Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.365
567
Prov. Groningen
Niet echt handgereedschap, maar wel iets waar ook vroeger niet aan was te ontkomen.
Bij het opruimen van onze museum stelmakerij lag er opeens een blik in de container.
Ik dacht, dat zal toch niet. Deksel weg, maar terug gevonden. Nieuw staaldraadje op maat gemaakt en deksel deed het weer. Ik bedoel maar, zoiets gooi je toch niet weg?! Museum Stelmakerij?
Maar goed, is gered, stamt ergens uit 1930. :)
DSCF6452.JPG

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.272
1.191
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nr 11 is een uitholschraper. Soms handig voor klein spul, verder niet heel effectief.
Volgens mij is die laatste, nr 11, een schraper om bij het draadstrelen een 'relief' te schrapen aan de 'onderkant' van de binnendraad, zodat je de draadstreler helemal naar beneden kunt laten gaan en dan op kunt lichten zonder dat de 'bodem' van het vaatje (of de wand als je maar een korte draad snijdt) in de weg zit.

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
116
146
Vlijmen
Een tijdje geleden een hele lading oud gereedschap via MP opgehaald voor een prikkie. Vorige eigenaar bleek overleden en de dochter wist er geen raad mee. Helaas bleek bij bij aankomst een overgroot deel zo erg aangetast door houtworm dat ze van ellende uit elkaar vielen :(. Uiteindelijk wel alles meegenomen om in ieder geval kaf van koren te scheiden en bruikbare onderdelen veilig te stellen. Wat spanzagen, houten klemmen en schaven waren nog te redden. Waaronder een oude bossingschaaf, deze was nagenoeg onaangetast en in zeer goede staat. Het was wel een model dat ik niet eerder had gezien. Ik kende ze enkel met lange houten geleiders aan de zijkant, zoals bij een oude veerploeg. Deze leek eerder op een hele brede sponningschaaf met voorsnijder en geleider aan de onderzijde (alles helemaal compleet en mooi los)
Hij staat inmiddels in de olie en metalen delen worden onder handen genomen als de temperaturen het toelaten.
IMG_9919.jpeg

Op de hiel staat nog een mooi merkteken van Maison Hellinckx (M. Hellinckx, 50. R. de Pierres, Bruxelles, La Beche D'Or) en op de beitel Gussstahl Garantie Steiner.

IMG_9912.jpeg IMG_9913.jpeg

Even googlen bracht mij op de volgende mooie pagina met aardig wat informatie:
- OUTILS M. HELLINCKX 50, RUE DES PIERRES BRUXELLES GUSSSTAHL L.W GARANTIE STEINER
- https://www.mot.be/webhdfs/v1/resource/RCB/155701/rcb155701.pdf
- Panel plane

Ik weet niet of ik hem ooit nodig ga hebben, maar hij gaat zeker gebruiksklaar in de collectie :)

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.