Methode herlijmen oude stoel

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.739
400
Vanwege de sentimentele waarde heeft een familielid aan me gevraagd om een stoel te herstellen. Vrijwel alle verbindingen zaten los en ik kon de stoel zonder al te veel moeite demonteren tot deze toestand:

20221125_200149.jpg


Nu is mijn vraag: wat doe ik het best om de stoel terug tot een solide geheel te krijgen? Wanneer ik de lijm van de pennen en gaten ga verwijderen ga ik waarschijnlijk ook her en der wat materiaal wegnemen. Valt dat op te lossen door een bruisende lijm bijvoorbeeld? Of (thinking out of the box) laat ik gewoon de aanwezige lijm zitten en gebruik ik een 'gewone' constructielijm?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.797
752
Enschede, Twente
Het hangt ervan af welke soort lijm hiervoor gebruikt is. Huidlijm is met wat warmte of azijn goed te verwijderen. Anders de resten voorzichtig wegkrabben. Gaten met een mesje.
Geen constructielijm gebruiken, maar 'gewone' houtlijm of huidlijm (het laatste heeft een langere open tijd en betere vuleigenschap).
Eerst droog in de klemmen zetten, zodat je tijdens het verlijmen niet gaat stuntelen en stressen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Ik zou ook de lijmresten proberen zoveel als mogelijk weg te halen. Dat is toch oude lijm, die vroeg of laat mogelijk weer loslaat, of anders nu de hechting van je nieuwe verlijming mogelijk beïnvloed.
Inderdaad geen bruislijm gebruiken. Bij een minder passende verbinding is die wel vullend, maar wel met lucht (en waar lucht zit, zit geen lijm = minder sterk).
Laatst op de HoutPro beurs met iemand van Frencken staan praten, en die adviseerde mij voor een soortgelijke verlijming (en voor moeilijk te verlijmen houtsoorten in het algemeen, daardoor kwamen we erop) met niet 100% passend hout hun ConstruCol HV45. Die is wat dikker dan normale witte houtlijm (yoghurt/vladik als ik het mag geloven) en daardoor beter geschikt als er iets ruimte is dan normale houtlijm, maar toch soepel genoeg om goed in de gaten voor de pennen te krijgen.

Ik heb zelf overigens nog niet met deze lijm gewerkt, maar ga 'm binnenkort wel uitproberen denk ik.

 
  • Leuk
Waarderingen: baas

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Geen constructielijm gebruiken, maar 'gewone' houtlijm of huidlijm (het laatste heeft een langere open tijd en betere vuleigenschap).
Eerst droog in de klemmen zetten, zodat je tijdens het verlijmen niet gaat stuntelen en stressen.
Geen bruislijm idd. Herhaal: GEEN BRUISLIJM. Mocht je ruimte gecreëerd hebben door krabben en schuren dan kun je de te gebruiken lijm (PVAc, Cascamite (UF), resorcinol) ook bulken met houtstof, kalk oid (commercieel koop je vaak gemalen walnotenschalen…) - daar worden dergelijke lijmen vullender van.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en klaas0639

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
551
157
Zutphen
Als gezegd, schoonmaken, oude lijmresten verwijderen en warme lijm ( is vullend). Zonodig met een stukje fineer de te ruime verbindingen opvullen; is meestal niet nodig. Klemmen middels spanbanden. Stoel rechtop zetten tijdens klemmen en zonodig wat zwaars op zitting leggen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.739
400
De pen opdikken wanneer nodig lijkt me inderdaad the way to go. De gaten opvullen en opnieuw maken ga ik niet aan beginnen.

Bedankt allemaal (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
551
157
Zutphen
Nog een toevoeging de 2 zijregels ook losmaken indien er beweging inzit met spiritus, eerst laten inweken daarna rustig losmaken. Spiritus werkt alleen bij oude warme lijmen
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
Wat ik me afvraag:
Hoe komt het nou toch dat men blijft geloven in de vullende eigenschappen van bruislijm?
En dat terwijl het zo makkelijk goed is op te lossen (zie hierboven oa @jelmer).
die lijmt vult vanzelfsprekend wel degelijk alleen gaat de vulling te kosten van de constructieve capaciteiten van de verbinding.
Maar er zijn voldoende toepassingen waarbij het afsluiten en opvullen van de verbinding veel belangrijker is dan de hechtkracht van de lijm.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
Ja, die lijm vult..... met lucht :ROFLMAO:.
nee met schuim.En dit schuim heeft gesloten cellen waardoor het uitstekend geschikt is om te voorkomen dat er vocht in een verbinding komt.
zoals gezegd heeft pu lijm wel degelijk een toepassingsgebied.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.220
2.644
Maar het probleem met die witte houtlijm is dat het graag een goede passing heeft. Hij hoeft de lijm toch niet bij de bouwmarkt te kopen? Online kan je bij bedrijven zoals de polyservice uitstekende epoxy's kopen. Daar plakken ze zeewaardige zeilschepen mee in elkaar, dus een stoel zal ook wel lukken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
dit is best een aardige epoxy lijm
je moet alleen even niet kijken wat het kost.

vrijwel elke bouwmark verkoopt deze

1669573520147.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.