Mes vandiktebank terugplaatsen

Albert69

Nieuw lid
16 jan 2023
24
0
Austerlitz
IMG_4446.jpeg

Ze zijn terug van de slijper. Nu ga ik ze voor het eerst terugplaatsen. Wie gebruikt die instelbare malletjes die Baptist verkoopt om de messen weet terug te plaatsen?

IMG_4449.jpeg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Eerst je messen terugplaatsen op de ouderwetse manier. Als ze goed staan, de afstelblokjes op de messen af stellen. Dan kan je ze de volgende keer gebruiken, dat je je messen wisselt. En je beitelwals moet van ijzer zijn.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Eens met Chevy.

Beter is om de instelmallen in te stellen voordat de messen eruit gaan. Maar ja, volgens mij is dat niet meer mogelijk.
 

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
83
20
Wijk bij Duurstede
Ik heb ze ooit gekocht en geprobeerd. Liep er tegen aan de de nauwkeurigheid en fijngevoeligheid van de afstelling van de messen minder was dan wat de hulpmiddelen vroegen. Maw mooie nauwkeurige stelblokjes, maar met een m8 messen vastdraaien leverde meer speling op dan de blokjes opleveren
 

Albert69

Nieuw lid
16 jan 2023
24
0
Austerlitz
Zijn het die van de foto, dan zit er al snel corrosie op de geslepen vlakken, of is dat vuil ?
image.jpg

Dat valt erg mee. Ze komen netjes van de slijper terug en ze roesten nu nog steeds niet. Dat beetje roest zat er op toen ze naar de slijper gingen. Het zit niet op de vouw dus het zal denk ik geen probleem zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als ik geen stelblokjes had, dan moet ik elke keer dat ik messen wissel, eerst de vlakbank tafels gaan afstellen. En aangezien ik die eigenlijk alleen als opslag gebruik, vindt ik de afstelblokjes een uitkomst.
 

Albert69

Nieuw lid
16 jan 2023
24
0
Austerlitz
OK dus eerst met een latje de boel inregelen.
Later de instelling herhalen met stelblokjes.
Al is dat misschien minder nauwkeurig dan met een latje, door het aandraaien van de bouten.
En als dat zo uitpakt dan heb je dus niet veel aan stelblokjes?
 

Albert69

Nieuw lid
16 jan 2023
24
0
Austerlitz
Als ik geen stelblokjes had, dan moet ik elke keer dat ik messen wissel, eerst de vlakbank tafels gaan afstellen. En aangezien ik die eigenlijk alleen als opslag gebruik, vindt ik de afstelblokjes een uitkomst.
Je doet scherpe messen in een opslagplaats?
Als je dat niet doet hebben je spullen toch ook hun plekje? ;)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
De bouten horen een bolle kop te hebben. Dan blijven ze netjes op hun plek, als je ze aan draait. Zowel de scherpe, als de botte messen, zitten per 3 stuks in zo'n mooi blauw hoesje. Het is wel vaker langs gekomen. Ik heb veel meer spullen, dan plekjes. Dus er zwerven altijd onderdelen van verschillende projecten rond. En die worden verplaatst, afhankelijk van welke machine ik nodig heb. En soms liggen alle machines vol. Dan wordt het stapelen, of projecten naar een andere locatie verplaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Geld deze regel voor elke VVD bank?
Ik wil graag de beitels van mn HM1 vervangen.
Bij de hm1 is het heel simpel. Als de hoek van de beitel hetzelfde blijft plaats je de beitel precies terug in de ronde houder waar de vouw begint. Ik weet niet of dat bij elke vvd is maar is nog altijd goed gegaan bij de mijne. Eventueel met latje controleren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Puff

Albert69

Nieuw lid
16 jan 2023
24
0
Austerlitz
Hoewel ik voor een vandiktebank (zonder vlakbank) maar 1 trucje met latjes heb gevonden.


Het ziet er wat omslachtig en lomp uit. Rond 17:40 zie je hoe het werkt. Weet iemand iets beters voor een vandiktebank?
 
Hoewel ik voor een vandiktebank (zonder vlakbank) maar 1 trucje met latjes heb gevonden.
Deze methode is nieuw voor mij.
Bij onze vandiktebank (molen) zitten onder de beitels veertjes die beitels omhoog drukken. Daarbij hebben we een stelbeugel de de beitels weer omlaag drukken zodat ze exact op hun maat staan en vast gezet kunnen worden.
M.vr.gr. Jan
 

Albert69

Nieuw lid
16 jan 2023
24
0
Austerlitz
IMG_4297.jpeg
Zo eentje uit 2003. Bij deze beweegt de tafel op en neer en blijft de kop op zijn plek. Ik heb Westfalia om een gebruiksaanwijzing gevraagd. Misschien hebben ze nog wat. Nee heb je…IMG_4294.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.