Mftc.

pompier

Actieve deelnemer
27 nov 2011
61
0
Lauwe Belgie
@ Spaander Ik heb een nieuw zaagblad opgestokken zat niet veel snee meer op.
Ik heb de randen gewoon wa afgerond met de bovenfrees.
Je kunt in één keer doorfrezen met de cnc maar je hebt dan het risico dat je stuk niet meer volledig vacum getrokken wordt.
Voor het blad heb ik Mdf gebruikt van 18.
12 leek mij iets te dun.

Mvg
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Okee op die manier,heb er niet bij stil gestaan omdat ze bij ons met vacuumcups werken.Ik kon geen plaat compleet laten frezen maar heb nu een mooie mal waarmee ik de goede plaat kan maken.Is wel wat werk dan.Eerst 18 boren en dan met de frees met copieerlager de gaten precies op 20 frezen.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als je de gaten van de mal met een diameter van 24 of 30 mm freest kan je zonder boren in 1 keer met een passende kopieerring en ondersnijdende frees/geschikte forstner bit de gaten in je werkblad maken.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ja klopt maar dan moet je daarna om verder te gaan pennen hebben van 20 die naar 24 of 30 verlopen.ik kan gewoon de toekomstige pennen van 20 gebruiken om verder te gaan met boren , dus om uit te lijnen .
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Vind jij het MDF blad 12mm niet te dun als je benchdogs of klemmen in de gaten gebruikt?
Bij de meeste werkbladen met gaten is het blad n.l. veel dikker.


Mvg,:).[/QUOTE]

Ik heb de mftc begin vorig jaar gemaakt (of is het al 2 jaar geleden). De werkbladen zijn in 12mm mdf en ik heb er geen problemen mee. Voor de bijzettafels werk je toch met tussenstukken, dus de "overspanning" van het 12mm mdf is toch zo klein dat het niet buigt bij belasting.
Waar je WEl een punt hebt, bij gebruik van benchdogs moet ik het dikteverschil opvangen met een paar sluitringen (benchdog in een gat, een paar sluitringen ertussen en boutje van m8 erin, dan blijven die mooi zitten bij repetitief zaagwerk).
Je kan ook neuzen op mijn draadje, moet iets van "de mftc van Benchworks" geweest zijn.
 

Thijsst

Nieuw lid
15 jun 2014
9
0
Hengelo (OV)
Welk type multiplex gebruik je trouwens, als leek kan ik dat niet uit de 1ste foto opmaken. Ik zat zelf te denken aan hardhout multiplex ivm. hogere dichtheid--> wat stabieler, maar misschien dat populieren multiplex voldoende is en goedkoper?
 

pompier

Actieve deelnemer
27 nov 2011
61
0
Lauwe Belgie
De pootjes komen van vanopstal in Belgie heb ze besteld via mijn werk.
Anders kan je ze bestellen denk ik bij Timothy.
Mvg Kristof
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
De pootjes komen van vanopstal in Belgie heb ze besteld via mijn werk.
Anders kan je ze bestellen denk ik bij Timothy. Mvg Kristof
Ja dit wist ik al, maar Timothy geeft de laatste tijd helaas geen respons meer op het forum, op e-mail en PB.
Hopelijk heeft hij het te druk met zijn verbouwing en is er niets iets anders aan de hand?
Intussen heb ik al bijna dezelfde pootjes (komen ook van van-opstal) gekocht bij:
http://www.vervangingsmarkt.nl/keukenonderdelen/keukenonderdelen/stelpoten/stelpoot-staal-kunststof-100.html
Mvg,:).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Weer een paar tussendoorvraagjes aan de bouwers van de MFTC

De table locks (haakjes) op bladz 13 en 46 zijn die van multiplex of hardhout?
Wat is de dikte van het materiaal?
Uit berekening zou het 18mm moeten zijn, maar ik kan dat nergens terugvinden.
De table locks (haakjes) moeten uit 140x70mm gezaagd worden maar dat kan ik ook niet bij de 18mm parts en plywood cutlist terugvinden

Het losse blad van de basistafel op bladz. 29 en 41 daar staat 4mm plywood maar dat vind ik nergens terug.
Maar op bladz 47 bij parts staat deze maat wel bij 6mm.

Welke dikte moet of wordt er gebruikt, persoonlijk lijkt 6mm mij ook te dun.

Mvg,:).
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
De plaat dikte van het losse blad maakt niet zo veel uit. Ik heb zelf 6 mm mdf en dat ik sterk genoeg.

De haken kan je van 12 mm multiplex maken en dat uit de stukken die je uit de zijdes zaagt.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Wat vinden jullie van de stabiliteit van de Mfc? Ik heb er ook 1 gemaakt , maar vind het eigenlijk reuze tegenvallen.
Het is gewoon niet echt stevig, zelfs een lat zagen met de hand gaat niet echt lekker
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Door het frezen van de rail is de zijkant verzwak je hem eigenlijk alleen maar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.