Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik ga ze zeker niet "restaureren". Gewoon schoonmaken, beitel slijpen, keerbeitel weer netjes passen maken en de zool checken of die vlak is. Veel meer zal niet nodig zijn.

Coko, dat gaat heen en weer. Houten schaven hebben zo hun voordelen, maar een goede Stanley is ook niet verkeerd. Ik mag ze allebei wel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Een oude Japanse zaag vanuit oude Japan gekregen als cadeau maar ik moest zelf een handvat er opzetten maar gelukkig heb ik kiri te hand.
P5201082_zpsstjf7p7h.jpg
P5201083_zps6tzw84g8.jpg
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Dat is een mooie zaag, ik wordt er helemaal hebberig van.
Mooi handvat ook, zeker een mooi handvat :)
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Beter kun je de beitel zo ver mogelijk omhoog doen, maar alles onder spanning houden. Voor je het weet vervorm je de zool iets tijdens het vlakken. En bij een houten schaaf natuurlijk opletten dat er niet te veel materiaal wordt weggehaald, anders wordt de opening al snel te groot.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.278
171
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Die schaaf is 60 cm lang, enige waar ik aan kan denken wat valk is waar ik ee stuk schuurpaier overheen kan spannen is een aanrechtblad (graniet) op het keukeneiland, maar dan zit ik weer met een ander probleem, enige schuurpapier dat ik op rol heb is schuurlinnen met een korrel van 120en losse vellen lijken me in dt geval niet helemaal geschikt
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Losse vellen kan wel.
gewoon 3 achter elkaar plakken in de lengte.
Maar dan moet je niet met het einde van de schaaf van het middelste vel afgaan anders haakt de rand er achter en scheurt ie het vel mee.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Kwestie van een rolletje schuurpapier bij de action halen. Ik vind het trouwens een goed eruitziende schaaf.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dat moet je ook stiekum doen natuurlijk. :)
Je hebt wel kans dat je krassen maakt of doffe plekken op je aanrecht door de slijpsmurrie.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Check ook eerst of dat aanrecht echt wel vlak is. Dat wil wel eens erg tegenvallen. Ik gebruik een dikke glasplaat, dat hoeft bij een glashandel niet teveel te kosten. De mijne is uit een oude vitrinekast, is gehard glas, maar gelukkig is hij wel goed vlak. Leg hem ook op een vlakke werkbank. Glas en graniet kan namelijk buigen.

ik zie nu dat het een houten schaaf is. Die kan je ook met een andere schaaf vlakken, net zoals je een plank zou vlakken.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.278
171
Halverwege Utrecht en Amsterdam
ik denk dat een granieten aanrechtblad wel redelijk strak is, zeker strakker dan de schaaf zelf nu is,.
Het een stalen schaaf de houten schaaf zelf vlakken lijkt me niet echt het beste idee, daarvoor heb ik geen geschikte langere schaaf, no 4 is het grootste wat ik heb, op de houten schaaf na, dat was juist de reden dat ik deze had gekocht.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hier is de eerste van de drie antieke Stanleys weer aan het werk. Valt altijd weer tegen hoeveel tijd dat kost. Vooral het vlakken van de beitel is een moordklus. Gelukkig hoef je dat maar een keer te doen.

Stanley #3 van ongeveer 1890.

plane.jpg
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Hier is de eerste van de drie antieke Stanleys weer aan het werk. Valt altijd weer tegen hoeveel tijd dat kost. Vooral het vlakken van de beitel is een moordklus. Gelukkig hoef je dat maar een keer te doen.

Stanley #3 van ongeveer 1890.

Bekijk bijlage 31675

Dat zeg je wel Seek, maar ik heb het slijpen niet onder de knie en daardoor gaat het nog regelmatig scheef... dan kan ik weer opnieuw beginnen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.