Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.282
4.267
Even de fakkel op de achterkant en er een arend aan smeden. Kan er een houten handvat op en kan je hem gebruiken.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.678
785
Prov. Groningen
Dat is op termijn zeker een optie. Maar aangezien ik een beetje veel beitels heb ben ik eerst geneigd om deze aan iemand over te doen die er iets mee kan. Bij geen belangstelling kunnen ze altijd nog even in het vuur.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.282
4.267
Jammer dan dat andere mensen ook makkelijk dingen weg geven. Die moet je dan weer bij me op halen. Is wel weer even gezellig.

• Leuk
Waarderingen: Hiepie

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
108
55
Hillegom
Het lijkt dat ik een pareltje heb gevonden bij de kringloop, een PAX van Sanderson Bros & Newbold, gemaakt in de Attercliffe fabriek in Sheffield. Het zaagblad is 16 inch lang, met 7,5 tpi, thinback. Het einige wat ik over deze zaag op het internet kon finden (via Bing AI) is dat deze zagen niet veel gemaakt en daarom vrij zeldzaam zijn. Het blad is vrij roestig en in het middelste gedeelte niet echt scherp meer. Het handvat (beuk, gevernist en bruin gelakt op de zijkanten) is vrijwel onbeschadigd, afgezien van een paar kleine gaatjes (niet van bewoners!) Hoe krijg ik nu de roest eraf, ik heb het in het verleden met citroenzuur geprobeerd zonder groot succes, en ik ben bang dat door schuren de geëtste informatie beschadigt wordt. Ik heb het handvat eraf gehaald en gezien dat aan de kant van de tanden en gedeeltelijk onder het handvat de letters G (zeker), en met iets afstand en S (onzeker) en TS (zeker) te zien zijn. Initialen van de eigenaar?
Er staan op het blad ook nog twee lijnen reclame, (tussen het geëtste op het photo en het handvat, en dwars over het blad) maar die zijn niet op het photo te krijgen. Ik kon op de zaag geen informatie over een productiedatum vinden.
Het hing wel een flink prijskaartje aan, 2 euro 50!

Bijlagen

• 20260312_111217.jpg
    20260312_111217.jpg
    162,9 KB · Weergaven: 18
  • 20260312_111300.jpg
    20260312_111300.jpg
    140,2 KB · Weergaven: 18
  • 20260312_111333.jpg
    20260312_111333.jpg
    121,2 KB · Weergaven: 16
  • 20260312_111412.jpg
    20260312_111412.jpg
    119 KB · Weergaven: 17
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
481
207
Almen aan zee
Om roest van het blad af te halen heb ik goede ervaringen met schoonmaakazijn, en een prop aluminiumfolie.
Om te beginnen er even goed overheen rossen met de prop alufolie, goed nat in de azijn.
Meestal gaat er dan al fors wat af.
Tijdje laten liggen , nat van of in de azijn, dan nog een keer met de alu eroverheen.
Wordt niet als nieuw maar maakt een groot verschil.

• Leuk

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
108
55
Hillegom
Door meer AI speurwerk weet ik nu dat het om en zeldzaam exemplar uit de topline van Sanderson & Newbould gaat, gemaakt voor 1960. De sleutel kenmerken zijn het "PAX de luxe" medaillon, het gesloten beuken handvat en de vier messing schroeven aan het handvat die het blad vasthouden. Sanderson & Newbould hebben vooral Brass-back zagen (een sort toffel zaag) gemaakt, in mindere mate panel zagen, maar dan in grotere maten (22 tot 26 inch). 16 inch paneelzagen zijn niet veel gemaakt en nog minder over, en mijn exemplaar is in een heel goede staat. Ik weet nog niet of ik zelf met de restauratie aan slag ga, de AI zoekmachine zegt dat met meer details van het ets misschien het precieze bouwjaar en de modelnummer achterhaald kan worden.
Nu ik de zaag heb gevonden wil ik zoveel mogelijk over weten! Vooral de mogelijke initialen maken mij nieuwsgierig.

• Leuk

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.242
1.086
Enschede
ingoogni.nl
de topline van Sanderson & Newbould
Op zich, camera op een statief, goede verlichtg en het hele ding goed fotograferen. Daarna, gewoon mee zagen. Eerst een paar balken zomaar en dan ben je van het roest "af". Het is een gebruiksvoorwerp, dus dat doe je er dan mee. Af en toe met een lapje dunne olie er langs, of heel luxe in een foedraal van geoliede doek als je hem niet gebruikt.

Tenzij, het een heel bijzondere zaag met veramelwaarde is, dan zul je moeten uitzoeken wat de verzamelaars willen. Origineel, ontroest, gerestaureerd. En wat je dan zelf wilt.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.270
3.954
Gaanderen
Als de zaag echt bijzonder is voor verzamelaars dan is de zichtbaarheid van het geëtste merk ed. op het blad van meerwaarde. De nieuwe Pax zagen kosten een klein vermogen. Deze heeft een gelijk lijkend handvat.
Persoonlijk is dat de reden dat ik nooit een Pax zaag zou kopen, ik vind hem niet goed in de hand liggen. Dat is wel mijn persoonlijke ervaring en heeft niets met kwaliteit te maken. Wel dat ik mijn eigen zagen maak.:giggle:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.