De Graco moet even wachten, want ik ga een bed maken voor mijn jongste dochter. Het wordt een redelijk simpel bed van gefineerd eiken MDF (19mm) met een massief eiken rand (4x4 cm) en 2 lades.
Het plaatmateriaal heb ik op maat laten zagen. Dan hoef ik niet met een volledige plaat te lopen klooien en het is goedkoper, want de gezaagde delen passen in mijn auto. Hierdoor bespaar ik op de transportkosten (en die zijn hoger dan de zaagkosten).
Voor de randen wil eiken uit mijn voorraad gebruiken. Natuurlijk liggen de 2 benodigde stukken onder aan de stapel.
Linksonder op de bovenstaande foto zie je het plaatsmateriaal. Het is erg licht van kleur voor eiken. Een paar testjes gedaan met verschillende soorten afwerking.
De voorkeur gaat uit naar de meest linker optie. Dat is kleurloze Osmo hardwax. Dat maakt het plaatmateriaal is minder licht en en komt de kleur dichter bij het massieve eiken dat ik heb. Echter wordt dat massieve eiken ook wat donkerder/geler als is daar Osmo op doe. Daarom komt er waarschijnlijk een blanke lak op.
Even een opstelling gemaakt om 4 cm brede strips te zagen. Dat kan natuurlijk ook zonder power feeder. Maar waarom zou je die niet gebruiken als je die hebt....
Het gaat zelfs zo soepel dat ik veilig een foto kan maken tijdens het zagen.
De stukken eiken die ik had waren niet van geweldige kwaliteit, waardoor ik wat noesten en andere defecten uit de strips moest zagen.
De strips komen om de platen die het voeteneind en hoofdbord vormen. Na een test vond is ze toch wat te dik (op de foto lijkt dat niet). Dus de volgende stap is ze wat dunner schaven.