Ik zit in het eerste jaar van de opleiding tot ambachtelijk meubelmaker. Een jaar waarin de basis van houtbewerking centraal staat. Ik moest even over een drempeltje heen om jullie mijn derde werkstuk te tonen. Het is allemaal nog vrij basic en ik zie er van alles aan.
. Niet te vergelijken met de vele pronkstukken die hier staan. Het leek mij toch leuk jullie een stukje mee te nemen.
Wat heb ik geleerd met dit werkstuk:
- het maken inkrozingen in de wang en regel met een grondschaaf;
- het gebruik van de kolomboor voor de gaten in het dek en deze uitzagen met een schrobzaag;
- het boren en maken van proppen, ze inlijmen en deze handmatig afsteken met een steekbeitel;
- vellingranden maken met een kopshoutschaaf rond het dek en de slofjes;
- het gebruik van een verzinkboor en het verzinken van schroeven.
Wat ging er niet lekker:
- ik moest voor de holte in de slofjes met de kolomboormachine en een speedboor gaten boren. De twee slofjes tegen elkaar met klemmen, tegen de mal en boren. De mal die door school ingesteld was, bleek niet helemaal goed te zitten. De boor is daardoor gaan lopen met als resultaat twee sloffen waarvan de holte niet even hoog is. Je ziet het amper, maar ik wel!
- Mijn inkrozing in de wang had ik net iets te diep gemaakt, waardoor ik nu een klein kiertje heb tussen mijn regel en dek.
Wat vond ik leuk om te doen:
- het maken van de vellingranden, het secuur afsteken met de steekbeitel van de proppen en de gaten in het dek. Ik heb er ook voor gekozen om de gaten naar binnen toe iets bol te laten lopen, zodat het bij het pakken wat fijner in de hand ligt. De uitsparing in de regel heb ik ook dieper gemaakt dan op tekening, zodat je niet met je knokkels tegen de regel komt bij het pakken.
Het werkstuk is van tulpenhout (door de school verstrekt), persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een wat minder zachte houtsoort voor een voetenbankje. Ik merk met gebruik dat er heel snel butsen in het hout komen.
Mijn school beoordeelde het werkstuk met een gemiddelde van: 8,1. Ik moest mijzelf ook beoordelen en kwam uit op een gemiddelde van: 5,9. Qua werk ben ik behoorlijk kritisch op mijzelf.
Wat heb ik geleerd met dit werkstuk:
- het maken inkrozingen in de wang en regel met een grondschaaf;
- het gebruik van de kolomboor voor de gaten in het dek en deze uitzagen met een schrobzaag;
- het boren en maken van proppen, ze inlijmen en deze handmatig afsteken met een steekbeitel;
- vellingranden maken met een kopshoutschaaf rond het dek en de slofjes;
- het gebruik van een verzinkboor en het verzinken van schroeven.
Wat ging er niet lekker:
- ik moest voor de holte in de slofjes met de kolomboormachine en een speedboor gaten boren. De twee slofjes tegen elkaar met klemmen, tegen de mal en boren. De mal die door school ingesteld was, bleek niet helemaal goed te zitten. De boor is daardoor gaan lopen met als resultaat twee sloffen waarvan de holte niet even hoog is. Je ziet het amper, maar ik wel!
- Mijn inkrozing in de wang had ik net iets te diep gemaakt, waardoor ik nu een klein kiertje heb tussen mijn regel en dek.
Wat vond ik leuk om te doen:
- het maken van de vellingranden, het secuur afsteken met de steekbeitel van de proppen en de gaten in het dek. Ik heb er ook voor gekozen om de gaten naar binnen toe iets bol te laten lopen, zodat het bij het pakken wat fijner in de hand ligt. De uitsparing in de regel heb ik ook dieper gemaakt dan op tekening, zodat je niet met je knokkels tegen de regel komt bij het pakken.
Het werkstuk is van tulpenhout (door de school verstrekt), persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een wat minder zachte houtsoort voor een voetenbankje. Ik merk met gebruik dat er heel snel butsen in het hout komen.
Mijn school beoordeelde het werkstuk met een gemiddelde van: 8,1. Ik moest mijzelf ook beoordelen en kwam uit op een gemiddelde van: 5,9. Qua werk ben ik behoorlijk kritisch op mijzelf.
Bijlagen
Laatst bewerkt: