MFTC van Benchworks

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb verf gekocht, 1l voor 36,56€ met nog een zogezegde korting van 15%, later blijkt dat het goedkoper te vinden is op internet, wist ik niet...
Maar bon, ik bedoelde eigenlijk enkel de MDF oliën, is dat aan te raden dan? Beetje overbodig mss?

Bij mij is er niets op, zie er niet onmiddellijk een nut in... De bijzettafels zijn wel geschilderd (de multiplex dan), buiten 1 (heb 2 lange smalle en 1 brede + 1 freesmodule), die ging ik later nog wel es schilderen...:eek:
Bij mij zijn de bijzettafels wel versterkt binnenin (Thimothy beschrijft dat ook zo in zijn plannen dacht ik)
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Tegen water en vuil is een verflaag altijd interessant he... De bijzettafels zijn enkel uit 18mm dik mpx opgebouwd toch?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Tegen water en vuil is een verflaag altijd interessant he... De bijzettafels zijn enkel uit 18mm dik mpx opgebouwd toch?

Ik heb er aan de binnenkant nog een 12mm "versterking" aan bevestigd, waar ik het blad aan heb vastgeschroefd. De mdf zit zo eigenlijk in het kader van 18mm en rust op een binnenkader van 12mm. Ik heb de mdf in de hoogte ook maar een 3-tal mm laten uitsteken van de 18mm kader.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Bij de basistafel zijn de 12mm stroken aan de buitenkant aangebracht. Zou ik dat dan ook niet doen met de uitbreidingstafels? Misschien verschillen ze dan van hoogte, moet ik eens bekijken...
Hoe bevestigen jullie de uitbreidingstafels aan de basistafel? Met bouten best veronderstel ik, maar dan met een vleugelmoer of heeft iemand een ander idee? Met een vleugelmoet moet je jezelf wel bukken en het schroeven zal wel wat tijd nemen... Hmm?
Vandaag de 4 ladegeleiders + 8 stelschroeven en de 4 springsloten besteld, samen €69,80.
Het volgende wat ik mij afvraag:
Zou ik i.p.v. het MDF werkblad aan de uitbreidingstafels te schroeven, van boven naar onder, niet beter werken met winkelhaken, en schroeven van onder naar boven. In het eerste geval is het moeilijk dezelfde gaten terug te gebruiken, gewoon andere gaten is anders ook geen probleem, maar beter gaten in het MDF werkblad dan? Moet ik eigenlijk wel afboorden met 12mm... Mooier uitzicht alleszins wel... Of gewoon het MDF werkblad op het 18mm kader bevestigen?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bij de basistafel zijn de 12mm stroken aan de buitenkant aangebracht. Zou ik dat dan ook niet doen met de uitbreidingstafels? Misschien verschillen ze dan van hoogte, moet ik eens bekijken...
Hoe bevestigen jullie de uitbreidingstafels aan de basistafel? Met bouten best veronderstel ik, maar dan met een vleugelmoer of heeft iemand een ander idee? Met een vleugelmoet moet je jezelf wel bukken en het schroeven zal wel wat tijd nemen... Hmm?
Vandaag de 4 ladegeleiders + 8 stelschroeven en de 4 springsloten besteld, samen €69,80.
Het volgende wat ik mij afvraag:
Zou ik i.p.v. het MDF werkblad aan de uitbreidingstafels te schroeven, van boven naar onder, niet beter werken met winkelhaken, en schroeven van onder naar boven. In het eerste geval is het moeilijk dezelfde gaten terug te gebruiken, gewoon andere gaten is anders ook geen probleem, maar beter gaten in het MDF werkblad dan? Moet ik eigenlijk wel afboorden met 12mm... Mooier uitzicht alleszins wel... Of gewoon het MDF werkblad op het 18mm kader bevestigen?

Je moet eens kijken in mijn topic over de mftc, ik heb gaten geboord, rampa moeren erin en dan kunnen er boutjes ingedraaid worden. Doe het in M8, het kopje past dan net in de gordijnrail. Wel goed uitkijken dat de tafels mooi op gelijke hoogte komen als je de gaten voor de rampamoeren boort (goed uitmeten dus). Ik heb het mdfblad van boven uit geschroefd, wel diep verzonken om toch maar geen ongelukje te krijgen...
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Ik had het inderdaad al gelezen hoor... Maar hoe werkt het juist? De bout zit in de rail maar kan je niet draaien?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik had het inderdaad al gelezen hoor... Maar hoe werkt het juist? De bout zit in de rail maar kan je niet draaien?

Het werkt net als het houten profiel dat benchworks voorsteld in zijn plannen. Zoals ik eerder zei zitten de boutjes is rampamoeren op de kop van de bijzettafels. De bijzettafels (en ook de mftc) zijn aan 1 kopse kant voorzien van een rail, aan de andere kant van de boutjes. Zo kan ik eigenlijk alle bijzettafels in het verlengde van elkaar plaatsen, maar dankzij de rails in de zijkanten kan ik een bijzettafel ook aan de zijkant van een andere bijzettafel haken. Het is dus heel eenvoudig: In de kopse kant zitten drie boutjes van M8, de koppen passen met een klein beetje speling in de rail. Je plaatst dus de boutjes in de rampamoeren en draait ze in tot er net nog enkele mm overblijven tussen de kop van de bout en het hout. Dit zorgt voor de nodige speling tussen de 2 tafels om die aan elkaar te zetten. Als je die speling te klein maakt spannen de tafels zodanig aan elkaar dat het heel moeilijk is om die in elkaar te schuiven. Vervolgens neem je de bijzettafel en schuif je de boutjes in de rail met de tafel. De bijzettafel staat nu vast aan de kopse kant van de mftc. Eventueel de pootjes bijregelen om een vlakke werkbank te hebben en je bent klaar.
Als het niet duidelijk is maak ik wel even een paar foto's.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Inderdaad, met een kleine speling werkt het dus, zonder spannen...
Kan iemand volgende vragen eens beantwoorden? :p
Member
IngeschrevenAug 2014
Berichten51

Bij de basistafel zijn de 12mm stroken aan de buitenkant aangebracht. Zou ik dat dan ook niet doen met de uitbreidingstafels? Misschien verschillen ze dan van hoogte, moet ik eens bekijken...
Hoe bevestigen jullie de uitbreidingstafels aan de basistafel? Met bouten best veronderstel ik, maar dan met een vleugelmoer of heeft iemand een ander idee? Met een vleugelmoet moet je jezelf wel bukken en het schroeven zal wel wat tijd nemen... Hmm?
Vandaag de 4 ladegeleiders + 8 stelschroeven en de 4 springsloten besteld, samen €69,80.
Het volgende wat ik mij afvraag:
Zou ik i.p.v. het MDF werkblad aan de uitbreidingstafels te schroeven, van boven naar onder, niet beter werken met winkelhaken, en schroeven van onder naar boven. In het eerste geval is het moeilijk dezelfde gaten terug te gebruiken, gewoon andere gaten is anders ook geen probleem, maar beter gaten in het MDF werkblad dan? Moet ik eigenlijk wel afboorden met 12mm... Mooier uitzicht alleszins wel... Of gewoon het MDF werkblad op het 18mm kader bevestigen?​
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Heb nog iets opgemerkt. De breedte van 2 bijzettafels is 16mm smaller dan de basistafel? Toch maar even aanpassen dan?
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Het eerste laagje zit erop :)
 

Bijlagen

  • DSC_0055.jpg
    DSC_0055.jpg
    40,7 KB · Weergaven: 1.013

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Gisteren heb ik de ladegeleiders gemonteerd volgens plan; voor 1 sys3, 1 sys2 en 2 sys1 boxen. Nu had ik gedacht dat sys3 de box was van de inval-cirkelzaag. Verkeerd gedacht dus, de box van de inval-cirkelzaag is te hoog... Wel jammer vind ik, omdat de MFTC juist een tafel is waar de inval-cirkelzaag het meest op gebruikt wordt.
Toevallig iemand de MFTC omgebouwd?
Er zou nog een aanslag op de tafel moeten komen zoals de MFT/3 van Festool, zodat je grote platen haaks kan zagen. Alleen de basistafel heeft gaten in het werkblad, maar kleine platen kan je even goed op de zaagtafel CS50 haaks zagen. Je kan natuurlijk de bijzettafels ook van gaten voorzien in de werkbladen, maar dan moet de tafel breder zijn dan een plaat om de bench dogs te kunnen plaatsen. Jammer dat het geleidesysteem van Festool niet apart verkocht wordt!
 
Laatst bewerkt:

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
hallo allemaal

Ik had een vraag aangaande de ladengeleiders van beschlag-online, hoe is de kwaliteit hiervan gezien de prijs is het te mooi om waar tezijn.
Hartelijk bedankt alvast
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Wauw, knap, zoiets zocht ik! :) Eens rustig bekijken.
De ladegeleiders van beschlag-online bevallen me prima op het eerste zicht, het lijkt ook kwaliteit en ze rollen goed, ik zou niet twijfelen!
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Ok das butegeweun het scheelt een hoop geld heb er aardig wat nodig dus dat komt goed uit.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Wauw, knap, zoiets zocht ik! :) Eens rustig bekijken.
De ladegeleiders van beschlag-online bevallen me prima op het eerste zicht, het lijkt ook kwaliteit en ze rollen goed, ik zou niet twijfelen!

toevallig ook het poolse merk GTV ?

ik heb deze in mijn systainer/sortimo kast ( https://www.youtube.com/watch?v=wGFCBYGjtNI ) :

bestel deze hier :
http://so-handel.de/product_info.ph...schiene-tragkraft-35-kg-mit-selbsteinzug.html

Bevallen tot nu toe prima .. is natuurlijk geen blum of hetich .. maar die kosten 5x meer :)
 
Laatst bewerkt:

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Zal daar binnenkort eens voor zorgen, spaander ;)
Ivm de geleiderails, het lijken ongeveer dezelfde als de mijne, en nog goedkoper, het proberen waard? Maar van de mijne ben ik zeker dat ze goed zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.