Mijn 3e werkstuk - het voetenbankje

Leeuw01

Nieuw lid
29 mei 2020
21
24
Ik zit in het eerste jaar van de opleiding tot ambachtelijk meubelmaker. Een jaar waarin de basis van houtbewerking centraal staat. Ik moest even over een drempeltje heen om jullie mijn derde werkstuk te tonen. Het is allemaal nog vrij basic en ik zie er van alles aan. :). Niet te vergelijken met de vele pronkstukken die hier staan. Het leek mij toch leuk jullie een stukje mee te nemen.

Wat heb ik geleerd met dit werkstuk:
- het maken inkrozingen in de wang en regel met een grondschaaf;
- het gebruik van de kolomboor voor de gaten in het dek en deze uitzagen met een schrobzaag;
- het boren en maken van proppen, ze inlijmen en deze handmatig afsteken met een steekbeitel;
- vellingranden maken met een kopshoutschaaf rond het dek en de slofjes;
- het gebruik van een verzinkboor en het verzinken van schroeven.

Wat ging er niet lekker:
- ik moest voor de holte in de slofjes met de kolomboormachine en een speedboor gaten boren. De twee slofjes tegen elkaar met klemmen, tegen de mal en boren. De mal die door school ingesteld was, bleek niet helemaal goed te zitten. De boor is daardoor gaan lopen met als resultaat twee sloffen waarvan de holte niet even hoog is. Je ziet het amper, maar ik wel!
- Mijn inkrozing in de wang had ik net iets te diep gemaakt, waardoor ik nu een klein kiertje heb tussen mijn regel en dek.

Wat vond ik leuk om te doen:
- het maken van de vellingranden, het secuur afsteken met de steekbeitel van de proppen en de gaten in het dek. Ik heb er ook voor gekozen om de gaten naar binnen toe iets bol te laten lopen, zodat het bij het pakken wat fijner in de hand ligt. De uitsparing in de regel heb ik ook dieper gemaakt dan op tekening, zodat je niet met je knokkels tegen de regel komt bij het pakken.

Het werkstuk is van tulpenhout (door de school verstrekt), persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een wat minder zachte houtsoort voor een voetenbankje. Ik merk met gebruik dat er heel snel butsen in het hout komen.

Mijn school beoordeelde het werkstuk met een gemiddelde van: 8,1. Ik moest mijzelf ook beoordelen en kwam uit op een gemiddelde van: 5,9. Qua werk ben ik behoorlijk kritisch op mijzelf.
 

Bijlagen

  • IMG_3903.JPG
    IMG_3903.JPG
    55 KB · Weergaven: 85
  • IMG_3901.JPG
    IMG_3901.JPG
    46,4 KB · Weergaven: 84
  • IMG_3899.JPG
    IMG_3899.JPG
    49,6 KB · Weergaven: 87
  • IMG_3896.JPG
    IMG_3896.JPG
    58,9 KB · Weergaven: 83
Laatst bewerkt:

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.537
832
Moordrecht
Keurig toch? het grote probleem van zelf maken is dat je ook weet waar je foutjes zitten. Maar alleen jij ziet die. En dan ben je ook nog geneigd om ze allemaal uit te gaan lichten. Als de Pro's zeggen dat het zoveel waard is, waarom zou je jezelf dan zo naar beneden halen? Dat er ruimte voor verbetering is, tuurlijk, en dat mag en moet ook. Maar op deze manier zet je jezelf op voor eeuwige mislukking.
Ik heb het allang opgegeven om perfect te zijn. Als ik 's wat voor een ander maak, zijn ze meestal zo in de wolken dat het allemaal niet uitmaakt. Het is iets handgemaakts wat mensen in huis halen en daar hoort ook bij dat het niet 100% perfect is. Dat je een bepaalde kwaliteit mag verwachten als je ervoor betaalt en dat je als maker wel mag streven naar maximaal resultaat staat daar los van.

Kortom, wees mild voor jezelf en streef naar verbetering van je skills.
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530 en thomasz

Leeuw01

Nieuw lid
29 mei 2020
21
24
Keurig toch? het grote probleem van zelf maken is dat je ook weet waar je foutjes zitten. Maar alleen jij ziet die. En dan ben je ook nog geneigd om ze allemaal uit te gaan lichten. Als de Pro's zeggen dat het zoveel waard is, waarom zou je jezelf dan zo naar beneden halen? Dat er ruimte voor verbetering is, tuurlijk, en dat mag en moet ook. Maar op deze manier zet je jezelf op voor eeuwige mislukking.
Ik heb het allang opgegeven om perfect te zijn. Als ik 's wat voor een ander maak, zijn ze meestal zo in de wolken dat het allemaal niet uitmaakt. Het is iets handgemaakts wat mensen in huis halen en daar hoort ook bij dat het niet 100% perfect is. Dat je een bepaalde kwaliteit mag verwachten als je ervoor betaalt en dat je als maker wel mag streven naar maximaal resultaat staat daar los van.

Kortom, wees mild voor jezelf en streef naar verbetering van je skills.
Hi Richie, je hebt gelijk hoor. Ik mag wel wat milder zijn, de ellende is alleen dat ik met de gave geboren ben dat ik een arendsoog heb voor details en als iets niet klopt. Een ander ziet het niet, ik wel. Kan soms handig zijn, want in mijn oude vakgebied was het altijd, roep Erinn er even bij als er een extra check nodig was. Maar ... altijd alles zien is soms rete irritant. :)
 

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.537
832
Moordrecht
Ik ben inspecteur en altijd kwaliteitsmedewerker geweest, ik heb jaren getraind om afwijkingen te spotten. Tegenwoordig zoek ik naar conformiteit en alles wat dus niet conform is valt op. Het maakt niet uit dat jij het wel ziet, uiteindelijk moet je klant jou betalen en als jij te lang ergens mee bezig bent omdat je te perfectionistisch bent, verlies je de slag.

Maar, aan de andere kant: ik hoef er mn brood niet mee te verdienen
 

Leeuw01

Nieuw lid
29 mei 2020
21
24
Ik ben inspecteur en altijd kwaliteitsmedewerker geweest, ik heb jaren getraind om afwijkingen te spotten. Tegenwoordig zoek ik naar conformiteit en alles wat dus niet conform is valt op. Het maakt niet uit dat jij het wel ziet, uiteindelijk moet je klant jou betalen en als jij te lang ergens mee bezig bent omdat je te perfectionistisch bent, verlies je de slag.

Maar, aan de andere kant: ik hoef er mn brood niet mee te verdienen
Ik ben van origine jurist, gelukkig hoef ik mijn brood er ook niet mee te verdienen. Mijn doel is mooie dingen in de wereld te zetten. Ik wil mij specialiseren in meubelrestauratie en Kumiko, dat zijn niches, waarvan je bij voorbaat al weet dat je er niet je boterham mee kunt verdienen. Zeiden ze op school gelijk al. Ik ga gewoon mooie dingen maken en als ik eens iets verkoop is dat een leuke bijkomstigheid. Gros van mijn klasgenoten gaat allemaal richting interieurbouw en jachtbouw, daar heb ik niet veel mee.
 

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.621
1.204
Omgeving Leiden
Dat ziet er prima uit, iedereen is het daar wel over eens. Hopelijk ontgaat je dat niet.
Het gevaar om alle onvolkomenheden zwaar te laten wegen is dat je er straks geen zin meer in hebt. Is dit soms het vijftigste voetenbankje wat je maakt? Neen dus. Ben je een opleiding aan het doen, leren dus?
In je verslaggeving valt het me op dat je met 'wat ging er fout?' begint. Bij evaluatie van projecten in een bedrijf gaat dat niet voor niets ( motivatie) andersom : wat ging er goed? En daarna: wat kan er beter?
Een van de forumleden heeft onder elk bericht het volgende staan: ' van fouten leert men, ik maak veel fouten dus ik leer veel'.
En deze opdracht is natuurlijk bedacht om cursisten zoveel mogelijk technieken bij te brengen. Het lijkt zo'n eenvoudig project, maar schijn bedriegt. Een 8 is een prachtig resultaat.
Dus je eigen inschatting zit er ongeveer 2 punten naast, als we het dan toch over fouten moeten hebben :)
 
  • Leuk
Waarderingen: ikbeneyal

Leeuw01

Nieuw lid
29 mei 2020
21
24
Dat ziet er prima uit, iedereen is het daar wel over eens. Hopelijk ontgaat je dat niet.
Het gevaar om alle onvolkomenheden zwaar te laten wegen is dat je er straks geen zin meer in hebt. Is dit soms het vijftigste voetenbankje wat je maakt? Neen dus. Ben je een opleiding aan het doen, leren dus?
In je verslaggeving valt het me op dat je met 'wat ging er fout?' begint. Bij evaluatie van projecten in een bedrijf gaat dat niet voor niets ( motivatie) andersom : wat ging er goed? En daarna: wat kan er beter?
Een van de forumleden heeft onder elk bericht het volgende staan: ' van fouten leert men, ik maak veel fouten dus ik leer veel'.
En deze opdracht is natuurlijk bedacht om cursisten zoveel mogelijk technieken bij te brengen. Het lijkt zo'n eenvoudig project, maar schijn bedriegt. Een 8 is een prachtig resultaat.
Dus je eigen inschatting zit er ongeveer 2 punten naast, als we het dan toch over fouten moeten hebben :)
Het was best een intensieve opdracht, vond hem zeker leuk. De handtekening van het forumlid over de fouten is geweldig. Van je fouten leer je zeker. Jezelf cijfers geven blijf ik sowieso lastig vinden. Tel daarbij op dat ik mijn hele leven in mijn vrije tijd veel met mijn handen heb gedaan, maar beroepsmatig altijd meer met denkwerk bezig was. Mijn omgeving snapt er geen hout van dat ik nu de beroepsopleiding doe en de opmerkingen zijn niet van de lucht. Ze vinden het maar niks. Vaar gewoon mijn eigen koers, maar moet daar nog wel even mijn plek in vinden. Komt wel als ik verder in de opleiding zit.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.380
522
Handwerk is niet perfect.
Een vakman is in staat met deze imperfectie om te gaan en er iets moois en unieks van te maken.
m.i. is je dat prima gelukt.

Een wat zachtere houtsoort heeft als voordeel dat het bankje beschadigd en niet het meubel waar je vrouw het tegenaan mikt om bij de bovenste plank te kunnen :)

Als je perfectie wilt is hout niet het juiste materiaal en handgereedschap ook niet de juiste keuze.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
513
269
56
Luzy Saint Martin
Voor een eerste werkstuk met verschillende technieken vind ik het een hele mooie prestatie hoor!

Krijg je bij die opleiding ook wat theorie? (Technologie hout en constructie leer)
Ik zie namelijk een ontwerpfout in dit werkstuk. Daar kun jij zelf niets aan doen want de fout ligt bij de tekenaar/bedenker van dit werkstuk.

Verder complimenten voor je toewijding en drang naar perfectie binnen de mogelijkheden die houtbewerking biedt
 
  • Leuk
Waarderingen: Leeuw01

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.093
3.598
Zo maakt iedereen zijn eigen keuzes in perfectie. Bij mij waren die zwarte stukken hout bij het kachelhout geeindigd. En ik had het dek uit 3 losse delen gemaakt, met een kleine naad er tussen, zodat ze onafhankelijk van de ondergrond kunnen werken.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
513
269
56
Luzy Saint Martin
Ik vind de zwarte strepen die kenmerken zijn voor tulpenhout juist wel wat toevoegen aan het karakter.

Maar die laatste opmerking is precies waar ik op doelde met de “ontwerpfout”
Maar ik begrijp wel dat de bedenker hiervan ook graag een houtverbreding in de opdracht wilde hebben ;)
 

Leeuw01

Nieuw lid
29 mei 2020
21
24
Handwerk is niet perfect.
Een vakman is in staat met deze imperfectie om te gaan en er iets moois en unieks van te maken.
m.i. is je dat prima gelukt.

Een wat zachtere houtsoort heeft als voordeel dat het bankje beschadigd en niet het meubel waar je vrouw het tegenaan mikt om bij de bovenste plank te kunnen :)

Als je perfectie wilt is hout niet het juiste materiaal en handgereedschap ook niet de juiste keuze.
Kijk naar de Japanse Kumiko, dat is perfectie ten top en in de eeuwen hiervoor volledig uit het handje. Het is niet voor niets, dat ik mij daar in ga specialiseren. Zo'n voetenbankje, is prima om technieken te leren, maar vind ik het zelf mooi, nee niet echt. Het is mij veel te grof. Ik ben nu met een sleutelkastje bezig, zelfde verhaal. Ik leer er een pen-gat techniek mee, maar meer ook niet. Ik doe de beroepsopleiding, maar ik ga geen reguliere meubelmaker worden, die kasten, stoelen en tafels in elkaar zet, daar zijn er al ca. 10.000 van in Nederland. Ga mij echt toeleggen op Kumiko, mooie panelen maken.
 

Leeuw01

Nieuw lid
29 mei 2020
21
24
Voor een eerste werkstuk met verschillende technieken vind ik het een hele mooie prestatie hoor!

Krijg je bij die opleiding ook wat theorie? (Technologie hout en constructie leer)
Ik zie namelijk een ontwerpfout in dit werkstuk. Daar kun jij zelf niets aan doen want de fout ligt bij de tekenaar/bedenker van dit werkstuk.

Verder complimenten voor je toewijding en drang naar perfectie binnen de mogelijkheden die houtbewerking biedt
Hi Hans, het eerste jaar bestaat uit 4 blokken. Eerste blok maak je een Japanse duivelsknoop, een houten hamer en als derde werkstuk het voetenbankje. In het tweede blok maak je een sleutelkastje, in het derde blok een keukentrap en het vierde blok een koffertje met zwaluwstaarten.

In het tweede jaar kies je voor de moderne leergang of de ambachtelijke leergang.
Bij de moderne leergang: ga je tekenen, berekenen en constructies maken. Er is een module kijk op hout over structuren, lijm en lak, een module elektrisch handgereedschap, een module ontwerpen met SketchUp, een module digitaal tekenen met LayOut, een module plaatmateriaal en moderne technieken en de module stationaire machinetraining en zaagtechnieken.

Bij de ambachtelijke leergang: heb je een module beitels slijpen en wetten, die heb ik al gedaan. Een module fineren, een module lijsten maken en verstekverbindingen, Japanse houtbewerking en een module afwerken, kleurbeits en lakken.

De moderne leergang heeft nog een derde jaar waarin je zelfstandig je eindwerkstuk maakt.

Ik ben voornemens het eerste jaar ambachtelijk af te ronden. Dan doe ik nog de module lijsten maken en verstekverbindingen, de kijk op hout en afwerkingsmodule en daarna ga ik richting HMC in Amsterdam voor een stukje opleiding in meubelrestauratie. De moderne leergang met machines en plaatmateriaal trekt mij totaal niet. Meeste studenten doen die wel en die gaan dan in de jachtbouw of interieurontwerp aan de slag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
513
269
56
Luzy Saint Martin
HMC Amsterdam kan ik je van harte aanbevelen voor restauratie.

Ik heb er zelf gewerkt en ken de docenten van de afdeling meubelrestauratie al is het de vraag of ze er nog steeds werken. Maar die opleiding heeft een hele goede basis, opgezet door een restaurator van het Rijksmuseum.

Ik herken trouwens die opdrachten die je noemt, die hamer is zelfs een oud ontwerp met opdracht door mijzelf bedacht ;)
Dat sleutelkastje is een gedrocht maar het leert je wel hoe je een paneeldeurtje maakt en samenstelt.

Goed bezig man!
 

Leeuw01

Nieuw lid
29 mei 2020
21
24
HMC Amsterdam kan ik je van harte aanbevelen voor restauratie.

Ik heb er zelf gewerkt en ken de docenten van de afdeling meubelrestauratie al is het de vraag of ze er nog steeds werken. Maar die opleiding heeft een hele goede basis, opgezet door een restaurator van het Rijksmuseum.

Ik herken trouwens die opdrachten die je noemt, die hamer is zelfs een oud ontwerp met opdracht door mijzelf bedacht ;)
Dat sleutelkastje is een gedrocht maar het leert je wel hoe je een paneeldeurtje maakt en samenstelt.

Goed bezig man!
Wat leuk Hans om dit te horen. Zo zie je maar hoe klein de wereld is. Mijn liefde voor hout zit er al van jongs af aan in, maar door de Repairshop op Discovery werd het aangewakkerd. Hoe mooi is het als je dingen die kapot zijn weer heel kunt maken en daar mensen blij mee kunt maken. Dat wil ik ook! Ook vanuit duurzaamheid en erfgoed vind ik het een mooie gedachte iets te restaureren, zodat het weer generaties mee kan. Restauratie en Kumiko dat zijn de twee dingen waarmee ik verder wil en ik weet dat dit niet past in het stramien van de school waar ik les krijg, dat is dan maar zo.

Je verwoordt het heel goed, dat sleutelkastje is echt een gedrocht. De hamer vond ik leuk qua verlijmen van de kop en ook om goed te leren schaven. Schaven doe ik graag. Duivelsknoop is een perfect stuk om te leren halfhout verbindingen te maken met de steekbeitel. Ik merk dat ik graag werk met schaven, steekbeitels etc. Lekker pielen noem ik dat! Dit eerste jaar beschouw ik echt als een basis die je moet bezitten, maar ik kijk echt uit naar de specialisaties.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.