Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ziet er geslaagd uit. Het is gelukkig geen 'nieuwe' zaag geworden, maar een zaag die gebruikt is. Mooie restauratie.
Ik neem aan dat het een schulpzaag is. Het lijkt dat hij een behoorlijke grove tand heeft. Klopt dat?
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Ziet er geslaagd uit. Het is gelukkig geen 'nieuwe' zaag geworden, maar een zaag die gebruikt is. Mooie restauratie.
Ik neem aan dat het een schulpzaag is. Het lijkt dat hij een behoorlijke grove tand heeft. Klopt dat?

Het is inderdaad een schulpzaag, de vertanding is 5 1/2. En dankje, ben zelf erg blij met het resultaat!
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Prachtige zaag! Maai die authentieke uitstraling!

Wat voor hamer heb je gebruikt?

Thanks! Een moker, een brede kop voorkomt putjes.

8887920427038-158-158.jpg
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Nou het is niet voor de lol haha. Er zat een bocht in zowel de lengte als in de breedte van het zaagblad.

Die in de lengte kan je er zelf meestal wel uitbuigen door het punt van het blad richting het handsvat te duwen, alsof het een grote letter U is. Soms lukt dit niet, dan kan je volgens indianenverhalen kokend water op het blad gieten en het dan recht slaan/buigen.

De kromming in de breedte van het blad kan je niet buigen, misschien wel als je Superman bent, dus die hamer je eruit door op de kromming te slaan.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Bericht van houtvos terug gezet. je hebt hem per ongeluk verwijderd. Daarom zal ook de reactie's verwijderd die nu niet meer nodig zijn
 

Berm

Actieve deelnemer
Hallo,

Ik heb al 50 jaar een oude verstelbare moersleutel in mijn bezit. Er staat gen merknaam op, maar wel een logo.
Een vierpuntige kroon, met daarboven een hand met gereedschap...

Kan iemand mij vertellen welk merk dit is?

IMG_20161124_113116.jpg
 

wjordan

Actieve deelnemer

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
340
179
's-Hertogenbosch
Van de week wat ''oud'' gereedschap gekregen van een overleden (enkele jaren geleden) familie lid.
Toen ik er doorheen aan het snuffelen was wees mijn moeder me op een doosje met de vraag wat zit daar in?
NOU een mooie stanley no. 3

Ik vroeg me wel af of jullie er wat over kunnen vertellen? ik dacht dat de zool met groeven een wat ouder product was, maar als ik de de doos bekijk lijkt mij die redelijk recent. Ook de handgrepen wijzen hierop, helaas kunststof

DSC_0393_2.jpg
DSC_0394_2.jpg

DSC_0395_2.jpg
DSC_0396_2.jpg
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Mooie schaaf, zuinig op zijn.

De groeven aan de onderkant hebben als functie dat je minder wrijvingsweerstand hebt met het schaven. Gladde zolen van stalen schaven kunnen dit hebben (maar ik heb daar geen ervaringen mee). Houten schaven hebben het niet nodig, omdat hout altijd wat meer open van structuur is, zodat er minder wrijvingsweerstand heeft.
Schaven van Stanley, met geribbelde zolen waren ook duurder dan met gladde zool.
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Groeven in de zool zijn van alle tijden.
Kunststof handgrepen of niet,leuk om te krijgen zo'n nr 3C.👍 De C geeft aan dat ie groeven in de zool heeft.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Inderdaad vrij recente schaaf, denk jaren 80-90. Maar zeker niet mis om te krijgen. Controleer even of de zool wel vlak is. Dat is niet altijd het geval bij recentere modellen. Je kan het zelf vlakken op glasplaat met schuurpapier. Je zal de schaafbeitel ook wat verder moeten slijpen, want uit de doos komen ze niet scherp genoeg. Onder andere de achterkant moet je dan verder polijsten om de machinale krassen eruit te krijgen. Dit filmpje kan je op weg helpen:
https://www.youtube.com/watch?v=RYyV6IUpsYk&t=686s

Eens je er een beetje aandacht aan besteed hebt, werkt deze schaaf even goed als de oudere Stanley's.

Wat betreft de ribbels is het verminderen van de wrijving hoogstwaarschijnlijk een marketingtrucje. Je voelt geen verschil tussen gladde en geribbelde zool. De ribbels kunnen wel helpen bij het schaven van harsrijk hout, omdat het hars dan in de ribbels kan. Nadeel van die ribbels is dan weer dat je er moeilijker kantjes mee kan breken omdat je rand kan blijven haperen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.