Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.651
4.513
In mijn reischaaf hoort een beitel van 60mm. Maar daar heeft iemand een 65mm beitel voor afgeslepen. Dat is jammer, want ik heb nog een houten blokschaaf met een 65mm beitel die zo'n beetje tot het gat is opgeslepen.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.935
1.252
‘s-Hertogenbosch
Eéntje met afgeschuinde bovenkant? Als je de beitel ondersteboven gebruikt kun je nog effe, als je bij deze de oproep plaatst kun je zelfs eerder mazzel hebben.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.784
879
Prov. Groningen
Tijdens het afbreken van onze oude schoorsteen kwam er tussen het metselwerk een oude bijl tevoorschijn. Bijgeloof? Steen te weinig? Maar een bijl zal toch aardig meer hebben gekost dan een steen? Weegt op 5 gram na 2 kg en meet 21.5 cm. Voorwaar geen kleine jongen. Ook in de tijd van de schoorsteen bouwen, 1915, geen goedkoop ding. Zit bovenop de kop een klein scheurtje dat ik ga uitslijpen en dicht lassen. Even over de slijpsteen, steel erbij maken en voila! :)
DSCF7708.JPG
DSCF7711.JPG

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.784
879
Prov. Groningen
Eh, leuk bedacht, maar deze was ingemetseld. Helaas geen foto van want de man die de schoorsteen aan het slopen was kwam er mee op de proppen bij de koffie.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.935
1.252
‘s-Hertogenbosch
Ben zelf niet zo thuis met AI maar begin er steeds vaker gebruik van te maken….(helaas). Heb zelf ook al een paar tijdcapsule’s gevonden en naderhand met een aanvulling weer teruggeplaatst 🤗, vandaar dat ik hier aan dacht .
Blijkt AI m’n gedachten te ondersteunen 🫣

Groetjes John

Bijlagen

• IMG_9627.png
    IMG_9627.png
    166,8 KB · Weergaven: 16

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.491
1.261
Enschede
ingoogni.nl
maar deze was ingemetseld
Ah, dat had ik gemist.

Onze ouwe had het kraaiennest verhaal gedaan op het aanraden van een van de noabers. De bijlkop kwam decennia later bij het vervangen van het een of ander weer tevoorschijn. Het was de "reden.." dat wij niet onder de schouw mochten spelen. Een enorm donker, bijna zwart eiken gevaarte van ca. 1x2m

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
647
309
Hier ook een bijlenkop als nieuw oud gereedschap.
Afgelopen weekend op familiebezoek in Duitsland lag deze bij hun buren te wachten om opgehaald te worden voor oud ijzer. Familielid vroeg voor de grap of ik 'm wilde hebben. Een oud uitziende bijl met gewicht en logo in de kop - dat kon wel eens oude kwaliteit zijn!
Thuis het merk opgezocht: JDDUS staat voor J.D. Dominicus und Söhnen, een gereedschapsfabrikant uit Duitsland, opgericht in 1822 (Deutsche Werkzeughersteller und -händler: Remscheider Sägen- und Werkzeugfabrik, J. D. Dominicus & Söhne, Remscheid-Vieringhausen). De leeftijd is niet te schatten aan de hand van het stempel, maar in ieder geval oud.

Enfin, de historie vind ik hier minder interessant dan bij de bijl van @Roel22, belangrijk is dat-ie weer opgelapt wordt voor gebruik.

De kop heeft een mooie laag patina, wat vliegroest van buiten liggen, en de snede is licht toegetakeld - paar deukjes, en zo te zien ooit met een heel grove schuurband geslepen.
In mijn enthousiasme geen foto's vooraf gemaakt. Ik heb met een messing borstel en wd-40 het ergste roest verwijderd. Toen met de bijlkop haaks op de slijpsteen de kromming van de snede hersteld, en vervolgens met een vijl en slijpsteen voorzichtig de snede zelf weer geslepen.

Voordat ik verder ga en iets verkeerd doe, nog tips? De kop is in ieder geval asymmetrisch. Moet ik daar nog rekening mee houden met slijpen?
Daarna een tripje Hornbach voor een nieuwe steel en dan hakken! (Ik weet dat sommigen dan oneerbieding gaan vinden, maar ik heb geen tijd om er zelf een te maken en winkels waar ik de steel zelf kan passen en uitzoeken op nerfrichting zijn schaars in de buurt).

1787737490489.png1787737476232.png1787737505018.png

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.784
879
Prov. Groningen
Wat mijn bijl betreft zit ik me nu af te vragen, zal ik hem gaan gebruiken of terugplaatsen in de nok van het dak? Is ook wel leuk natuurlijk om die traditie in ere te houden. Zo vond de timmerman bij het weghalen van een muurplaat van de keuken een speelkaart, hartenboer. Die moet daar ooit bewust zijn neergelegd, maar waarom is een raadsel. Behalve dan dat de vorige bewoners ooit een boerenbedrijfje hadden.
DSCF7668.JPG

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
647
309
Het uiteinde lijkt iets scheef te staan t.o.v. de rest. Of is dat gezichtsbedrog.
Lijkt me wat lastig om dan mee te werken....
De kop staat niet scheef maar is asymmetrisch, daardoor zit de snede iets uit het midden. Dit profiel lijkt me wel origineel: de rechterkant is nagenoeg vlak terwijl de linkerkant schuin naar de snede loopt.

Mijn kennis van bijlen is zeer beperkt, vandaar ook het beroep op de expertise van een aantal leden hier.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.