een plaatje op gemaakt zodat de zak daar nooit de luchtopeningen kan afsluiten.
Ik heb de plank zo hoog gehangen dat de compressor er precies onder past, maar dan zou het filter te hoog uitkomen voor het plafond. Ik heb daarom de poten opnieuw gemaakt (die vond ik toch al niet zo stevig), maar dan een stukje korter. Zo past het precies in de hoogte, alleen moet ik de zak iets eerder vervangen (maar een helemaal volle zak is toch onhandig, dus dat is geen probleem hier).
Verder heb ik de aan/uitknop met een kabel verlengd tot in het andere deel van de schuur waar de meeste machines staan, wel op de machine een noodstop geplaatst om 'm ook hier uit te kunnen schakelen als dat nodig mocht zijn.

De plank waar de afzuiger nu op staat is nu 60 x 90 cm. Maar je zou ook de motor laag kunnen zetten/ophangen en dan de zak/filter erboven kunnen plaatsen op een stevige plank (of andersom natuurlijk), mits je de slang tussen beiden ook vervangt door een langere.
Fons (@Athanor) heeft/had dat ook gedaan in zijn werkplaats (linkje naar dat verslag).

IMG_1020.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Wouterst

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
545
129
Lees hier vaker over dit soort opstellingen.
Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van een cycloon bij een afzuiger met een fijnfilter, mij lijkt die cycloon dan overbodig.
Een cycloon heeft ook een grote weerstand en brengt je afzuigdebiet omlaag.
 

jorisvh

Post veel
wellicht is het originele stuk flex tussen de blower en de filter 125 (misschien zelfs 150).
als je alles herpositioneert kan je die hergebruiken.
ik heb er een maar een 10-tal cm van behouden, zonder bochten, tussen blower filter. eigenlijk enkel om wat flexibiliteit in te bouwen, alles rigide verbinden leek me een risico naar trillingen en dus geluid en vernoeming.
de cycloon zit bij mij zonder buis, enkel met een koppelstuk, recht tegen de blower aan.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Lees hier vaker over dit soort opstellingen.
Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van een cycloon bij een afzuiger met een fijnfilter, mij lijkt die cycloon dan overbodig.
Een cycloon heeft ook een grote weerstand en brengt je afzuigdebiet omlaag.
Wat het filter niet bereikt hoeft ook niet gefilterd te worden.
Ik stelde mij zo voor dat er ook fijne stof in de cycloon mee naar beneden valt. Mogelijk overbodig, maar als het wat scheelt is het mooi meegenomen en maar een kleine extra stap
 

jorisvh

Post veel
Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van een cycloon bij een afzuiger met een fijnfilter, mij lijkt die cycloon dan overbodig.
de cycloon zorgt er voor dat het grootste deel van het stof nooit de blower of de filter bereikt.
daardoor zal de fijnstoffilter minder snel verstoppen waardoor de weerstand lager blijft.
ook kan je eventuele rasters ter beveiliging van de blower tegen grote stukken verwijderen vermits die daar nooit kunnen geraken -> minder weerstand.
als je zelf iets fabriekt om het vat onder de cycloon te legen is dat wellicht ook handiger dan een plastic zak met spanbanden.
ook zit de stofopvang dan aan de onderdrukzijde (vòòr de blower). een lek daar wordt zo geen bron van stof in de werkplaats (wel van verlies).
Een cycloon heeft ook een grote weerstand en brengt je afzuigdebiet omlaag.
dat is zeker zo. ik evalueer de combinatie van cycloon + vervanging van viltfilter door fijnstoffilter + vervanging van flexibele door spiro als globaal een verbetering.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
545
129
Cyclonen scheiden inderdaad het meeste materiaal uit de luchtstroom af, echter het fijnaandeel laten ze door. Althans die cyclonen waar wij het hier over hebben. Om dat te scheiden moet je een slanke cycloon hebben met rechthoekige inlaat en een hoge ingangssnelheid.

Een filter werkt het beste wanneer zich een dun laagje materiaal heeft afgezet tegen het filtermateriaal, dit laagje gaat dan meefilteren.

Dus m.i. geeft een cycloon weinig meerwaarde.

Wanneer je toch een cycloon plaatst is het goed zoals topicstarter van plan is een stuk pijp tussen onderkant cycloon en stofemmer te plaatsen; de denkbeeldige onderste punt van de cycloon moet boven de stofemmer liggen.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
In mijn situatie zou de cycloon mogelijk werkelijk overbodig zijn, aangezien er al een cycloon achtige werking in de afzuiging verwerkt zit, maar ik had de cycloon al eerst gehaald en het geeft me wat extra vrijheid in de plaatsing van de opvangton.
413A0382-3455-474F-82A0-DF62010E2C97.png
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Ik hoop binnenkort tijd te vinden om de afzuiging verder uit te werken.

Ondertussen zat ik eens te kijken naar de niet-houtbewerking aspecten van de werkplaats: verzekering tegen diefstal/brand en brand preventie.

Mijn werkplaats is dus mijn garage. Aan de voorkant is deze afgesloten met een garage deur welke met een motortje open/dicht gaat. Hij zit dus feitelijk niet ‘op slot’. Je trekt hem echter niet open. Iemand enig idee hoe verzekeringen hier in het algemeen mee omgaan?
Mijn inboedelverzekering dekt gewoon een zelf ingestelde waarde diefstal/brand. Deze heb ik nu wat opgehoogd. Zie ik hier iets over het hoofd?

Qua brand preventie hangt er een ‘slimme’ rookmelder welke me ook meldingen op mijn telefoon geeft wanneer ik niet thuis ben. Er hangt al een beveiligingscamera, dus bij een valse melding kan ik dit op afstand simpelweg zien en de rookmelder resetten.
Welk type/hoeveel/welke capaciteit brandblusser hebben jullie in de werkplaats hangen?
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.