Methode herlijmen oude stoel

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ik zou ook de lijmresten proberen zoveel als mogelijk weg te halen. Dat is toch oude lijm, die vroeg of laat mogelijk weer loslaat, of anders nu de hechting van je nieuwe verlijming mogelijk beïnvloed.
Inderdaad geen bruislijm gebruiken. Bij een minder passende verbinding is die wel vullend, maar wel met lucht (en waar lucht zit, zit geen lijm = minder sterk).
Laatst op de HoutPro beurs met iemand van Frencken staan praten, en die adviseerde mij voor een soortgelijke verlijming (en voor moeilijk te verlijmen houtsoorten in het algemeen, daardoor kwamen we erop) met niet 100% passend hout hun ConstruCol HV45. Die is wat dikker dan normale witte houtlijm (yoghurt/vladik als ik het mag geloven) en daardoor beter geschikt als er iets ruimte is dan normale houtlijm, maar toch soepel genoeg om goed in de gaten voor de pennen te krijgen.

Ik heb zelf overigens nog niet met deze lijm gewerkt, maar ga 'm binnenkort wel uitproberen denk ik.

Dit is toch een kitlijm zoals Woodmax. Of vergis ik me daar in?
Voor 'moeilijke' verlijmingen gebruik ik Woodmax of Soudal PU Construct. De Soudal heb ik wel nooit gebruikt voor kritische of zwaar belaste verbindingen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
5 minuten epoxies zijn geen kwalitatief hoogstaande epoxies. niet sterk en stijf genoeg. Ik zou geen peddel, surfboard of splitcane hengel verlijmd met een 5-minuten epoxy vertrouwen... En een stoel ook niet, tenzij de passing van de te verlijmen constructie (pennen en gaten oid, zeker niet bot op elkaar) zodanig is dat je het ook gewoon met PVAc zou kunnen verlijmen. Wil je Bison gebruiken voor dit soort toepassingen, dan minimaal Kombi-Pro, en dan bij voorkeur uitharden bij iets van 120 graden.

Met 5-minuten epoxy zet ik topogen op hengels (die worden niet op afschuif belast), of repareer ik keramiek - maar dan alleen breuken die niet belast worden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
Zo beroerd van kwaliteit is die epoxylijm van bizon nu ook weer niet.
er zijn overigens verschillende varianten ook met een langere open tijd.
ik wilde alleen maar even aangeven dat ze wel degelijk bij de bouwmarkt deze lijmsoort verkopen
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zo beroerd van kwaliteit is die epoxylijm van bizon nu ook weer niet.
er zijn overigens verschillende varianten ook met een langere open tijd.
ik wilde alleen maar even aangeven dat ze wel degelijk bij de bouwmarkt deze lijmsoort verkopen
Ik had het niet over de kwaliteit van Bison lijmen (de Kombi-Pro is prima bruikbaar), maar over de kwaliteit van 5-minuten epoxies. En de Kombi-Pro (met lange open-tijd en hogere sterkte) vind je tegenwoordig bij (vrijwel) geen enkele bouwmarkt meer. Daarvoor moet ik altijd op zoek (automaterialenhandels enzo). Of online. Overigens ben ik voor kritische toepassingen (lees splitcane) overgestapt op UHU Endfest 300. Zelfde stal als Bison (tegenwoordig - Griffin/Bolton), maar toch andere eigenschappen - en veel betere documentatie.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
400
Dordrecht
Als het zo goed als onzichtbaar moet dan epoxy, anders is woodmax echt prima. Vult goed en is echt sterk, alleen heeft het wel een bruinige kleur en dat is niet altijd even bruikbaar. Ik gebruik het zelf vooral bij dekkend geschilderd werk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.220
2.644
Ik kan er over heen gelezen hebben, maar ik kan nergens vinden hoe die woodmax zich houdt in dynamisch belaste verbindingen. Ik heb het idee dat dat soort lijmen een beetje flexibel blijven. Hoe lang duurt het dan voor een stoel weer uit elkaar valt?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.797
752
Enschede, Twente
Ik kan er over heen gelezen hebben, maar ik kan nergens vinden hoe die woodmax zich houdt in dynamisch belaste verbindingen. Ik heb het idee dat dat soort lijmen een beetje flexibel blijven. Hoe lang duurt het dan voor een stoel weer uit elkaar valt?
Hoe lang het duurt voordat die stoel weer uit elkaar valt maakt niet uit. Wel dat de toekomstige reparateur geweldig gaat vloeken als hij ziet dat het eerder met epoxy gerepareerd is…
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.220
2.644
Als je die stoel goed met epoxy repareert, zal hij niet snel op de verbinding los gaan. Maar als je weer met epoxy repareert is dat geen probleem. Vermoedelijk is dan het design voor een houtverbinding met genoeg sterkte gegaan, en zal je de reparatie vaker moeten uitvoeren.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
400
Dordrecht
Ik kan er over heen gelezen hebben, maar ik kan nergens vinden hoe die woodmax zich houdt in dynamisch belaste verbindingen. Ik heb het idee dat dat soort lijmen een beetje flexibel blijven. Hoe lang duurt het dan voor een stoel weer uit elkaar valt?
Hoe lang duurt dat met epoxy?
Meest relevante antwoord op beide is dat Hoe Lang een Chinees is......
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.220
2.644
Niet. Maar ik kon bij die woodmax achtige lijmen nergens in de informatiebladen vinden , hoe het zich in dynamisch belaste verbindingen houdt. Dat wil je toch graag weten als je een lijm daar voor wil toepassen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
400
Dordrecht
André/Tuoh gebruikte het in de restauratieve scheepsbouw voor deuren e.d. Dus daar maak ik me weinig zorgen over.
Ik heb het zelf in statisch stevig belaste situaties gebruikt en de enige problemen die ik heb gehad was met buitenbekleding van kolommen met eiken die bij veel te warm weer moesten worden geplaatst, waardoor de lijm te snel droogde en niet voldoende hechtte. Gevalletje haastige spoed is........
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
582
136
Badger Workshop heeft hier twee weken geleden een video van op You Tube geplaatst.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
945
323
Prov. Groningen
Bij niet meer geheel passende verbindingen gaat het veelal om (fracties van) millimeters. Mijn grootvader was op houtgebied misschien geen volleerd ambachtsman, maar wel iemand die goed kon nadenken. Als er eens een stoel of tafel wat gammel begon te worden had ie altijd dezelfde manier van aanpak. De pen van het geheel werd overlangs met een fijne (ijzer)zaag tot op de poot ingezaagd. Dan mat hij de dikte van de pen en de ruimte van het gat. Aldus werd er een dun strookje hout gemaakt en in de pen gebracht dat het verschil in afmeting deed verdwijnen. Pen even een nachtje in de lijmtang en hij was klaar voor gebruik. Perfecte passing. De lijmsoort zal iets van huidlijm zijn geweest, is al weer een tijdje geleden...;)
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Misschien een andere vraag. Kan je een stoel met een simpele pen en gat verbinding maken en lijmen die niet na een tijdje gammel wordt? Is het niet teveel gevraagd van een simpele pen en gat verbinding om een dynamische belasting op te vangen? Uiteindelijk krijg je met een PVAC lijm enkel een sterke verbinding als je kan klemmen. En dat is bij pen en gat moeilijk. Als de passing wat ruim is werkt het al niet meer. Bij vullende lijmen gaat veel afhangen van de hechting
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.657
708
Antwerpen
Misschien een andere vraag. Kan je een stoel met een simpele pen en gat verbinding maken en lijmen die niet na een tijdje gammel wordt? Is het niet teveel gevraagd van een simpele pen en gat verbinding om een dynamische belasting op te vangen?
denk dat je gelijk hebt, misschien een pen met wig is beter
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
400
Dordrecht
Misschien een andere vraag. Kan je een stoel met een simpele pen en gat verbinding maken en lijmen die niet na een tijdje gammel wordt? Is het niet teveel gevraagd van een simpele pen en gat verbinding om een dynamische belasting op te vangen? Uiteindelijk krijg je met een PVAC lijm enkel een sterke verbinding als je kan klemmen. En dat is bij pen en gat moeilijk. Als de passing wat ruim is werkt het al niet meer. Bij vullende lijmen gaat veel afhangen van de hechting
Tsjaaa.... ff tich miljoen stoelen de kliko in dan maar.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.