Ik zal je eens een leuk verhaal vertellen wat mijn kijk op ambacht ondermeer gevormd heeft.
Toen ik na mijn opleiding aan, wat nu het huidige HMC Amsterdam is, naar de Design Academie Eindhoven ging, destijds nog academie industriële vormgeving, had ik een Belgische docent die erg gehecht was aan ambacht en materiaal.
Hij kwam tijdens een les binnenstappen met een kistje vieze, grijze brokken steen die er hoekig en scherp uit zagen.
“Zo, dit is de zwartste steen ter wereld” zei hij.
“Yeah right!” Dachten wij.
De opdracht was om die steen handmatig te schuren en te polijsten tot hij echt diep zwart zag.
Ik heb hem vervloekt! Dagen en nachten lang schuren met watervast schuurpapier van heel grof naar super fijn. Maar gaandeweg ontdekte ik dat het inderdaad steeds zwarter en glimmender werd.
Halfweg die processie werd ik dus fanatieker en fanatieker, het moest nóg zwarter, nóg glimmender!
Het resultaat heb ik en koester ik nog steeds. Het heeft me geleerd om echt in het materiaal te duiken en om te proberen er alle schoonheid uit te halen die het in eerste instantie verhulde.
Geloof me: als je binnenkort je kistje of koffertje met zwaluwstaarten moet gaan maken op je opleiding ga je ook vloeken. “Waarom moet ik dit met de hand doen?! Er zijn toch machines!!”
Maar je leert ook met die opdracht om in het materiaal te duiken en de voldoening wordt om een perfect sluitende zwaluwstaart verbinding te maken, eerste, waar je de rest van je carrière trots op blijft
Sorry als dit wat moralistisch overkomt.