Bij de meeste schaven uit deze periode moet ergens een naam geslagen zijn van een gebruiker.
Vereniging Ambacht & Gereedschap heeft wel eens activiteiten in museum Mensert in Delft.
Zij zullen u zeker verder kunnen helpen met determineren van de schaaf.
Ander een het boek over
“Infill Planes” by Hans Brunner ergens lenen?
Sorry, het is een model naar een omdat deze het fijn afstel mechanisme niet heeft en die vierkante knop aan de voorkant en fabriek-stempels ontbreken. Uw body is uit een stuk gegoten en heeft geen zwaluwstaart verbindingen. Over het metaal kan ik niets zeggen er zijn verschillende legeringen naast brons was er ook het duurdere gun metal waar inderdaad kanonnen van werden gegoten. Dat laatste is een duurdere soort
Uw
foto is een gat en cirkel te zien van de boor die gebruikt is op Spiers schaven is dit mooi afgewerkt.
Het lijkt of deze schaaf uit een fabriek komt maar dat is niet zo de bronzen onderdelen komen uit een gieterij.
(body, Levercap) het schaaf ijzer zal vermoedelijk wel van Marples en sons komen? (kan ook wat anders zijn )
Het was in 1800 gebruikelijk dat de vakman zijn eigen gereedschap maakte zelfs nu zijn er die zelf dit soort schaven maken op bestelling. Als de vakman voor bv een scheeps, trein, koets en of bouw bedrijf werkte kan het zijn dat deze onderdelen daar werden gegoten.
Deze model zijn door gewicht en ontwerp van de kikker prima te gebruiken voor hardere houtsoorten.
De Noris, Spiers schaven zijn veel gezocht door verzamelaars international waardoor ze onbetaalbaar zijn als er deze stempels op staan. De duurdere exemplaren zijn de metalen met zwaluwstaart verbindingen aan elkaar gemaakt.
Uw vraag kan je hier voor nog een passende beitel vinden?
Ja, dat kan al worden ze wel zeldzamer omdat ze opraken.
Wellicht een vraag stellen op het forum met de maten die u zoekt?
In uw geval zou ik nimmer nooit de schaaf aanpassen maar het ijzer zelf.
De schaaf zou ik gewoon gebruiken en niet gaan poetsen en schilderen dat verminderd de historische waarden waardoor de gebruikers sporen verdwijnen zodat niet meer te zien is hoe deze gebruikt is.