Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Mooi die bankschroeven! Ik heb net vandaag het laatste laagje Hammerite op de Hemklem bankschroef gespoten. Gevonden voor twee tientjes, ding weegt zeker 30 kilo, was door en door verroest... Foto's als ie weer in elkaar zit :)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Die paramo heeft mijn vader al jaren op de werkbank staan.
goed ding.

Ik zelf was naar de 5 mei rommelmarkt.
Daar heb ik 3 schraapstalen gevonden.
20150505_114403.jpg

€1,- :D
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.027
368
Alphen aan den Rijn
Gekocht op een rommelmarkt , geen koopje maar leuke grondschaaf met `fijninstelling ` . Werd daar gezegd dat de Engelsen deze op een plankje schroeven en deze zo gebruiken .
Weet geen merk maar ziet er degelijk uit .
 

Bijlagen

  • Grondschaaf 1.jpg
    Grondschaaf 1.jpg
    53,2 KB · Weergaven: 605
  • Grondschaaf 2.jpg
    Grondschaaf 2.jpg
    41,4 KB · Weergaven: 601
Laatst bewerkt:

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Gaaf! Ziet er uit als een kopie van een Preston router plane, die dingen zijn onbetaalbaar :) Je kunt de positie van de knoppen en de cutter veranderen zodat je hem op verschillende manieren kunt gebruiken. Licht jaloers!
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
klein kistje

Dit kistje gekregen van mijn schoonvader
 

Bijlagen

  • IMG_2694.jpg
    IMG_2694.jpg
    92,4 KB · Weergaven: 398

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Mooi kistje met eindmaten, het zijn altijd leuke hebbedingetjes maar wel meer iets voor een metaalbewerker die met kleinere toleranties werkt .
 
Laatst bewerkt:

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
liefhebbers?

Bij het leegruimen van het huis van mijn schoonvader op zolder gevonden in een grote kist: het gereedschap van zijn grootvader.
Als er belangstelling voor is hoor ik het graag; het liefst alles in een keer ophalen tegen een schappelijke vergoeding.... Ik zie mezelf niet werken met oud handgereedschap, maar ik begrijp uit dit forum dat anderen dat juist heel erg leuk vinden! Weggooien is zonde, dus waarom niet een ander blij gemaakt..



IMG_0010.jpgIMG_0013.jpgIMG_0014.jpgIMG_0012.jpg
 

laterodectus

Nieuw lid
14 mrt 2014
20
0
Ik heb wel intresse in de boren. Maar weet zo niet hoe ik een privé berichtje moet sturen

Edit. Gelukt! Je hebt een privé berichtje
 
Laatst bewerkt:

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Hallo allemaal,

ik heb laatst een paar zagen gekocht op marktplaats:
zagen1.jpg

De kapzaag (Disston Canada) en het kleine handzaagje heb ik schoongemaakt, wat roest eraf geschuurd, gevijld. De handgrepen heb ik wat aangepast en in de schellak gezet. Beide zagen hebben een mooie ets die nog net te zien zijn.
foto2.jpg
foto3.jpg
Op deze foto staat ook nog een handzaag die ik nog wat heb opgepoetst. Deze zaag heb ik toen ik een jaar of tien was bij het bouwbedrijf van mijn ouders uit de container gevist. Mijn vader heeft hem toen voor me bewaard. Toen ik zeventien was heb ik er schulptanden aan gevijld en een nieuwe handgreep gemaakt. Het is misschien niet de beste kwaliteit, maar ik zaag er nu al meer dan twintig jaar mee en ben er zeer aan gehecht.
foto4.jpg
groeten,
Jan Anton
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht


Een tandheugelpers van forumlid Blom3DD.. Tot mij gekomen door de geweldige werking van dit forum!

Dit wordt een fretpers. Hij is instelbaar en zal dus een constante druk kunnen uitoefenen. Dit scheelt weer werk als de frets gevlakt moeten worden. Ook worden hier fouten en evt. zwakke plekken in het hout uitgeschakeld. Nu hamer ik ze erin en zodoende kan het wel eens gebeuren dat er een kant uitspringt. Met mogelijk dooie plekken. En het is gewoon makkelijker.. :) Ik ontkom er niet aan om de hoogste frets er alsnog in te meppen, maar de door mij meest gebruikte, t/m fret 12, kunnen geperst worden..
 
Laatst bewerkt:

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
@WouterL dank dank. Ik heb altijd van die bevliegingen, dan ben ik een paar weken/maanden in de ban van iets en vervolgens hou ik me er een paar jaar niet mee bezig. Dat heb ik nu dus met zagen. Ik heb er nog een paar liggen en vandaag komt nog een pakketje met twee zagen mijn kant op...

groeten,
jan anton
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
foto 1 (1).jpg

Een setje hele oude Stanley schaven. Geen koopje, zeker niet, maar ze zijn allemaal vooroorlogs. En dan bedoel ik de eerste wereldoorlog, of misschien zelfs de boeren oorlog of zo. De oudste is een type 6a (na veel zoeken in de verschillende Stanley studies lijkt me dat de meest waarschijnlijke datering), dus 1891 - 1892.

Ik heb al een set veel nieuwere Stanley's. maar ik had er eentje met een zogenaamde low knob, een #7 reischaaf. En die vind ik zo mooi. Nu dan een uitbreiding met een #3, een #4 en een #6. De #5 jackplane ontbreekt nog, dus als je wat weet...

Nu nog even schoonmaken en aan de praat zien te krijgen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja die zagen vind ik ook mooi Jan Anton. En ik herken dat wel van die manies om voor een tijdje helemaal in een onderwerp te duiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.