Een tijdje geleden een hele lading oud gereedschap via MP opgehaald voor een prikkie. Vorige eigenaar bleek overleden en de dochter wist er geen raad mee. Helaas bleek bij bij aankomst een overgroot deel zo erg aangetast door houtworm dat ze van ellende uit elkaar vielen

. Uiteindelijk wel alles meegenomen om in ieder geval kaf van koren te scheiden en bruikbare onderdelen veilig te stellen. Wat spanzagen, houten klemmen en schaven waren nog te redden. Waaronder een oude bossingschaaf, deze was nagenoeg onaangetast en in zeer goede staat. Het was wel een model dat ik niet eerder had gezien. Ik kende ze enkel met lange houten geleiders aan de zijkant, zoals bij een oude veerploeg. Deze leek eerder op een hele brede sponningschaaf met voorsnijder en geleider aan de onderzijde (alles helemaal compleet en mooi los)
Hij staat inmiddels in de olie en metalen delen worden onder handen genomen als de temperaturen het toelaten.
Op de hiel staat nog een mooi merkteken van Maison Hellinckx (M. Hellinckx, 50. R. de Pierres, Bruxelles, La Beche D'Or) en op de beitel Gussstahl Garantie Steiner.
Even googlen bracht mij op de volgende mooie pagina met aardig wat informatie:
-
OUTILS M. HELLINCKX 50, RUE DES PIERRES BRUXELLES GUSSSTAHL L.W GARANTIE STEINER
-
https://www.mot.be/webhdfs/v1/resource/RCB/155701/rcb155701.pdf
-
Panel plane
Ik weet niet of ik hem ooit nodig ga hebben, maar hij gaat zeker gebruiksklaar in de collectie